יום שישי, אפריל 28, 2017

נזקים הנגרמים מישיבה נטולת מודעות-הצעות שינוי לפי שיטת פאולה

האיש בתמונה יושב בניגוד להמלצות רבות הנכללות בשיטת פאולה. בשיטת פאולה ההמלצה המרכזית היא להעזר בסוגרים, בכיווץ ובהרפיה כדי לשמור על גב זקוף, בתמונה הגב נשען ואינו פעיל. בשיטת פאולה מומלץ שהזרועות תהינה חופשיות והכתפיים יוכלו להיות משוחררות ופעילות לפי צורכי הגב והשלד.  בתמונה שילוב הידיים מונע מהכתפיים לנוע. בשיטת פאולה מוטב לשבת באופן המאפשר לסוגרים לשמור על זוית תשעים מעלות בין האגן לגב, בתמונה אין הדבר אפשרי.
האיש היושב מהדק את הלסתות. מעשה המקצר את הצואר שלו. לו יפעל לפי שיטת פאולה ישחרר את הלסתות וישים לב להארכת הצואר.

יום חמישי, אפריל 27, 2017

חיזוק רצפת האגן כחלק בלתי נפרד מחיזוק הגוף

עמוד השדרה מוכר לאנשים רבים כגורם המפעיל אברים נוספים מלבד הגב עצמו. המודעות אליו מחלקת את הגב במחשבתנו לשני צדדים; ימין ושמאל ואת הגפיים ידיים ורגליים בהתאמה. לעומת זאת חלוקת הגוף לימין ושמאל בחשיבה על חלקו הקדמי של הגוף מוכרת פחות. המטפל נדרש להעזר בדמיון מודרך או בקשר בין אברים שונים על מנת לייצר במחשבתו של המטופל חלוקה שכזו. לחלוקה זו יש השפעה ניכרת והכרחית על חיזוק רצפת האגן והגב במשולב. האיזון בין צדי הגב, ארגונו מחדש בתנועה וחיזוק רצפת האגן נתמכים בארגון "עמוד שדרה קדמי", הקרוי "מרכז" בשיטות אחרות. התרגול בשיטת פאולה מזמן שינויים בדרך החשיבה על הגוף במובנים רבים, אחד החשובים שבהם הוא האפשרות להעזר בחלקי הגוף האחרים הנוטים לעזור וקשורים דרך קרבתם הפיסית או הנוירולוגית לאיבר שאנו רוצים להפעיל. זאת בניגוד למקובל בשיטות רבות של חינוך גופני המעודדות הפרדה לשם חיזוק. יחד עם זאת בפעילות הבונה "מרכז" כאמצעי חיזוק של הגב ושל רצפת האגן יש צורך בהפרדה בין שרירים טבעתיים הקיימים בזוגות כמו עיניים, נחיריים, כפות הידיים וכפות הרגליים. כמו כן תנועת הלשון בין צד ימין לבין צד שמאל בתוך הפה מסייעת ללימוד תנועה המפרידה בין הצדדים ופעילות המשלבת דמיון מודרך מאפשרת אך לימוד הנעה של הספינקטר הקדמי בצורה המפרידה בין ימין לשמאל.

יום רביעי, אפריל 26, 2017

דוגמאות להשפעתה של שיטת פאולה על בוגרים וילדים עם שיתוק מוחין


o        קשיי שליטה בשפתיים ובלשון גורמים ל א. במהלך דיבור לקשיים בהיגוי ברור של מלים, הפה נמשך לצד ימין של הגוף, הולך ונפתח והדוברת מאבדת שליטה על דיבורה. מאחר שתרגלה את שיטת פאולה היא מוסיפה תנועות אגרוף המשולבות בהנעת יד שמאל כלפי מרכז הגוף ומצליחה לחזק את מידת השליטה בפה. הדיבור נעשה ברור כל עוד ממשיכה הדוברת להעזר בתנועות אלו.
o        שליטה בפה לצרכים תפקודיים כרוכה בשילוב פעולת הלשון, השפתיים, הלסתות ובית הבליעה. השפעת צלילים שונים המשולבת בנשיפה או שאיפה מאפשרת לשלב בין כמה תנועות הפה. במהלך תרגול השמעת הצליל ששש תוך כדי נשיפה הגוף מצרף מעצמו את תנועת השפתיים והלשון, ד. ילד שתרגל את שיטת פאולה למד להשמיע צליל זה לאחר שנעזר בנשיפה מסוימת לצורך הפרחת בועות סבון, אך את כוח הנשיפה המדויק הנחוץ לשם כך למד דרך תרגול נוסף של השרירים הטבעתיים שברצפת האגן, שילוב בין כמה שרירים טבעתיים יכול להיות בתחילה בלתי אפשרי לילד עם שיתוק מוחי אך לאחר שתרגל בנפרד התעורר בגוף המיזוג בין תנועת השפתיים לתנועת רצפת האגן ואלו אפשרו לנשימה לתמוך בהשמעת הצליל.
o        חוסר איזון בין צדי הגוף מתבטא אצל ילדים עם שיתוק מוחין הן בתופעות כמו עקמת והן בחולשת שרירים באחד הצדדים. תרגול שיטת פאולה בתנועות רוטציה על ידי הפעלת הגוף בשני צדדיו הקדמיים מעודד את הרגשת המרכז או את המושג "עמוד שדרה קדמי". קבוצת התרגילים הקשורה להפעלה זו מארגנת הפעלה לסרוגין בתנועות כיווץ והרפיה של העיניים, הידיים, כפות הרגליים ועוד. בנוסף תנועת הלשון בין שני צדי הפה תומכת בחלוקה זו. יש המעדיפים לשלב שני תרגילים כדי שהגוף יוכל להתארגן לצורך הפעלה זו. אצל מקצת מהמתרגלים מושכת תנועת העין את תנועת הסוגר הקדמי כאילו ניתן לחלק את הספינקטר. וכך גם לגבי קשרים בין שרירים אחרים. תרגול זה משפר הבדלים וחוסר איזון בין צדי הפנים, משפיע על קיצורים בעמוד השדרה ומאפשר להעזר בחוזקו של צד אחד כאשר חולשתו של האחר מונעת תנועה מלאה.


יום שלישי, אפריל 25, 2017

תהליך ההיוצרות של שיטת פאולה והשינויים בהתאמותיה

טבעם ותנועתם של השרירים הטבעתיים גורם לכך שאינם צריכים אימון. העיניים, הפה, הסוגרים ועוד, הם קבוצת שרירים הפועלים מדי יום לצורך ההתנהלות התקינה של הגוף. הן לצורך הזנה וקבלת נוזלים והן לצורך הפרשתם. התרגול של שיטת פאולה התארגן בתהליך היצירה של השיטה לקבוצות תרגילים כדי להניע קבוצות שרירים הקשורות אליהם כגון: השרירים החלקים והמשורטטים. פאולה החזירה את גופה לתפקוד תקין משום שהפעילה שרירים חזקים בגופה, אלו שלא סבלו מהפעלה יתרה. עשרות שנים מאוחר יותר התפתחו בישראל שיטות לטיפול בבעיות תנועה שנתנו מענה מהיר יחסית לכאבי גב ושלד. לכן חזרה השיטה לעסוק בתחומים שהמענה להם בשיטות אחרות מצומצם יחסית. כגון: חיזוק מערכת העיכול, שליטה במערכת השתן ובסוגרים. אמנם השיטה מתבססת על הקשר בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם ושומרת על העיקרון שסייע לפאולה בתחילה, "הפעלה מרחוק" של שרירים טבעתיים חזקים והתייחסות בלתי ישירה לשרירים שנחלשו, התגובות בשרירים נוספים בעקבות הפעלת השרירים הטבעתיים מאפשרת טיפול בבעיות גב, שלד, הפגת כאבים,

תרגול לצורך מרכוז הגוף בשיטת פאולה

פעילות הבונה "מרכז"  או ארגון עמוד שדרה קדמי כאמצעי לחיזוק של הגב ושל רצפת האגן נעזרת בתרגול ההפרדה בין שרירים טבעתיים הקיימים בזוגות כמו עיניים, נחיריים, כפות הידיים וכפות הרגליים. כמו כן תנועת הלשון בין צד ימין לבין צד שמאל בתוך הפה מסייעת ללימוד תנועות המפרידות בין הצדדים ומעודדות פעילויות המשלבות דמיון מודרך ומאפשרות ללמוד הנעות ייחודיות של הספינקטר הקדמי. דוגמאות לתרגול ההפרדה בין שרירים טבעתיים זוגיים יהיו אם כן; כיווץ לסרוגין של העיניים, כיווץ ספינקטר קדמי צד צד, העברת הלשון תוך לחיצה קלה של הקצה פעם כלפי הצד הימני של החיך העליון ופעם כלפי השמאלי, אגרוף ומתיחת אצבעות הידיים לסירוגין. מאחר שמעטים האנשים שמכירים תנועה כזו נדרש סוג אחר של קשב לגוף לצורך תרגול. תפקידה הייחודי של הלשון בהקשר זה הוא לסייע  לאבר המתקשה לנוע בין צדי הגוף, לדוגמה סיוע לעיניים אם יש קושי לכווץ כל אחת מהן בנפרד. ניתן בתרגיל זה לדחוף את העין המתכווצת בעזרת תנועת הלשון אל צד העין המתכווצת כלפי החיך העליון כדי להקל על הכיווץ. או לכווץ פעמיים בכל פעם כאשר הכיווץ הראשון מכוון להיות קצר והשני ארוך. הדוגמה קלה להבנה כי היא מוכרת לרבים בפעולות כמו קריצה. 

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...