יום רביעי, ינואר 07, 2015

איזון וחוסר איזון בין צדי הפנים




התמונה מוכרת מתוך הבלוג אלא שכאן היא תקבל הסבר פאוליסטי. הקושי לשמור על סימטריה בין שני חלקי הפנים ניכר בעיניים ובכתף השמאלית, העין הפחות פתוחה נמצאת בצד הכתף השמוטה יחסית, וכן גם הגבה שנמוכה יותר באותו צד.
לעומת זאת חוסר איזון זה אינו ניכר בצדי הפה. זוהי התוצאה של העבודה הפאוליסטית

יום שלישי, ינואר 06, 2015

תרגיל פאולה מתוך תנועה חופשית




פעמים לא מועטות בוחרים מתרגלי שיטת פאולה להישאר במקום אחד כגון שכיבה על הגב או על הבטן ומתקשים להקשיב לצרכי גופם. המתרגל שבתמונה שם לב לצרכי הגב והאגן ולכן התרגול של אגרוף ידיים לסרוגין הגיע לזוית זו ולעצמה הנראית ביד הפתוחה. מובן שכך יש לתרגיל השפעה רחבה יותר על הגוף, טווחי התנועה מושפעים מהתרגיל באופן מיטבי ויעילות התרגול רבה יותר.

יום ראשון, ינואר 04, 2015

דוגמה לתרגול עם ילדים לצורך עידוד השליטה בסוגרים

1.      לעמוד על כדור נוקשה או כרית כך שהעקבים יהיו נמוכים יותר מהאצבעות, להעביר את משקל הגוף מעקב ימין לשמאל או לצעוד במקום על העקבים בלבד.
2.      בשכיבה על הגב להתגלגל על גבי כדור או כדורים בגודל קרוב לכדור טניס.
3.      לגעת בשקעים של עמוד השדרה, במיוחד השקע בסיום הצואר והשקע במותנית. (קל לחוש את השקעים כאשר ההורה מניח את ידו מתחת לגב של הילד/ה במצב שכיבה, השקע יהיה המקום הרחוק יותר מהמזרון) הילד/ה המתרגלים צריכים לנסות לחוש את אחד השקעים או שניהם על ידי תנועה לאחר שחרור המגע. אפשר להציע  לעבור בדמיון בין שני השקעים על פני עמוד השדרה.
4.      להדק את האגן והרגליים בעזרת חוט דייגים או סרט מתנה, לבקש מהמתרגל/ת  להניע את הגוף כמו חתול או כלב כאשר החוט כרוך על הרגליים והאגן.
5.      בשכיבה להניע את הלשון בתוך הפה בלי שהמבוגר יוכל לראות את הלשון ובלי שהלשון תיגע בדפנות הפה.
6.      ששש ממושכת  לנשוף אויר תוך השמעת הצליל שששש וכיווץ הסוגרים.
7.      לעצום עיניים ולפתוח מספר פעמים ואח"כ לכווץ

8.      לכווץ את האף או להדק את הנחיריים אל הקיר המרכזי, המבוגר יכול לגעת לשניה כך שהילד/ה יחושו את התנועה של קרוב הנחיריים ואחר כך ינסו לבד.

יום שבת, ינואר 03, 2015

מהלך לידה אופייני ותרגילי פאולה המותאמים לשלבי הלידה



נהוג לחלק את הלידה לשלושה שלבים: כאבים המסמנים את השלב הראשון של הצירים. התקדמות מידת הפתיחה של תעלת הלידה המאובחן על ידי מיילדות או רופאים. והלידה עצמה.
בשני השלבים האחרונים יכולה יולדת שהכינה עצמה לתרגל לפי שיטת פאולה להיות פעילה יותר ממה שמציע הצוות הרפואי במחלקות היולדות הרגילות  ולחפש כיצד להתאים את התרגילים שלמדה היטב במהלך ההריון לשלבי הלידה. בשלב זה חשוב לזכור כי לגוף יכולת טובה במיוחד במצבי כאב לפעול מתוך עצמו באופן שאינו מוכתב מהמחשבה. התרגילים שיופיעו בהמשך הם המלצה לשעת ספקות אך היכולת להענות למה שמזמן הגוף כמו תנועה המארגנת הרפיית כאב חשובה יותר. 

תרגילים המתאימים לכל השלבים ובמיוחד לשלב הראשון

הפעלת כפות הידיים לסרוגין כך שכאשר יד אחת  מתאגרפת האחרת נמתחת והאצבעות מתרחקות.
כיווצים של העיניים : כיווצים קלים של העיניים, העיניים יכולות להיות עצומות או פקוחות לפי העדפת המתרגלת, הכיווצים יכולים להעשות בקלילות כאילו מדובר ברצף של קריצות או ניסיון חוזר של העפעפיים לגעת במרכז העין, או להיות חזקים וממושכים. 
ידיים מונחות על העיניים בשכיבה על הגב או על הצד ולשים לב לתחושות המתעוררות ולמצבו הכללי של הגוף. חשוב לא ללחוץ את כפות הידיים אל העיניים אלא ליצור שקערורית שתזמן פעילות של העיניים בזמן שהידיים מונחות עליהן.
פתיחות פה והשמעת קולות



תרגילים לשלב השני של הלידה להפגת כאבים ושחרור
ש ארוך: נושמים רגיל ומוצאים את האויר תוך כדי השמעת הצליל שששש. בשונה מהפעלת התרגיל לצורך חיזוק רצפת האגן או איזון מערכת הנשימה אין מקום בשעת לידה לשלב את כיווץ הספינקטר הקדמי בתרגיל. העזרה של תרגיל זה ללידה מתבטאת גם בהפגת כאבים וגם ביצירת תנאי נשימה נוחים. חשוב לדעת שאין צורך לכוון את צליל הש, יש אפשרות שיישמע כס. אך חשוב שיישאר בתחום הש והס.

·         פתיחה גדולה של הפה לזמן ממושך.
·        השמעת קולות נמוכים וחלשים הנובעים באופן ספונטאני מפתיחת הפה.

תרגילים למהלך הלידה:
·        ש מקוטע, נושמים רגיל ומוצאים את האויר תוך כדי השמעת הצליל ש באופן מקוטע. השמעת הש בזמן הנשיפה באופן מקוטע גורמת לפתיחה של תעלת הלידה ולירידה של העובר כלפי מטה.
·        ש ארוך כפי שתואר קודם לכן.
·        בזמן תנועה על כדור כוח הטיית כפות הרגליים כלפי חוץ כך שרק הקוים החיצוניים של כפות הרגליים יהיו פעילים ויעודדו ריכוז כוח בגב.


יום חמישי, ינואר 01, 2015

טיפים לתחזוקת הגב ולמניעת כאבים בשיטת פאולה



o       התחל את הבוקר בכמה תנועות או תרגילים קצרים כגון: בעמידה הנעת כל אחת מהידיים בנפרד בתנועות חתירה, הרמת שתי הידיים יחד מעל לראש כשהמרפקים משוחררים והורדתן, הנעת שתי הידיים יחד כשהמרפקים משוחררים לפנים ולאחור בקצב חופשי ובטווח נוח.
o       הימנע מישיבה ממושכת, אם עבודתך דורשת זאת נסה לקום כל שעה לכמה דקות
o       כאשר אין אפשרות במסגרת עבודה לקום ממצבי ישיבה ממושכים צור לעצמך הפסקות של דקה כדי לזכור להעביר את מצב כפות הרגליים מלחיצת הבהונות ללחיצת העקבים לסרוגין
o       אפשרות נוספת לשחרור הרגליים והגב במצבי ישיבה ממושכים היא העברת משקל כפות הרגליים סביב עצמן, ממצב שבו הקוים החיצוניים של כפות הרגליים נלחצים אל הרצפה עוברים דרך האצבעות ללחיצת הקוים הפנימיים.
o       כיווץ קל של שרירי בטן מצמיד את הגב אל משענת הכיסא ומאריך אותו, ניתן לעשות זאת הן בישיבה והן בעמידה תוך הישענות קלה אל קיר.
o       במצבי כאב מומלץ לשכב על משטח נוקשה כמו שטיח או מזרון דק על הרצפה, לאחוז את הברכיים כשהן קרובות לבטן על ידי הידיים ולהניע את הגוף לצדדים, לפנים ולאחור ובמעגלים. מי שחש מאמץ בידיים יכול להעזר ברצועות נמתחות שנמכרות בחנויות ספורט.

o       כיווצים של הסוגרים לסרוגין במצבי שכיבה משחררים את הגב. כיווץ הסוגר האחורי משפיע על הגב העליון וכיווץ הסוגר הקדמי משפיע על הגב התחתון.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...