יום שישי, אפריל 01, 2011

יעילות הטיפול בשיתוק גפיים

כפי שהוזכר במאמרים שונים על שיטת פאולה ייחודה בהפעלת שרירים שנחלשו באמצעות שרירים חזקים ובקשרים בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם. עיקרון זה מופיע במיטבו כאשר הפעלת גפיים חסרות תנועה מתחילה בתנועתן של גפיים שנעות בקלות יחסית. הגפיים אינן נראות כשריר טבעתי וההסברים לתפקודם כחלק מהמערכת הטבעתית לוקים בחסר. בפועל יש ביכולתם של השקעים בכפות הרגליים והידיים להשפיע לטובה אלו על אלו. השימוש בשקעים מבוסס אם כן על העיקרון הטבעתי. התנועה המזדמנת לאבר המשותק נובעת מתגובתו לתנועת האבר המניע אותו ולטיב הקשר בין השניים.

יום חמישי, מרץ 31, 2011

שינויים בתפקוד מיני של נשים ושיטת פאולה

שינויים בתפקוד מיני של נשים לפני ואחרי סדרת שיעורים בשיטת פאולה נבדקו באמצעות שאלונים שהיו כלולים במחקר כמותי על בריחת שתן. ההשפעה של שיטת פאולה על חיי המין הייתה תוצאת לואי ולא ניתנה לה תשומת לב נפרדת במהלך התרגול לצורך שליטה בדליפת שתן. חשוב לציין שהמועמדות למחקר נבדקו רק בתחום דליפת השתן ותשובותיהן לשאלונים האחרים לא היוו תנאי להשתתפות במחקר. עקב כך טווח האיפיונים של חיי המין לא הוגדר כפרמטר נפרד, השינויים שחלו בתפקודן נבדקו רק על בסיס השוואה בין תשובותיהן לשאלון טרם המחקר ולאחריו. השאלונים הראו שיפור ניכר אצל כל הנשים למרות שהתכנית הטיפולית לא כללה התייחסות נפרדת לנושא. ההסברים לעניין זה קשורים גם לתחום הפיזיולוגי וגם לתחום הרגשי. מובן ששינויים בחוזק ובגמישות שרירי רצפת האגן שתורגלו בהקשר של בריחת שתן במאמץ השפיעו גם על יכולתם של שרירי האזור להתכווצויות מכוונות וספונטניות. וככל שעלו יכולות ההתכוצות כך חלו גם שינויים באיכות חיי המין. (עד כאן ההסבר הפיסי ככל שניתן להפרידו). הסבר נוסף הוא בתחום הפחות מובהק שבין הפיסי לרגשי, מידת הרגישות המשתנה אצל נשים וגברים להפעלה מודעת של הפתחים ולשילוב בין הזדמנויות שעולות במהלך החיים לאפשרויות תנועה חדשות שנלמדו תרגול שיטת פאולה יש לה השפעות רבות ולא תמיד צפויות. התרגול הכולל מעלה את היכולת לחוש את הפתחים ולהפעילם באופן רצוני. לדבר זה יש השפעה פסיולוגית ופסיכולוגית כאחת, מתוך השינויים בקשר עם הפתחים יכולות נשים רבות לשנות את התנהגותן המינית בין אם הדבר מתבטא באופן הכיווץ, בגיוון יכולות התנועה או במודעותן לעצמן בזמן הארוע. לכל אחת מאפשרויות אלו ולכולן יחד יש השפעה מיטיבה.

יום רביעי, מרץ 30, 2011

טיפול בכאבי גב בשיטת פאולה

כאבי גב הם חלק בלתי נפרד מחייהם של אנשים רבים, בין אם מדובר באלו הסובלים מכאב באופן קבוע בגלל מבנה השלד או אורח חיים המעורר נטייה לכאבים ובין אם מדובר בבעיות חולפות וזמניות. בשני המקרים שחרור מכאב בעזרת תנועה היא הדרך היחידה לאפשר לגוף התארגנות קבועה ונטולת כאב ויותר מזה-חיזוק של מפרקים, שרירים ותפקודם תוך כדי תנועה. כמה שיטות לטיפול בעזרת תנועה רווחות בישראל, בין הפחות מוכרות נמצאת שיטת פאולה, ובמיוחד חסרה הכרות עם תרומתה לשינויי יציבה, שיפור יכולת התנועה, הקלה מכאב וארגון מחודש של הגוף. אחת הדרכים המוכרות לשחרור תנועתי בעזרת שיטת פאולה נקראת "החופשי של הפאולה" תנועה אותנטית המתפתחת מתוך עמדת מוצא מסוימת המוצעת לתלמיד על ידי המורה. החזרת עמדת המוצא יכולה להשתנות פעמים רבות במהלך התרגול אך תרומתה החשובה לשינוי המצב הגופני הוא כאשר התלמיד פועל מתוך גופו ולא מתוך מחשבתו. אמנם למחשבה השפעה חיובית רבה על ארגון התנועה אך לצורך שחרור דרושה לגוף תנועה נטולת הכוונה מחשבתית.

יום שלישי, מרץ 29, 2011

הפעלת שרירים עקיפה בשיטת פאולה

שימוש בשרירים כמו העיניים לצורך הארכת השקע בצואר או הרפיית מתח בשרירי הצואר מדגים כיצד שרירים שאינם זקוקים לחיזוק או הרפיה משפיעים על השרירים הזקוקים לכך. הפעלת העיניים בכיווצים קלים או בהסתכלות מושכת מובילה את שרירי הצואר באופן אחר מהרגלי הגוף. רוב התנועות מתרחשות ללא הפעלת כוח, התנגדות או מאמץ. דבר זה יוצר גם שינוי בהרגלי התנועה וגם שינוי בהרגלי החשיבה על הגוף. לדוגמה: ההיכרות עם הפעלת הגוף כשני צדדים משני צדי עמוד השדרה. יצירת קשר בין הסוגרים הקדמיים ושרירי הפנים כקו אחד דמוי עמוד שדרה המתקיים בחלק הקדמי של הגוף מסייע להפעלת צד חלש או פגוע או מקדם הרגשה המסייעת למרכז את תנועת הגוף. כל אלו מלמדים את מי שמתנסה בשיטה כישורים חדשים הדרושים לתפקוד תקין של הגוף. דבר זה נעשה הן דרך תרגול פשוט והן באמצעות ריכוז מחשבתי המעורר ריכוז גופני. אנשים הלומדים את שיטת פאולה מתפלאים לגלות שכיווץ חוזר וקל של העיניים מרגיע אותם ומשנה את קצב הנשימה. מצבי הרדמות בנהיגה המוכרים לרבים יכולים להשתנות בעזרת כיווצים קלים של הסוגר האחורי או מתוך שחרור הפה באופן מתמשך. גם משום שאלו משנים את צורת הישיבה וגם משום שבו זמנית הם מעודדים נשימה עמוקה וקבועה. שילובם של התרגילים במצבים מגוונים יכולים הן לשפר את איכות החיים והן להביא לקשר חדש בין האדם לגופו.

יום שני, מרץ 28, 2011

פאולה ופילאטיס

שילובה של הוראת שיטת פאולה בהוראת פילאטיס או לימוד שיטת פאולה קודם לתרגול פילאטיס יכולים למנוע נזקים מצטברים הצפויים בתרגול חזק של שרירי הבטן. הן משום ששיטת פאולה מציעה דרכים מגוונות לכיווץ שרירי רצפת האגן המאפשרות העזרות בשרירים טבעתיים אחרים והן משום שההבדלים בין ביצוע הוראות כמו: כיווץ, חיזוק וסגירה אינם קלים להבהרה ללא התנסות מיוחדת ומקצועית. תרגול פילאטיס לצורך חיזוק רצפת האגן ומניעת טעויות בביצוע מקצת מהתרגילים יהיה יעיל יותר אם מקצת מתהליכי שיטת פאולה ישולבו בביצועו. הבנת שיטת פאולה קשורה בגילוי היכולת להפעיל שרירים שאינם מוכרים לרוב האנשים, העיקרון הפאוליסטי לפיו כיווץ שריר טבעתי אחד יכול להפעיל גם שרירים טבעתיים אחרים משתלב בתרגילי פילאטיס. זאת משום שהפעלת אצבעות הרגליים או כיווץ חזק של העיניים מסייע בכיווץ רצפת האגן בזמן כיווץ הבטן. השילוב של אצבעות הרגליים והעיניים מעביר לסוגרים יכולת כיווץ שבהעדרה עבודתם החזקה של שרירי הבטן מקשה על חיזוק שרירי רצפת האגן.

יום ראשון, מרץ 27, 2011

תחזוקה עצמית למחלת פרקינסון לפי שיטת פאולה

הטיפול בפרקינסון בעזרת שיטת פאולה יכול להתייחס לכמה רמות של השפעה: שמירה על טווחי תנועה והגדלתם, פיתוח אסטרטגיות ליזום תנועה, שימוש בעיקרון הקבוע של שיטת פאולה שבו השרירים התקינים יפעילו שרירים שמתקשים לנוע, מניעת הדרדרות בתחום הסוגרים. ועוד.
בהקשר של תאור תרגילים למטרת הפעלה ותנועה של חולי פרקינסון כדאי להפריד את התרגילים לשתי קבוצות; תרגול תנועות גדולות כלומר תנועות ידיים, רגליים, אגן ושילוב בינהן. קבוצה אחרת היא תרגול השרירים הטבעתיים השונים באופן ממוקד. אופן זה נראה לרוב כתנועות קטנות, ולעתים הוא מעורר תנועות כוללות וספונטניות של הגוף.
תאור מקצת מהתרגילים יסייע להבנת סגנון העבודה הפוטנציאלי עם חולי פרקינסון:
קבוצת התנועות הגדולות תכלול תרגילים כגון:
 בשכיבה, ובישיבה, התרגיל נפתח במיקום הידיים פשוטות לצדי הגוף ונשענות, בישיבה ניתן להעזר במסעדי הכסא ובשכיבה ברצפה. בשני המקרים עדיף להניח את המרפקים ולשחרר את האמות לתנועה. האצבעות תהיינה פשוקות והתרגיל יעסוק בהנעת שתי הידיים זו כלפי זו תוך כדי הצמדת האצבעות בכל יד בנפרד אלו לאלו. תנועת האצבעות היא החלק החשוב ביותר בתרגיל זה אך ניתן גם לכוון להפגשתן כך שמקצת מכריות האצבעות ביד אחת תנגענה או תלחצנה אל כריות האצבעות ביד האחרת. התרגיל מעלה את טווח התנועה של המרפקים והידיים ונעזר בכוח האצבעות כגורם מוביל. המגע בינהן יכול לעורר תחושות בסוגרים.
 התרגילים הבסיסיים של שיטת פאולה כמו: כיווצי עיניים, איסוף השפתיים כלפי מרכז הפה דרושים הן לעידוד הפעולה של שרירי הפנים והן ללימוד ההעזרות בהם במצבי קישיון שרירים במקומות שונים בגוף.
 תרגילי לשון יכולים להצטרף להסבר על תרגילי הפנים שתואר קודם לכן ויכולים לשמש לאיזון שיווי המשקל הדרוש במצבי הליכה ועמידה. קשה לתאר הנחיות להפעלת הלשון בכתיבה בלבד אך חשוב לדעת ששריר זה יש לו פוטנציאל רב באיזון שיווי משקל.
 השליטה בסוגרים כמו גם טיפול בשליטת יתר או ספזם באזור האגן יכולה להעזר בכמה תרגילים; הצמדת האגודל בכל יד לאצבע ולזרת, גלגול השפה העליונה של הפה כלפי האף ותרגול הפרדות בין סוגר אחד לאחר. הצמדת האגודל בכל יד נעשית לסרוגין פעם אל האצבע ופעם לזרת. המעבר מאפשר חידוד התחושות בסוגרים ועקב כך מאריך את זמן הכיווץ הדרוש לשליטה. התרגיל גלגול השפה העליונה של הפה כלפי האף ניתן ללמידה על ידי אחיזת עיפרון בין השפה לבין האף. ותרגול הפרדות בין סוגר אחד לאחר ניתן לללמידה בשכיבה על הגב כשהברכיים מקופלות, העברת כפות הרגליים בין הרמת העקבים ולחיצת הבהונות למצב שבו העקבים לחוצים והבהונות מתרוממות מאפשרת לכווץ את הסוגרים לסירוגין.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...