יום שבת, דצמבר 20, 2014

תרגול שיטת פאולה וכאבי גב

ההשפעות של תרגול שיטת פאולה על התפקוד הגופני ועל כאבי גב נוגעות הן למצב של שיבוש כלשהוא בהתכווצותם והרפייתם של השרירים והן לתחזוקה קבועה של הגב והשלד במצבי בריאות. 

הקשר בין שרירים טבעתיים לשרירים אחרים הנוצר במהלך תרגול שיטת פאולה משפיע לטובה על הפגת כאב, וכיווץ יתר כאשר אלו מופיעות בתחום הגב והשלד . הלשון לדוגמה יכולה להשפיע לטובה על מצב העורף והצואר. תנועות של הלשון משפיעות על מיקומם של הצואר והעורף משום שהן מעודדות תנועה קלה הנעשית בעקיפין דרך שרירים אחרים. אפשרות זו שונה מההרגל להפעיל ישירות את השרירים המקוצרים והכואבים. תרגיל  המדגים את השפעת הלשון על הגב הוא דחיפת הלשון כלפי החיך העליון. תנועה זו זוקפת את הגב העליון ומאריכה את הצואר. כאשר יש צורך לעודד הרפיה של הצואר מומלץ לנסות תרגיל שבו הלשון נעה מצד לצד לסירוגין ונלחצת בכל צד אל השן האחרונה של החיך העליון. העורף והראש מצטרפים לתנועה מצד לצד ומתארכים. ניתן לשלב תרגיל זה בהפעלה לסרוגין של העיניים כאשר מכווצים את העיניים לסרוגין. 
האדם המתרגל יניע את הצואר, העורף והגב העליון כהמשך לתרגיל. ניתן לשחרר בתרגילים מסוג זה כאבי גב מסוגים שונים. העצמאות הנרכשת בשחרור הגוף מכאבים היא יתרון חשוב המצוי בשיטה. שרירים תפוסים משפיעים לרעה על סביבתם מבחינת היקף הבעיה והשפעתה. היכולת הנרכשת לשחרר כאב לבד זמן קצר לאחר שהחל מונעת הצטברות מתמשכת של מגבלות תנועה ומצבי כאב.

יום שישי, דצמבר 19, 2014

צילום המדגים מרכוז הגוף, גמישות ונינוחות


מה יכול להיות כה יפה וראוי להצגה בצילום של אישה המביטה הצידה ומבטה מושפל אל האוביקט שהיא צופה בו?
המרכוז של גופה. למרות הצורך להפנות את המבט הכתפיים נשארו במקומן ואין סימן למתח בתנוחת הגוף. הצואר גמיש ומשוחרר. זה מצב שאינו מובן מאליו הוא נובע משילוב של מרכז ברור ויציב ונינוחות בגוף. אנשים רבים מפעילים במצב כזה את הכתפיים כדי להניע את הצואר, ימתחו את הסנטר או יזיזו את הידיים.

יום רביעי, דצמבר 17, 2014

צילום התרגיל "שפתיים מתכווצות אל פנים הפה", הדגמת מרכוז.


הצילום שלפנינו מציג אישה שמרכז הגוף שלה מובהק ומורגש הן בצילום והן בחייה. יש סימטריה בין הכתפיים, בדרך החזקת הפנים והצואר ובמבט שהיא מישירה לפנים. חוסר הסימטריה היחיד נראה בעיניים, אלא שלרובנו אין סימטריה מלאה ולכן זוהי הדגמה של איזון טוב בין צידי הגוף.
התמונה נבחרה משום שהיא מיצגת הגזמה במיקום השפתיים ובהחזקתן ביחס לצורכי הגוף.
לו היה מדובר בהדגמת תרגיל יש בהחזקת השפתיים תנועה דומה לתרגיל "כיווץ שפתיים אל פנים הפה", יש כמובן אפשרות שהצורך להיות ולחוש במרכז גופה עורר צורך להחזיק את השפתיים באופן ממרכז מבלי שתהיה מודעת לכך, שכן התנועה של הנעת השפתיים פנימה יכולה לעודד את הסוגר הקדמי שמחזיק את החלק הקדמי של הגוף במרכז

יום ראשון, דצמבר 14, 2014

שיטת פאולה והתרגיל המאויר "שפה אל האף"




התרגיל "שפה אל האף" המובא באיור זה הוא הזדמנות לתנועתיות באזור הצואר כפי שהאיור לא יכול להדגים.
ניתן להעזר בשפה התחתונה של הפה באופן חלקי כך שהשפתיים ישארו פתוחות חלקית, כמוכן יכול המתרגל עקב תנועת השפתיים להיות מודע יותר למצב הצואר ולחפש את המיקום המשחרר את העורף והצואר. שלא כמו באיור רבים מוצאים עצמם מפנים את הראש לכיוון החזה ומאריכים את העורף דבר שאינו נראה באיור.
התרגיל מיועש נוסף לשחרור העורף והצואר לשמור על מיקום הרחם בזמן הרמת משקל. הוא חשוב במיוחד בהריון ולאחר לידה, לכן מתרגלים אותו בהריון כחלק מתנועות התרוממות ומעבר מישיבה לעמידה ומשכיבה לעמידה.

יום שבת, דצמבר 13, 2014

איור תרגיל ידיים בשיטת פאולה




איור התרגיל "אגרוף לסרוגין של כפות הידיים" מוצג במסגרת העיגול כשהידיים מתוחות ובאיור שבו מוצגת דמות האדם היושב במרפקים משוחררים. הדוגמה האחרונה נכונה יותר לרוב המתרגלים.
כמה מטרות לתרגיל זה: ארגון הצדדים של הגב והשלד כדי לאזן א-סימטריה שיש לאנשים רבים, שחרור הכתפיים והידיים במצבי ישיבה ממושכים, חיזוק החלק החלש יותר של הגב: כאשר התרגיל נעשה בשכיבה קל יותר להרגיש באיזה גובה של הגב נחוצה פעילות. הידיים יכולות לנוע מגובה המתניים אל גובה הכתפיים ולהיות מונחות אף מעל לראש או חופשיות באויר. מוטב לשנות את המיקום של הידיים לפי הצורך שהגוף מאתר ובהמשך לשנות את המיקום שנבחר או את כיוון כפות הידיים ביחס לרצפה. 

יום חמישי, דצמבר 11, 2014

תרגול פאולה לחולה פרקינסון

  1. בשכיבה בברכיים מקופלות להעביר את תנועות כפות הרגליים מהקוים החיצוניים אל הקוים הפנימיים. העברת התנועה תעשה דרך הבהונות והעקבים כך שתיוצר תנועה בצורת הקוים החיצוניים של כף הרגל. ניתן להרים את הצד שאינו לחוץ אל המזרן.

  1. החזקת הזרתות בכל אחת מכפות הידיים מעל הקמיצות. גב היד מופנה אל הרצפה

  1. להפיל את הלשון אל הבסיס, לאפשר לשפתיים להישאר פתוחות במידה נוחה.

  1. לשון נעה בתנועות מעגליות בחלל הפה

  1. יד שמאל מזיזה את יד ימין ללא כוח וללא עזרת של יד ימין


  1. סיבוב הסנטר במעגלים קטנים סביב עצמו, לאפשר לפנים להצטרף
 הצילום  מציג פעילות של כפות  הידיים בתרגיל שקעי כפות הידיים

יום רביעי, דצמבר 10, 2014

הפרדת הכיווצים בין הסוגרים ברצפת האגן כאמצעי לחיזוק שרירי רצפת האגן


חיזוק רצפת האגן בעזרת תרגילים המשלבים את תנועת הגב, הארכת המפרקים והגמשתם נעשית בשיטת פאולה על ידי הבנה חושית של השילוב בין תנועת אצבעות הידיים, תנועת כפות הרגליים והיווצרות קשר בהמשך התנועה בין רצפת האגן לאברים אלו. תנועה כזו מזמנת לנשים הכרות חדשה עם גופן במהלך השיקום של רצפת האגן ומסייעת למניעת החלשות רצפת האגן ולחיזוקה. פרק חשוב בחיזוק רצפת האגן בתרגילי שיטת פאולה מוקדש ללימוד ההפרדה בין הספינקטר האחורי לספינקטר הקדמי. ( בגוף האישה האחורי הוא השריר שסביב פתח הרקטום והקדמי הוא שילוב בין שרירי צינור השופכה ופתח הנרתיק.) לימוד ההפרדה חשוב לשינוי הזוית של החזקת האגן.