יום רביעי, נובמבר 07, 2012

הרקע הפיזיולוגי להחלשות רצפת האגן וטיפול בשיטת פאולה


נשים רבות סובלות מהפרעות תפקודיות הקשורות בהחלשות שרירי רצפת האגן, בעקבות לידות, והמבנה האנטומי של גוף האישה. מחקרים מראים כי כרבע מכלל הנשים עד גיל חמישים סובלות מהתופעה ומעל גיל חמישים כמחצית מקרב הנשים סובלות מהחלשות שרירי רצפת האגן. הסמפטומים הם רבים ושונים: דליפת שתן במאמץ, תכיפות במתן שתן וקושי להתאפק. קשיים במתן שתן או כאבי גב תחתון הקשורים בצניחה של הרחם, השלפוחית או החלחולת ובהפרעה לחיי המין. לעתים אין האישה מרגישה בבעיה ורק בדיקה גניקולוגית מגלה זאת, יש נשים הסובלות ממספר בעיות גם יחד או שלא מקשרות בין ההפרעה לרקע שלה ולכן מתקשות לאתר את העזרה המתאימה.
הרקע הפיסיולוגי להחלשות שרירי רצפת האגן אינו רק לידות טראומטיות, ריבוי לידות או תנאי חיים כמו הרמת משקל אחרי לידה. הנרתיק מעצם מבנהו הוא חלל שמאפשר לאברים אחרים לשנות את מיקומם כלפיו.  לחץ על שרירי רצפת האגן המחליש בהדרגה את תפקודם נובע לעתים מחולשה תפקודית של אברים ומערכות אחרות. לדוגמה במצבי תפקוד לקוי של מערכת העיכול מופעל כוח על רצפת האגן והנרתיק באופן כמעט יום יומי. נשים שנוטות לקשיי נשימה שונים מפעילות לחץ תוך בטני בזמן הנשיפה כלפי רצפת האגן ולכן הן מרגישות את ביטויי החולשה של רצפת האגן בצחוק או שיעול. נטייה של הגב התחתון לשקע עמוק יכולה לכוון את מיקום האגן בזוית הגורמת להחלשות רצפת האגן ומתפתחת עם השנים בגלל הרגלי עמידה או עבודה לקויים. רוב הנשים אינן מטפלות בבעיה בשל בושה וממשיכות לחיות עמה עד להחמרתה. קיימות דרכי טיפול פשוטות ולא פולשניות להתמודדות עם הבעיה, אלא שהן דורשות מודעות של האישה לקיום הבעיה, חשיפתה לפני הרופא ופנייה לטיפול. שיקום רצפת האגן באמצעות שיטת פאולה כוללת שינויים גם בתפקוד המערכות הפנימיות כמו מערכת העיכול, הנשימה או צורת ההחזקה של הגב והארכת השקעים. 

יום שלישי, נובמבר 06, 2012

תנועה עצמית והתעוררותה כדרך לריפוי בשיטת פאולה

חלק מתרגול שיטת פאולה מעורר בגוף המשכיות תנועה עצמית באופן ספונטני. הדבר יכול להתבטא במהלך התרגול המודע והמכוון של המחשבה במקום בגוף שאליו לא כוונה הפעלה מתוך הוראה מחשבתית. זאת לעתים על פי חוקיות מוכרת וקבועה ולעתים בשונה ממנה. תרגיל הנקרא "ידיים על העיניים" שבו מתבקש המתרגל לאחר שעייף מהתרגיל שבו התרכז להניח את כפות הידיים כך שהאצבעות תימצאנה בעיקר על המצח והכפות תונחנה ללא לחץ על העיניים. במצב זה ממשיך התרגיל להתקיים בגופו של המתרגל ללא כל הכוונה מחשבתית אך באופן אחר מבחינת קצב ההתכווצויות וצורתן או במקום אחר בגוף. התנועה העצמית הזו נחשבת לאחד הדברים המרכזיים גם בגלל האמונה שביכולתו של הגוף להבריא את עצמו יותר ממה שמחשבתו של האדם מסוגלת לארגן וגם משום שבדרך כלל מדובר בעבודה עם אברים המתפקדים מטיבם שהוא רצוני רק בחלקו. 

יום שישי, נובמבר 02, 2012

מצבים מגוונים של קשיי שליטה בסוגרים וטיפול בשיטת פאולה

הרקע לקשיי שליטה בסוגרים נובע מכמה קבוצות של מצבים, חולשת שרירים באזור, קושי פסיולוגי לחוש את התנועות בסוגר ולמקד את התחושות השולטות על סגירתו. קשיים רגשיים להתייחס לאזור באופן מודע.

תרגול בשיטת פאולה מעורר תחושות באזור הסוגרים על ידי הפעלת שרירים טבעתיים אחרים כגון: הלשון ותנועתה, נחיריים, עיניים ועוד. התנועה באופן הממקד את התחושות באזור הסוגרים מעלה את הרגשות השליטה, ממקדת את התחושות ומביאה פעמים רבות לפתרונות קצרי טווח וארוכי טווח גם יחד.
מקובל לחשוב שטיפולים בדרך זו מיועדים לרוב לנשים לאחר לידה או לשלבי הזקנה. ולא היא.
עידוד התחושות העדינות באזור הסוגרים דרוש לקבוצות מגוונות של אנשים, החל מילדים בשלבי הגמילה מטיטולים וילדים שמאחרים להיגמל, דרך מצבים שמאופינים בהליכה דחופה לשרותים, הן אצל גברים והן אצל נשים באופן שמפריע לתפקוד יום יומי. כולל הרגשת תכיפות (מיהור שאינו דרוש). ועוד ועוד.

יום חמישי, נובמבר 01, 2012

הכנה ללידה בשיטת פאולה-שאלות ותשובות


מדוע חשוב לחזק את שרירי רצפת האגן כהכנה להריון או במשך ההריון?

האם חיזוק רצפת האגן לפי שיטת פאולה יכול לחזק מערכות נוספות כמו הגב והשלד, מערכת העיכול או מערכת הנשימה?
מהם היתרונות של הכנה ללידה בשיטת פאולה?
היתרון של הכנת הגוף להריון וללידה על ידי חיזוק האגן באמצעות שיטת פאולה הוא ההזדמנות לטפל בכמה מערכות בו זמנית. מאחר שמערכת אחת מחלישה את האחרת החיזוק המשולב מונע החלשויות חוזרות. תרגול שיטת פאולה בונה מערכת הרגלים חדשה בגוף ובהתנהגותו. כאשר לומדים את התרגילים של שיטת פאולה ואת הפעלת השרירים הטבעתיים במהלך הההריון הגוף לומד להשתמש בהם במהלך ההריון ובלידה. הדבר מסייע לתנועת הגוף ליציבותו וחוזקו במהלך ההריון. 

בין תנועת האגן והגב לבין חוזקם של שרירי רצפת האגן מתקיים קשר קבוע. ארגון האגן למנח שמייצר החזקה נכונה של הגוף תומך במצב הפנימי של השרירים ולהיפך, פעילות פנימית של השרירים מארגנת את האגן לזוית השומרת על יציבות האברים הפנימיים ועל גמישות השרירים. 
התנועתיות הכללית של הגוף בכלל ושל שרירי האגן בפרט עולה ומסייעת במהלך הלידה.
בזאת ניתנת תשובה חלקית לשאלות שנשאלו בפתיחה. אכן ניתן אם כן לחזק את שרירי רצפת האגן מתוך תנועה חופשית אם זו משולבת בתנועה של השרירים הטבעתיים.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...