יום שלישי, ינואר 27, 2015

צילום תרגיל לחיזוק רצפת האגן

התרגיל הרמת האגן במהלך כיווץ הסוגרים מודגם בצילום זה כאשר העקבים מורמים והבהונות נלחצות אל הרצפה.
יתרונות של ביצוע התרגיל כאשר הבהונות פעילות הוא בחיזוק התחושות בסוגר הקדמי. הנחת כפות הידיים כך שגב היד פונה אל הרצפה מאפשר עבודה על הגב העליון. כאשר הגב פתוח והשכמות רחוקות זו מזו יש יותר אפשרות לכווץ אץ הסוגר האחורי.
התרגיל מוצג בצילום זה במצב שאליו מגיעה המתרגלת בין עליה והרמת האגן לבין ירידה.
ההנחיה במהלך הביצוע הוא לכווץ את הסוגר הקדמי תחילה ולהוסיף את האחורי כשיש צורך בכך, שחרור הסוגרים נעשה בשלבים במהלך הירידה.

יום שני, ינואר 26, 2015

ייחודה של שיטת פאולה

ייחודה של שיטת פאולה בתרגול ובהפעלת הגוף הוא שימוש בשרירים ללא הפעלת כוח ומאמץ. הקושי של המתרגלים בשלבים הראשונים הוא הריכוז הנדרש ותשומת הלב לאברים שאנו ממעטים בהפעלתם. השיטה גורמת להתעוררות תחושות ותנועות חדשות ולגילוי יכולות גופניות מסוג אחר.
עבור מי שסובל מלקויות בתפקוד כגון: חולשת רצפת האגן, בעיות במערכת העיכול והנשימה, כאבי גב ועוד, השיטה משמשת לריפוי. הפוטנציאל הטמון בשיטה הוא בין השאר חיזוק היכולת התנועתית והתנועה החופשית. אלו מתאימים במיוחד למי שאינו אוהב לנוע מתוך הפעלת כוח, כמו כן דרושה התנועה בשיטת פאולה לאנשים שהגיעו למוגבלות תנועתית הן מפאת גילם והן מפאת העדר חיבה לתנועה.


יום ראשון, ינואר 25, 2015

כיצד פועלת שיטת פאולה

שיטת פאולה מבוססת על הפעלת השרירים הטבעתיים הנמצאים סביב לפתחי הגוף. אלו הם השרירים שמסביב לעיניים, שרירי הנחיריים והפה, והשרירים המניעים את הפתחים שבתחתית האגן. בגוף בריא כל השרירים האלו פועלים יחד ומפעילים זה את זה. פעולת שריר אחד משפיעה על פעולת שריר אחר, מרוחק ממנו. זו יכולה להתרחב ולהניע שרירים נוספים באופן מפתיע שאיננו מושפע מההתניות התנועתיות הקבועות של האדם. בגוף שבריאותו השתבשה ניתן לחזק שריר טבעתי שנחלש ולהחזיר אותו בהדרגה לפעולה תקינה ע"י תנועה של שריר טבעתי תקין אחר. שיבושים בפעולתם של אברים פנימיים לא רצוניים משתפרים עקב הפעלת השרירים הטבעתיים הרצוניים. "נקודת המוצא" לתנועה או ”תרגילים" שמכוונים לכיווצים ולהרפיות, למניפולציות ולהפעלות שונות של הגוף נמסרים לתלמיד שממשיך את פעולתם גם בגוף וגם במחשבה. היצמדות זו משחררת את המוח מפעילות מחשבתית אחרת ומניעה את הגוף באופן משתנה, נטול תכנון ולרוב גם במקום או בכמה מקומות שבהם דרושה התנועה במיוחד.  

תרגול החזקת אצבעות לצורכי הגב, השלד, הנשימה והגמישות בשיטת פאולה


אצבעות הידיים אינן נראות כמו שרירים טבעתיים אחרים אך יוצרות קשרי גומלין עם שרירים אלו ועם שרירים משורטטים. התרגיל המוצג בצילום זה מדגים החזקת אצבעות כפולה, כלומר בהנחה שגב היד מופנה לרצפה הזרת עולה על הקמיצה (חמישית על רביעית) והאצבע עולה על האמה.
ניתן לתרגל כל אחת מהחזקות האצבעות בנפרד ובעמדות מוצא אחרות, כלומר אין הכרח שתנועת הידיים תהיה כלפי הגב, הידיים מושכות את הגוף למקום בו דרוש ארגון מחודש, זאת כאשר יש תשומת לב למקומות הדרושים לכך יותר ממקומות אחרים.

יום חמישי, ינואר 22, 2015

צילום התרגיל "נקודות בשקעי כפות הידיים" בשיטת פאולה


התמונה מדגימה את אחד המצבים שנוצרים במהלך תרגול "נקודות בשקעי הידיים" המתרגל מתבקש לגעת בשקעי כל אחת מכפות הידיים ולחפש אלו תנועות יעזרו לו להמשיך לחוש את הנקודות ללא מגע. הוא מוזמן לשוב ולגעת בנקודות כשהוא מאבד את ההרגשה שהתנועות יצרו. התמונה מדגימה מצב שבו ביד ימין האצבעות רחוקות יחסית אלו מאלו וביד שמאל הן קרובות זו לזו. הדבר נובע מתנועה חופשית ובלתי מתוכננת שנוצרת בידיים.
התרגיל מיועד לשחרר מתח מכל השרירים הקשורים בזרועות ובכתפיים וכן להשפיע על תנועת הגב.

טיפול בכאבים בשיטת פאולה

הטיפול בכאב בשיטת פאולה נוגע אצל אנשים בריאים למספר תחומים: כאבי גב ושלד, כאבים בזמן לידה או בזמן יחסי מין, כאבים הקשורים באי תקינות של מערכת העיכול, וכאבי פנים. המשותף לכאבים שונים אלו מנקודת הראות של השיטה הוא כיווץ יתר שמתרחש הן בשרירים הניתנים לשליטה והן בשרירים הבלתי רצוניים. ברוב המקרים המוזכרים למעלה מדובר בפגיעה שהתרחשה ביכולת הכיווץ וההרפיה התקינים. הרפיית הכאב באמצעות שיטת פאולה במקרים אלו נעשית בכמה דרכים: המטפל מפנה את תשומת לבו של המטופל לתחושות עדינות כמו שחרור הפנים באמצעות כיווצים קלים של העיניים, יצירת מניפולציות המשחררות מתח קבוע בצד מסוים של השלד בעזרת מצבים סטטיים וכו'.דרך אחרת מבוססת על היכולת הטמונה בשיטה להשפיע בעקיפין על הפעלת השרירים החלשים דרך השרירים החזקים. 
כאבי גב ושלד יכולים לנבוע בנוסף להחזקת יתר של הגוף ומתח כללי גם מקבוצה גדולה של "קיצורים" בלורדוזות (שקעים כמו העורף או הגב התחתון), מהבדלים בין הצדדים כמו עקמת או הבדלי אורך אחרים, מתאונות, רגישות לקור, וכמובן פגיעות מסוג פריצות דיסק. המשותף לטיפול בכאבים מסוג זה הוא הכוונת התנועה העצמית של הגוף דרך תרגילים, לשילוב של הרפיה עם הארכת השקעים. ארגון הגוף מחדש בעזרת מניפולציות עדינות כמו שכיבה תוך הנעת הצדדים באופן שונה לכל צד יכולה לאזן את הבדלי הצדדים ולשחרר מכאב, לא רק בשכיבה ולאחר סיומו של יום העבודה. הייחודי לפעילות הגופנית בשיטה זו הוא היכולת לעורר בגוף תנועה עדינה החוזרת על עצמה במקום הזקוק לטיפול ממקומות שונים בגוף ורחוקים לעיתים מאזור הכאב. כך בעקיפין מתאפשר למקום הפגוע לפעול כמידת יכולתו וללא רתיעה לא רצונית מעצם המגע או הטיפול. העצמאות שההכרות עם התרגול מאפשרת מביאה להקלה מהירה יחסית בכאב ללא תלות בזמנו של המטפל. 

יום שלישי, ינואר 20, 2015

טיפול בבעיות רצפת האגן בשיטת פאולה כרצף מצבים

בשיטת פאולה הטיפול במכלול התפקודי של רצפת האגן אצל נשים נע על פני רצף המצוי בין שני קטבים, האחד חיזוק ושיקום רצפת האגן והאחר שחרור מכיווץ יתר. חיזוק ושיקום נחוצים לנשים הסובלות מאחד הסמפטומים הבאים או מכמה מהם: בריחת שתן במאמץ, דלקות חוזרות בשלפוחית, התרוקנות חלקית הכרוכה בביקורים תכופים בשירותים. הקוטב האחר שחרור מכיווץ יתר ומכאבים הקשורים בכך מזוהה בדרך כלל עם קשיים בתפקוד מיני. בהרגשת תכיפות וצורך להתרוקן לא מדויקים. ולעתים גם מהתרוקנות חלקית של השלפוחית. ההרגל של נשים לשמור על אזור האגן מכווץ באופן קבוע משבש את את התחושות. האבחון של מקור הסמפטומים הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הטיפול בשיטת פאולה.

יום שני, ינואר 19, 2015

המחשת התרגיל אגרוף ידיים לסרוגין באיור ובמלל

האיור מיועד להציג את התרגיל אגרוף ידיים לסרוגין באופן אחד מתוך אפשרויות שונות של שימוש בתרגיל. בדוגמה שלפנינו גב היד פונה לרצפה והידיים סמוכות לגוף, זוהי נקודת מוצא טובה להבין את דרך הפעולה של התרגיל אלא שבפועל יש לכל עמדת מוצא מטרה שונה, לדוגמה העמדה המוצגת כאן יעילה לבעיות עיכול ולמתיחת הזרועות. כאשר יעביר המתרגל/ת את כיוון הנחת הידיים ויפנה את כף היד לרצפה ישפיע התרגיל בעיקר על הגב התחתון. נוסף לכיוון הידיים ביחס לרצפה יש חשיבות להניע את הידיים במהלך התרגול בהתאם לגובה הגוף, ככל שהידיים תהינה קרובות יותר לגובה הראש כך ישפיע התרגיל על הכתפיים והגב התחתון. התרגיל הראה יעילות בין השאר במהלך לידות משום שהוא משחרר כאב ומעלה את מידת הכיווציות של הגוף.

יום שישי, ינואר 16, 2015

שרירי הפנים בשיטת פאולה

תנועתם של שרירי הפנים בשיטת פאולה הינה חלק בלתי נפרד מתנועת השרירים

הטבעתיים האחרים. למתחילים מומלץ להניע את שרירי הפנים בפגישתם הראשונה עם

השיטה בלי לתת למחשבה להוביל את התנועה. בין אם תתפתח תנועה משולבת של כמה

אברים יחד ובין אם ינוע כל איבר לעצמו זוהי דרך מומלצת לתרגול בשלבים המוקדמים של

לימוד השיטה. כאשר נוצרות תחושות חופשיות וקלות בפנים כך עולה הסיכוי לתנועות

מגוונות ולהבנות אישיות של התרגילים בגוף כולו.

הניסיון מראה כי הפה, כולל השפתיים והלשון הוא האיבר הקל ביותר להנעה חופשית.

ביכולתו להקל על תנועתם של אברי הפנים האחרים בתנועה חופשית.

תנועת העיניים, הגבות והמצח משחררת פעמים רבות כאבי ראש ועומס מעודף ריכוז.


תנועות האף מקלות במצבים של בעיות נשימה ועוד