יום ראשון, ספטמבר 21, 2014

העלאת המודעות לפתחי הגוף בעזרת שיטת פאולה

פתחי הגוף-הם נושא חשוב להכרות, הפעלה ושליטה, בדרכים חופשיות וללא תכנון.
זוהי מחשבה מוכרת למורים לשיטת פאולה ותלמידים שחוו עניין זה אך למי שלא פגש תרגול הנוגע בעניין אין למשפט משמעות.

חשיבותה של הכרות קלה עם פתחי הגוף היא משום שלאנשים רבים יש ררתיעה שאינם מודעים לה בחלקם של הסוגרים בתפקוד גופם. הרתיעה המחשבתית הזו משפיעה על היכולת לחוש את הסוגרים כמו שחשים כל שריר אחר. שינויים בעניין זה מתאפשרים בעזרת שיטת פאולה. תרגול שיטת פאולה מאפשר דרך חיזוק הקשרים בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם חידוד התחושות הקשורות בסוגרים ועיסוק בתגובות ספונטניות של הגוף. אלו כוללות את הסוגרים. כאשר התנועה הכוללת של הגוף מעוררת תנועה בסוגרים יכול להתרחש שינוי במודעות. זאת בין אם הדברים נעשים דרך תרגול מובנה, תנועה חופשית של הפתחים או דמיון מודרך. 

יום חמישי, ספטמבר 18, 2014

דוגמה לתרגול פאולה במסגרת מחקר על השפעת השיטה על טרשת נפוצה

שיעור 4:
ידיים על העיניים: ידיים על העיניים-להניח את כפות הידיים על העיניים כך שהאצבעות תהיינה על המצח וכפות הידיים לא תלחצנה את העיניים.
כיווצי פה: ניתן לכווץ את שתי השפתיים במעין תנועת נשיקה ועזיבה כלפי חוץ או לשאוב את השפתיים כלפי פנים ולעזוב כמו  בשתייה בקש.
ניתן לעשות בדרגת קושי עולה: לכווץ, לכווץ עוד יותר, לעזוב קצת...לעזוב לגמרי)
עקבים
אגודל לאצבע/ לאצבע ואמה: נגיעה ולחיצה של האצבע לאמה ועזיבה
כיווצי סוגר קדמי: כיווצים קלים של ספינקטר קדמי שפרושו כיווץ שני הפתחים הקדמיים. כדי להרגיש את הספינקטר כדאי ללחוץ את האגודל לאצבע בזמן הכיווץ בכל יד בנפרד.
לשון-לחיך עליון: לשון נוגעת בחיך העליון כמו חרב מונפת ועזיבה
בהונות ועקבים: לסירוגין-ניתן לבצע את התרגיל בשכיבה על הגב כאשר כפות הרגליים צמודות לרצפה ומרוחקות כסנטימטר או שניים זו מזו. במצב הזה ההצמדה לסירוגין יכולה לשלב הן לחיצת הבהונות אל הרצפה בו זמנית ללחיצת הבוהנים הגדולות זו לזו. יש אנשים החשים את הלחיצה ביתר קלות כאשר כפות הרגליים צמודות זו לזו לכל אורכן בעזרת הפלת הברכיים אל צדי הגוף. המרחק של הברכיים מהרצפה היא בהתאמה לנוחות המתרגל. במצב זה אין צורך להרחיק את כפות הרגליים כדי לבצע את הלחיצות לסירוגין.
חופשי: בטן
שין ארוך: ש ארוך-שאיפה של האויר ללא הכוונה ונשיפה תוך השמעת הצליל ש וכיווץ הסוגר הקדמי. אצל המנוסות בתרגיל הכיווץ של הספינקטר הקדמי מתעורר מעצמו.
כיווצי עיניים עדינים: כיווצים קלים של העיניים-העיניים עצמן יכולות להיות עצומות או פקוחות לפי העדפת המתרגל/ת, הכיווצים יכולים להיעשות בקלילות כאילו מדובר ברצף של קריצות או בניסיון חוזר של העפעפיים לגעת במרכז העין. בעיניים עצומות העפעפיים נעים אל מרכז העין ברצף או מנסים בקלילות לגעת באישונים.
ידיים על העיניים: ידיים על העיניים-להניח את כפות הידיים על העיניים כך שהאצבעות תהיינה על המצח וכפות הידיים לא תלחצנה את העיניים.



יום שני, ספטמבר 15, 2014

הדגמת טיפים שניתנו בפוסט הקודם למניעת כאבי גב



הצילום מדגים תרגיל שנכלל ברשימת הטיפים למניעת כאבי גב בפוסט הקודם
ההצעה נכללה בטיפ הראשון בסדר ותוארה כך:
בישיבה ובעמידה אפשר להרים את שתי הידיים כשהן תפוסות זו בזו בעזרת האצבעות מעל לראש כשהמרפקים משוחררים ולהורידן, חשוב להרפות את המרפקים ולאחוז את הידיים יחד על ידי לחץ קל של האצבעות אל מרכז כף היד.

יום ראשון, ספטמבר 14, 2014

חמישה טיפים לניהול כאבי גב


o       שלב כמה תנועות או תרגילים קצרים בכל זמן אפשרי במהלך היום. דוגמאות: בעמידה מומלץ להניע כל אחת מהידיים בנפרד בתנועות חתירה, בישיבה ובעמידה אפשר להרים את שתי הידיים כשהן תפוסות זו בזו בעזרת האצבעות מעל לראש כשהמרפקים משוחררים ולהורידן, חשוב להרפות את המרפקים ולאחוז את הידיים יחד על ידי לחץ קל של האצבעות אל מרכז כף היד.
o       הימנע מישיבה ממושכת, אם עבודתך דורשת זאת נסה לקום כל שעה לכמה דקות
o       כאשר אין אפשרות לקום ממצב ישיבה ממושך העבר את מצב כפות הרגליים מלחיצת הבהונות ללחיצת העקבים לסרוגין.
o       אפשרות נוספת למצבי ישיבה ממושכים היא העברת משקל כפות הרגליים סביב עצמן, ממצב שבו הקוים החיצוניים של כפות הרגליים נלחצים אל הרצפה עוברים דרך האצבעות ללחיצת הקוים הפנימיים.

  • כיווץ קל של שרירי בטן מצמיד את הגב אל המשענת ומאריך אותו, ניתן לעשות זאת הן בישיבה והן בעמידה תוך הישענות קלה אל קיר

יום חמישי, ספטמבר 11, 2014

צילום להדגמת תנועת ידיים הדרושה בתרגול שיטת פאולה



תרגילי פאולה לא מעטים מכוונים את המתרגלים לתנועת ידיים המודגמת בצילום זה. בשתי הידיים האצבעות רפויות, זאת למרות שתפקוד האצבעות בכל יד מכוון למטרה אחרת, הקימור שמודגם ביד ימין הוא הקימור הדרוש בשיטת פאולה  כאשר מתרגלים ידיים על העיניים, הצמדת האצבעות ללא מתח המודגמת ביד שמאל דרושה בתרגילים כגון: הצמדת אצבעות הידיים והרפייתן, הצמדה לסרוגין עם מתיחה, הצמדה לצורך דחיפת הידיים אל הרצפה תוך כדי כיווץ הסוגר הקדמי ועוד.

יום רביעי, ספטמבר 10, 2014

תרגול פאולה והשפעתו על החשיבה


 שיטת פאולה משנה את המודעות לגוף כולל תשומת לב לתנועות ספונטניות, לא תלויות בחשיבה על הגוף. לשינוי זה יש גם השפעה חשיבתית שהיא החשובה ביותר. שכן ככל שעולה היכולת להניח לגוף לפעול מטעם עצמו כך מתחדדת ההבנה שלגוף יש חוקים משלו שאינם נתונים למרותנו השכלית. זהו שינוי חשיבתי המאפשר למעוניינים בו ללמדו ביתר העמקה ככל שהם ממשיכים לתרגל ולהכיר את התגובות המשתנות של גופם.



יום שני, ספטמבר 08, 2014

גוף ונפש בשיטת פאולה

דרכי הטיפול ואפשרויות השיקום ששיטת פאולה מזמנת זכו לתאור במסגרת שני ספרים וכמה מחקרים. לעומת זאת מועט הכתוב על הקשר שנוצר בין גוף ונפש באמצעות התרגילים. שיטת פאולה משפיעה לטובה על ריכוז גופני, רגיעה וריכוז מחשבתי. כיצד ניתן להסביר זאת?
המונוטוניות הדרושה בתרגול  וההפעלה של שרירים שאינם מוכרים כמיועדים להפעלה במסגרת התרגול מעוררים בגוף הרגשות לא מוכרות וככל שנכנס האדם המתרגל להתנסויות נוספות נפתח לפניו עולם של מגע עם עצמו שיש בו שילוב של שקט, העצמה, אינטימיות וקשב לגוף.
אחת הדוגמאות להשפעת פאולה על חיזוק הקשר בין גוף ונפש היא כיווצים חוזרים של העיניים, התרגיל מרגיע ומשנה את קצב הנשימה. כך הדבר לגבי תרגילי כיווץ מונוטוני באזורים אחרים בגוף כגון: כיווצים קלים של הסוגר האחורי, כיווצי נחיריים, פה ועוד. כמו כן קימת קבוצת תרגילים המתוכננים רק למחצה כגון: הפעלת אצבעות הידיים ללא תכנון, שחרור הפה באופן מתמשך, תנועות של הלשון המשנות את מצב הפה והעורף ועוד.