יום שבת, ינואר 31, 2015

טיפול בפרקינסון בשיטת פאולה



הקשיים שמהם סובלים חולי פרקינסון  במצבי תנועה גורמת להם להמעיט בתנועה. תגובה זו משפיעה על ירידה הדרגתית בטווח התנועה ומיעוט ביצוע תנועות המשמרות את טווחי התנועה של הגפיים, הגב והשלד. בשיטת פאולה ניתן לעקוף את המגבלות שכבר נוצרו דרך פיתוח דרכי תנועה חדשות ולארגן את הגוף לאסטרטגיות חדשות. התרגול של שיטת פאולה שומר על טווחי התנועה ומחזיר כאלו שאבדו.

יום שלישי, ינואר 27, 2015

צילום תרגיל לחיזוק רצפת האגן

התרגיל הרמת האגן במהלך כיווץ הסוגרים מודגם בצילום זה כאשר העקבים מורמים והבהונות נלחצות אל הרצפה.
יתרונות של ביצוע התרגיל כאשר הבהונות פעילות הוא בחיזוק התחושות בסוגר הקדמי. הנחת כפות הידיים כך שגב היד פונה אל הרצפה מאפשר עבודה על הגב העליון. כאשר הגב פתוח והשכמות רחוקות זו מזו יש יותר אפשרות לכווץ אץ הסוגר האחורי.
התרגיל מוצג בצילום זה במצב שאליו מגיעה המתרגלת בין עליה והרמת האגן לבין ירידה.
ההנחיה במהלך הביצוע הוא לכווץ את הסוגר הקדמי תחילה ולהוסיף את האחורי כשיש צורך בכך, שחרור הסוגרים נעשה בשלבים במהלך הירידה.

יום שני, ינואר 26, 2015

ייחודה של שיטת פאולה

ייחודה של שיטת פאולה בתרגול ובהפעלת הגוף הוא שימוש בשרירים ללא הפעלת כוח ומאמץ. הקושי של המתרגלים בשלבים הראשונים הוא הריכוז הנדרש ותשומת הלב לאברים שאנו ממעטים בהפעלתם. השיטה גורמת להתעוררות תחושות ותנועות חדשות ולגילוי יכולות גופניות מסוג אחר.
עבור מי שסובל מלקויות בתפקוד כגון: חולשת רצפת האגן, בעיות במערכת העיכול והנשימה, כאבי גב ועוד, השיטה משמשת לריפוי. הפוטנציאל הטמון בשיטה הוא בין השאר חיזוק היכולת התנועתית והתנועה החופשית. אלו מתאימים במיוחד למי שאינו אוהב לנוע מתוך הפעלת כוח, כמו כן דרושה התנועה בשיטת פאולה לאנשים שהגיעו למוגבלות תנועתית הן מפאת גילם והן מפאת העדר חיבה לתנועה.


יום ראשון, ינואר 25, 2015

כיצד פועלת שיטת פאולה

שיטת פאולה מבוססת על הפעלת השרירים הטבעתיים הנמצאים סביב לפתחי הגוף. אלו הם השרירים שמסביב לעיניים, שרירי הנחיריים והפה, והשרירים המניעים את הפתחים שבתחתית האגן. בגוף בריא כל השרירים האלו פועלים יחד ומפעילים זה את זה. פעולת שריר אחד משפיעה על פעולת שריר אחר, מרוחק ממנו. זו יכולה להתרחב ולהניע שרירים נוספים באופן מפתיע שאיננו מושפע מההתניות התנועתיות הקבועות של האדם. בגוף שבריאותו השתבשה ניתן לחזק שריר טבעתי שנחלש ולהחזיר אותו בהדרגה לפעולה תקינה ע"י תנועה של שריר טבעתי תקין אחר. שיבושים בפעולתם של אברים פנימיים לא רצוניים משתפרים עקב הפעלת השרירים הטבעתיים הרצוניים. "נקודת המוצא" לתנועה או ”תרגילים" שמכוונים לכיווצים ולהרפיות, למניפולציות ולהפעלות שונות של הגוף נמסרים לתלמיד שממשיך את פעולתם גם בגוף וגם במחשבה. היצמדות זו משחררת את המוח מפעילות מחשבתית אחרת ומניעה את הגוף באופן משתנה, נטול תכנון ולרוב גם במקום או בכמה מקומות שבהם דרושה התנועה במיוחד.  

תרגול החזקת אצבעות לצורכי הגב, השלד, הנשימה והגמישות בשיטת פאולה


אצבעות הידיים אינן נראות כמו שרירים טבעתיים אחרים אך יוצרות קשרי גומלין עם שרירים אלו ועם שרירים משורטטים. התרגיל המוצג בצילום זה מדגים החזקת אצבעות כפולה, כלומר בהנחה שגב היד מופנה לרצפה הזרת עולה על הקמיצה (חמישית על רביעית) והאצבע עולה על האמה.
ניתן לתרגל כל אחת מהחזקות האצבעות בנפרד ובעמדות מוצא אחרות, כלומר אין הכרח שתנועת הידיים תהיה כלפי הגב, הידיים מושכות את הגוף למקום בו דרוש ארגון מחודש, זאת כאשר יש תשומת לב למקומות הדרושים לכך יותר ממקומות אחרים.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...