יום חמישי, פברואר 07, 2013

חיזוק שרירי רצפת האגן והסוגרים בשיטת פאולה

העקרון העומד בבסיס שיטת פאולה,  לפיו כל הסוגרים בגוף עובדים בו זמנית, ומשפיעים זה על זה יכול לסייע לנשים שמתקשות להפעיל את הסוגרים  באזור האגן או לחוש אותם בנפרד זה מזה, הפעלתם של שרירים טבעתיים במקומות אחרים כמו העיניים והפה מקלה על זיהוי הסוגר הדורש הפעלה. ההתרגול לחיזוק סוגר מסוים הוא מדויק ויעיל יותר כאשר שרירים חזקים מופעלים במקביל. ההפרדה בין הסוגרים חשובה ביותר לחיזוק רצפת האגן. פן אחר של יעילות שיטת פאולה בחיזוק רצפת האגן מתבטא כאשר שרירים טבעתיים כמו העיניים, הנחיריים והפה מעוררים את שרירי רצפת האגן בדרך עקיפה וגורמים להם להתחיל לעבוד

יום רביעי, פברואר 06, 2013

תרגילי פאולה לחולי פרקינסון


טיפולים שונים בתנועה יכולים להעלות באופן חלקי את איכות חייהם של חולי פרקינסון, למנוע את הגבלת טווחי התנועה ולהקל על התקשויות השרירים. מקצת מלימוד אמצעי תנועה חדשים עוזרים למי שסובל מפרקינסון לעקוף את ההפרעות ולפתח אמצעי תנועה יצירתיים. הדבר נכון הן לגבי התנועות הגדולות והן לגבי התנועות הקטנות.
ההתעניינות של חולי פרקינסון בשיטת פאולה מכוונת במיוחד לשליטה בסוגרים. התרגילים היעילים עבורם להשגת מטרה זו הם תרגילים שניתן להדגימם. זאת משום שחלקם מתקשים ליזום תנועה.
דוגמאות לתרגילים כאלו
o       לחיצת בהונות הרגליים כלפי הרצפה והרמת העקבים ולסירוגין לחיצת העקבים כלפי הרצפה והרמת בהונות הרגליים.
o       לעבור לסרוגין בין שני מצבים: א. להטות את הברכיים כך שהן תתרחקנה זו מזו ולאפשר לכפות הרגליים להילחץ כלפי הקוים החיצוניים של כפות הרגליים. ב. הברכיים נלחצות זו לזו במידה קלה וכפות הרגליים דוחפות את הרצפה בקוים הפנימיים.

o       איסוף השפתיים כלפי פנים הפה וכיווצן, לשחרר ולכווץ שוב
o       כיווץ השפתיים כלפי חוץ, באופן מהיר וקל, התנועות דומות לנשיקות. מומלץ לשחרר את השפתיים כך שלא בהכרח תגענה זו בזו.

o       לסרוגין לכווץ את העפעפיים והעיניים חזק ולפתוח פתיחות גדולות יותר מהרגיל.
o       הצמדת אגודלים לאצבעות בכל יד בנפרד ולחיצתן זו לזו בזמן כיווץ הספינקטר הקדמי. התרגיל יעשה בשתי הידיים באותו הזמן ואמור לעזור ליכולת לחוש את הספינקטר הקדמי,(ספינקטר קדמי הוא שילוב בין הסוגר של צינור השתן והנרתיק אצל נשים, אצל גברים יש סוגר אחר.) אפשר באותו זמן אם אין הרגשה בספינקטר הקדמי עקב הלחיצות לכווצו באופן קל. חשוב לזכור שהספינקטר (הסוגר) האחורי לא צריך להצטרף.
o       הצמדה והרחקה של אצבעות הידיים, (ניתן לצרף תנועת עיניים, נפתחות כשאצבעות מתרחקות ונסגרות כשנצמדות.)
o       הרחקה והצמדה של בהונות (אצבעות) הרגליים, ניתן להעזר במושגים פלקס ופוינט המוכרים מריקוד.


יום שני, פברואר 04, 2013

לידה בשיטת פאולה


יתרונות השימוש בשיטת פאולה במהלך לידות מתקיימים אם כן במספר רמות: ההשפעה המשולבת שיש לשיטה על איכות הנשימה של היולדת ועל קצב ההתכווצויות של הרחם מקל על הכאבים ומקדם את קצב הלידה בו זמנית. האפשרות להשתמש בתרגילים עדינים המפעילים שרירים שלא תמיד נשים יודעות לשלוט בהם במכוון מעלה את הביטחון של היולדת ואת יכולתה לעזור לעצמה. היכולת של נשים שהתנסו בשיטת פאולה להכיר תחושות עדינות הקשורות לסוגרים בפרט ולשרירים טבעתיים בכלל מעלה את ההבנה הכללית של תחושות חדשות ואת היכולת להשתמש בהן. הלידה בעזרת שיטת פאולה מונעת לחיצות חזקות מדי המזיקות לרצפת האגן של האישה לאחר הלידה. ההכנה ללידה בשיטת פאולה מגמישה ומחזקת את האגן ותנועתו. 

יום ראשון, פברואר 03, 2013

טיפול בקישיון שרירים בשיטת פאולה


שיטת פאולה מאפשרת ליודעיה להרפות שרירים שונים במצבי קישיון ולהעלות את הטונוס של שרירים אחרים לצרכי יציבה, שליטה בסוגרים ועוד. היתרון של השימוש בשיטה זו לסובלים מנוקשות יתר של השרירים כגון חולי פיברומיאלגיה, טרשת נפוצה, ומחלות קשות אחרות הוא בכך שהתרגול אינו כרוך במאמץ, התרגילים נרכשים בקלות והשימוש בהם נעשה זמין ואישי בעת כאב או לכל צורך אחר לאחר פרק לימוד בן שניים עשר שבועות.
הפה ותנועתו מתאים במיוחד להרפיית כאבים במקומות שונים בגוף. בעזרת תרגילים הקשורים בפה יכולה הלשון לעורר תחושות שונות בסוגרים, השפתיים מאפשרות שינוי צורת הנשימה, הרפיית הפה דרך תנועת הלשון  והגדלת החלל הפנימי מקלה על כאבים שונים. דוגמה לתרגיל כזה היא פתיחת הפה לרווחה ומעברים בין מצב הפתיחה להגדלת החלל הפנימי בעזרת שינויים במיקומה של הלשון. הפשלת השפה העליונה של הפה כלפי האף משנה את היציבה ומשחררת את הצואר. כדי להבין את התרגיל האחרון ניתן לנסות להחזיק עיפרון בין השפה לבין האף ואז להניח לעיפרון ולהמשיך להעלות ולהוריד את השפה. יש לשים לב לתחושות נוספות המתעוררות בגוף ולחפש כל פעם קצב אחר להפעלת השפה. תרגיל אחר הוא כיווץ השפתיים ועזיבתן כמו בתנועת נשיקה אך בקלילות.

יום שבת, פברואר 02, 2013

השפעת אצבעות הידיים על תרגול רצפת האגן


ההיכרות עם קבוצת תרגילים מגוונת יכולה לקרב נשים הנוטות להתרחק מתרגול שרירי רצפת האגן ולהביאן לענין שונה במעט מקודם, מה גם שלמרות שיש  עדיפות לתרגול בזמן מיוחד ובמצבי שכיבה ניתן עם הזמן גם לפתח יכולות למצבי תרגול במקביל לפעילות אחרת, דבר המקל על ארגון הזמן ומאפשר נגישות לתחושות משתנות באזור המדובר/
אחת הדוגמאות לתרגיל בלתי מוכר היא
בשכיבה על הגב, הפעלת שתי כפות הידיים יחד זו כלפי זו בלחיצה ברמות חוזק שונות משפיעה על כיווץ הסוגרים. הלחיצה בחוזקה מורגשת פעמים רבות כיעילה יותר מלחיצות אחרות. בכל רמות הלחיצה מומלץ ללחוץ ולעזוב ושוב ללחוץ ולעזוב. כיוון רוב הלחץ אל כריות כפות הידיים סביר שיפעיל את הסוגרים הקדמיים,. אם לא מתעוררת תחושה כלשהי באזור הסוגרים הקדמיים ניתן לשלב את הכיווץ הקל באזור עם הלחיצות. כדאי לשים לב אם הלחיצות מעוררות הרגשה שונה מבחינת אופן הכיווץ.
 התרגילים המוכרים הם הצמדה של האגודלים בכל יד בנפרד אל האצבעות בזמן הכיווץ באופן המסייע להפרדה בין הספינקטרים, וכן לימוד היכולת לעבור מכיווצים של הספינקטר הקדמי לכיווצים של הספינקטר האחורי דרך מעברים בין לחיצת האגודל לאצבע ולאמה ללחיצתו לקמיצה ולזרת

יום שישי, פברואר 01, 2013

טיפול בפגיעות מוחיות בשיטת פאולה

נטייתם של כל השרירים הטבעתיים לפעול יחד ולהפעיל זה את זה הם הבסיס לתפקודו הבריא של כל גוף באשר הוא. הטיפול בשיטת פאולה משתמש בקשרים אלו, כאשר חל שיבוש כלשהוא בשריר טבעתי ניתן להעזר בתרגול "מרחוק", כלומר תרגול של שריר טבעתי תקין כדי לעורר בגוף את תנועת הכיווץ והשחרור שהשתבשה. טווחי ההשפעה של שיטת פאולה ביחס לתפקודים גופניים מופיעים הן בתפקוד השרירים הטבעתיים עצמם ובקשרים בינהם, הן בתפקוד מערכות פנימיות והן בהשפעת השרירים הטבעתיים על השרירים המשורטטים. ייחודה של שיטת פאולה הוא במקרים של שיבוש בתפקודי הפה, הלשון, העיניים והסוגרים אך מאחר שלשרירים אלו יש השפעה על שרירים נוספים מארגן הגוף במקרים רבים השפעות נוספות לתפקודם המוכר של השרירים הטבעתיים. 
דוגמאות להשפעתה של שיטת פאולה על בוגרים וילדים עם שיתוק מוחי:
קשיי שליטה בשפתיים ובלשון גורמים  במהלך דיבור לקשיים בהיגוי ברור של מלים, מתוך המאמץ הפה נמשך לצד ימין של הגוף, הולך ונפתח ומתרחש אבדן שליטה על הדיבור. למי שתרגל את שיטת פאולה הוספת תנועות אגרוף המשולבות בהנעת יד שמאל כלפי מרכז הגוף מצליחות לחזק את מידת השליטה בפה. 
 חוסר איזון בין צדי הגוף מתבטא אצל ילדים עם שיתוק מוחין הן בתופעות כמו עקמת והן בחולשת שרירים באחד הצדדים. תרגול שיטת פאולה בתנועות רוטציה על ידי הפעלתת הגוף בשני צדדיו הקדמיים מעודד את הרגשת המרכז או את המושג "עמוד שדרה קדמי". קבוצת התרגילים הקשורה להפעלה זו מארגנת הפעלה לסרוגין בתנועות כיווץ והרפיה של העיניים, הידיים, כפות הרגליים ועוד.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...