יום שלישי, ינואר 24, 2017

עיפור הרגשת השליטה בגוף בעזרת שיטת פאולה

תרגול שיטת פאולה מאפשר לחוות הפעלה של השרירים הטבעתיים שלא למטרות פונקציונליות בלבד ולהכיר את האופן שבו הספינקטרים עוזרים זה לזה לתפקד טוב יותר בהקשרים פונקציונליים (שחרור צרכים, הפגת מתחים וכאבים, קשיים בתנועה ועוד). יכולת הפעולה העצמית של הגוף משתנה ומשתכללת במהלך התרגול. הבנת שיטת פאולה ברמה המעשית מבוססת על הפעלת השרירים שמסביב לעיניים, לפה ולנחיריים וכמובן לסוגרים. קבוצת התרגילים הבסיסית מכוונת את המתרגלים לתרגילים כגון: כיווצי עיניים ברמות מאמץ שונות, כיווצי נחיריים, כיווצי פה והפעלת הלשון והפעלת כפות הידיים והרגליים. הקשר בין הספינקטרים שבהפעלתם אנו עסוקים כמובן מאליו בפעולות רבות מתעורר לעתים במהלך התרגול אך באופן שונה. נוסף לתרגילים הבסיסים נוצרו עם הזמן תרגילים המפצלים את הגוף להפעלה לסרוגין של זוגות אברים בגוף. תרגילים אלו מעודדים יצירת מרכז. לדוגמה: כיווץ לסרוגין של העיניים, הפעלת הלשון בתנועה מצד לצד בתוך הפה, כיווץ ושחרור לסרוגין של כפות הידיים והרגליים ועוד. במהלך תרגול שיטת פאולה נלמדת הצטרפות תנועה אחת בעקבות האחרת לצרכים טיפוליים. דוגמאות למצבים אלו הן כאשר המתרגל נעזר בתנועות הפה כאשר הוא מתקשה להניע את העיניים בתנועות כיווציות או את הנחיריים. פעולות כאלו נעשות חשובות במיוחד עבור אנשים המרגישים קשיי הפעלה של הסוגרים בעיתויים מגוונים. 

יום ראשון, ינואר 22, 2017

תרגיל פאולה-אגרוף והרחקת אצבעות הידיים לסרוגין

האיור מדגים אגרוף והרחקת אצבעות זו מזו לסרוגין. אין הכרח לאגרף בדיוק כפי שמציע האיור באופן שהאגודל מחוץ לאצבעות, ניתן להחזיקו מתחת או מעל לאצבעות.
ניתן ומומלץ להעביר את הידיים בין מקומות שונים ביחס לגוף כשהתרגיל מתבצע בשכיבה, בישיבה או בעמידה. ככל שהעברת המיקום של הידיים מחוברת להרגשת המתיחה של הגב ולתנועת רוטציה בין הצדדים של הגב כך תעלה היעלות של התרגיל.
דוגמה למעברים בין מקומות: תרגול שבתחילתו הידיים מונחות לצדי הגוף ולקראת סיומו הידיים מונחות או מוחזקות מעל לראש, או הנחת הידיים בגובה הכתפיים ושינוי בכיוון של החלק הפונה לרצפה מהפניית כף היד לרצפה להפניית גב היד לרצפה.

יום שישי, ינואר 20, 2017

למה קשה לנו לשוחח עם אנשי מקצוע על הסוגרים וההפרשות-שיטת פאולה



האסלה המצוירת נמצאת בעיר התחתית של סיאטל, אזור שנשרף ושוחזר בחלקו.
כל אסלה מספרת על יחסנו לשאריות שגופנו מפריש, יש שדנים בהן בהרחבה ויש שלא דנים בהן כלל. קשה למצוא שני אנשים שיחסם לנושא דומה.
הצורך המקצועי להעלות את הנושא לדיון נובע מנטייה להזניח את חלקי הגוף שקשה לנו לדבר עליהם על אנשים הקרובים לנו, סביר שיקשה עלינו כפי שמראים מחקרים לשוחח על כך עם אנשי מקצוע. היותם מקצועיים לא משנה את ההרגשה שלנו ביחס לאבר הפרטי כל כך

יום חמישי, ינואר 19, 2017

ארגון הגוף לשינוי בתנועה באמצעות הלשון ותרגילי שיטת פאולה



יכולתה של הלשון להשפיע על תנועתם של אברים אחרים כגון: מערכת הנשימה, מצב העורף והצואר, או תנועת העיניים מוכרת למתנסים בתרגול שיטת פאולה. הלשון משפיעה על היציבה והעברת המשקל בגוף האדם, מסייעת לריכוז ולאיזון בין צדי הגוף ויכולה לסייע בהעברת המשקל בין חלקו הקדמי והאחורי של הגוף בתנועה. בשיטת פאולה כלולים תרגילים רבים שמפעילים את הלשון, 
התרגיל הקרוי "לשון נופלת רחבה ולשון ארוכה וצרה", הוא תרגיל המיועד לגרום להפלת הלשון כלפי שורש הלשון ולהרחבתה ולסירוגין להארכת הלשון ולהצרתה כלפי השפתיים בלי להוציא את הלשון מהפה. המעברים של הלשון בין שני מצבים אלו ממקדים כיווצים ושחרור המפרידים בין הספינקטרים. מקובל לבצע את התרגיל בשכיבה וכך להיתוודע למעברים אלו. כאשר רוכש המתרגל שליטה בתרגול השיטה ומעביר מניסיונו בשכיבה לתרגול בעמידה ובתנועה יכולים המעברים בין מיקום הלשון ותנועתה לסייע בארגון שיווי משקל. תרגיל אחר מציע למקם את הלשון בין השפתיים לשיניים ולהניע אותה במעגלים רצופים תוך הפעלת לחץ קל ושינוי כיוון התנועה כשיש צורך בכך. התרגיל מיטיב עם אנשים הסובלים מעצירות. במסגרת קבוצת תרגילים המחלקת את הגוף לשני צדדים מוצע להניע את הלשון מצד לצד לסירוגין וללחוץ אותה  בכל צד אל השן האחרונה של החיך העליון או מאחוריה. 

יום שני, ינואר 16, 2017

השפעת שיטת פאולה על חיזוק מרכז הגוף



החשיבה על מרכז הגוף במושגים של שיטת פאולה מתחילה בתשומת לב לשרירי רצפת האגן עוברת להפרדה בין שני צדי הגב ימין ושמאל וממשיכה לתשומת לב לחלוקת הצדדים ימין ושמאל בחלק הקדמי של הגוף. תשומת הלב להבדלים בין צדי עמוד השדרה יכולה להעזר בתשומת לב למקומו של הראש, לארגון של הגב, להפעלת רצפת האגן ולאפשרות לחוש את הצדדים הקדמיים של מרכז הגוף. הצילום בסוף הקטע המילולי מדגים כיצד ניתן דרך תרגיל חופשי ביסודו (תנועה המיועדת לחוש את השקעים בכפות הידיים) לעודד תשומת לב למרכז הקדמי של הגוף בלי לחשוב על כך.
רוב התרגילים שיוצעו לשם לימוד ההפרדה יפעילו את הגוף באופן המעודד רוטציה בין הצדדים. אך לשם כניסה לתהליך עבודה יש צורך גם בכיווצים והרפיות של כלל הגוף ללא חלוקתו לשני צדדים. בשיטת פאולה יש כמה תרגילים מובילים שאינם שייכים להגדרה זו וכדאי להציגם תחילה כדי לכוון אל הקורא שלא קרא עד כה על השיטה. תרגילים אלו הם: ידיים מונחות על העיניים, תרגיל שבו מומלץ להניח את כפות הידיים ללא לחץ על העיניים ולשים לב לתגובות הגוף כולל התארגנות בהתאמה להרגשה הזו. תרגיל מוביל אחר על פי השיטה הוא כיווצים קלים של העיניים, אין הוראה קבועה לגבי מידת הכיווץ, זמן הכיווץ או פתיחת וסגירת העפעפיים אלא מומלץ לכל אדם לחפש את הפעולה הקלה והנעימה ביותר עבורו. תרגיל נוסף שיכול לסייע בהבנת התרגילים העוסקים בחלוקת הגוף הוא כיווץ הספינקטר הקדמי, אצל נשים הכוונה לשני הסוגרים הקדמיים ואצל גברים לסוגר הקדמי. גם כאן מומלץ לחפש את הפעולה הקלה והנעימה ביותר.
התנסות קלה בתרגילים כמו כיווץ לסרוגין של העיניים, כיווץ ספינקטר קדמי צד צד, )למרות שהסוגר הקדמי הקרוי בשיטת פאולה ספינקטר אינו ניתן לחלוקה פסיולוגית הפעלתו בצורה מחולקת יש לה השפעה מבורכת. העברת הלשון תוך לחיצה קלה של הקצה פעם כלפי הצד הימני של החיך העליון ופעם כלפי השמאלי, ואפילו אגרוף ומתיחת אצבעות הידיים לסירוגין. כולם שמות של תרגילים המזמנים רוטציה בין שני צדי הגוף וסוג אחר של עבודה גופנית.

בתחילת הדברים הצעתי תשומת לב ובהמשכם תרגילים של ממש. הסיבה היא שיש מי שהפניית תשומת לב ללא תרגול מתאימה לו יותר מאשר תרגול שמקדים הפניית תשומת לב.

יום ראשון, ינואר 15, 2017

תרגול תנועת אצבעות ובהונות כמניפולציה להפרדה בין הסוגרים בשיטת פאולה

האיורים מדגמים תרגיל ללימוד ההפרדה בין הסוגרים

האיור מציע להעביר את כפות הרגליים בין שני מצבים, לחיצת האצבעות אל הרצפה והרמת העקבים כדי לעודד תחושות בסוגר הקדמי ולסרוגין לחיצת העקבים אל הרצפה והרמת הבהונות כדי לעודד תחושות בסוגר האחורי.


יום ראשון, ינואר 08, 2017

חלוקת משקל בגוף לפי שיטת פאולה

ההצעה ללמוד כיצד לחלק את משקל הגוף בצורה נכונה דרך איור של כלב נשמעת הזויה. האלמנט המוכר לנו וקיים בגופנו הוא הרגליים. גם אצל הכלבים כמו אצל בני האדם משקל הגוף מונח כולו על הרגליים.
מאחר שלאדם יש שתי רגליים ולא ארבע האגן נושא חלק ממשקל הגוף, זוית ההחזקה של האגן מאפשרת חלוקה טובה בינו לבין הרגליים.
עמוד השדרה של האדם נדרש בגלל המשא הנוסף להיות פעיל ולעודד העברת משקל בין חלקים שונים של הגוף.
בשיטות רבות מציעים לאנשים להקפיד על פה סגור ולנשום דרך האף. בשיטת פאולה אין כללים לגבי דרך הנשימה.
פה פתוח מעט כפי שמדגים האיור של הכלב משחרר את הלסתות ומאפשר לצואר להיות בתנועה.

העמקת הנשימה בעזרת תנועות של שורשי כפות הידיים באזור הסרעפת


הדברים הבאים מתאימים לכל אדם ודרושים במיוחד לסובלים מבעיות נשימה מסוגים שונים או מהרניה באזור הסרעפת. המטרה של שימוש בתרגיל מוביל כמו זה שיתואר בהמשך היא לצמצם ככל שניתן את השימוש בחשיבה ולהרבות בשימוש בתנועה. ככל שהתנועה המוצעת חוזרת על עצמה היא מאפשרת למתרגל לתת לגוף לבטא את צרכיו בתנועה ולהקשיב לגוף. התרגיל שיוצע בהמשך שונה מתרגילים אחרים העוסקים בתנועה בשל העדר הצורך להעזר בחשיבה וכן בשל האפשרות להעביר את מיקומו של העיקרון התנועתי למקומות שונים בגוף. 
להלן התרגיל: המתרגל ימקם את כף היד תחילה בצדי בית החזה ואחר כך יעביר את המיקום לאזור הבטן, האגן ועוד. התנועה העיקרית הנדרשת בתרגיל היא תנועת כפות הידיים ממצב שבו האצבעות מתרחקות אלו מאלו למצב שבו הן נצמדות בכל יד בנפרד אלו לאלו. הדבר אינו דורש מאמץ כאשר שורש כף היד נשאר צמוד לגוף ותנועת אצבעות הידיים לא כוללת תנועה בשורש כף היד, זאת מלבד הגדלת והקטנת הזויות של תנועת שורש כף היד. תנועת האצבעות מעודדת את תנועת הספינקטר האחורי והקדמי לסרוגין. כמו כן מתעוררת יכולת הפתיחה והסגירה של בית החזה.
אחת הדרכים להעמיק את התהליך היא העזרות בשורש כף היד בכל יד בנפרד. שכן כאשר
שורש כף היד נשאר צמוד לגוף התנועה מתרכזת בבית החזה. זאת במיוחד כאשר עמדת המוצא לתנועה היא הנחת כפות הידיים מתחת לסרעפת.
הסרעפת נלחצת בתנועה זו אל מרכז הגוף כסיוע לתהליך הנשיפה ומתרחבת בשלב השאיפה..
בשונה מהמתרחש כאשר בית החזה מתרחב בשעת שאיפה העזרה המתקבלת מהלחיצה הקלה של שורש כף היד אל צדי הגוף מכוונת את הסרעפת לנוע לפנים. השאיפה מתבצת עם כך בזמן הרחקת האצבעות מהגוף והנשיפה בזמן הצמדתן אל הגוף.
התנועה שבה שורשי כפות הידיים ממשיכים להיצמד אל הגוף בעוד כפות הידיים מתרחקות והאצבעות נפרשות מזמינה תנועה מנוגדת. תנועה זו היא היצמדות כפות הידיים.
העמקת הנשימה ממשיכה בגוף המתרגל שהתחיל את התרגיל באזור בית החזה גם כאשר הידיים מונחות במקומות אחרים על פני הגוף.
לדוגמה: על גבי הירכיים במצבי ישיבה ושכיבה ברגליים מקופלות.
על גבי צדי האגן, לצדי הבטן וכן בין הצואר לבית החזה.