יום שלישי, פברואר 11, 2014

טיפול במתחים בשיטת פאולה

אנשים הסובלים ממתחים שונים ורוצים להעזר בפה כדרך לשחררם יכולים לנסות תרגילים המעודדים הפעלה בלתי שגרתית של השפתיים, הלסתות והלשון. לדוגמה: פתיחת הפה באופן שונה מהרגיל על ידי הפלת הסנטר, הנחת הלשון על החיך התחתון, הרחקת הלחיים מבפנים או הנעת קצות השפתיים מהרחקתן זו מזו לקרובן. כל אלו הן פעולות שקל ללמוד בשכיבה על הגב לפני שמשלבים אותן בתפקודים השונים. תרגילי לשון כמו תנועות מעגליות של הלשון בין השיניים לשפתיים, העברת הלשון פעם לימין ופעם לשמאל כך שבכל פעם הלשון נלחצת אל צד אחר של החיך העליון או אל השן האחרונה משנים את החזקת הפה ויכולים להשפיע על תחומים אחרים. הלשון משפיעה על היציבה על והעברת המשקל בגוף האדם במצבי תנועה, מסייעת לריכוז ולאיזון צדי הגוף.

כל הצטרפות תנועתית ספונטנית של הגוף אל תרגול מתוכנן מובנת כעדות לנטייתו הבריאה של הגוף. זהו אחד העקרונות המובילים בשיטת פאולה. הצטרפויות אלו מעודדות את יכולות ההבראה הטמונות בגוף ואת יכולת האדם לבצע את התרגילים ללא מאמץ. זהו שינוי חשיבתי מהותי שכן רובנו הורגלנו למאמץ בתפקודים גופניים ואילו כאן היכולת של הגוף ללמוד לפעול שלא מתוך מאמץ אלא מתוך קשב לגוף וחיפוש יכולות מוסוות שבו משנה את התנהגות המתרגל במובן המחשבתי והתפקודי. 

יום שני, פברואר 10, 2014

התנועה והריפוי בשיטת פאולה

שיטת פאולה מבוססת על רצף של תנועות ותרגילים פשוטים.  לכל אדם שרירים חלשים, ושרירים חזקים. השיטה מלמדת כיצד להעזר בשרירים החזקים להפעלה יעילה יותר של השרירים החלשים. העיקרון המוביל בשימוש זה הוא הקשרים שגילתה פאולה גרבורג בין השרירים הטבעתיים. הפעלה מונוטונית של שריר אחד יכולה לעורר תנועה ספונטנית בשריר אחר, פעמים רבות התנועה הספונטנית מתעוררת במקום הזקוק ביותר לשיפור.

שחרור מתחים גופניים ורגשיים בתנועות הפה על פי שיטת פאולה

אנשים רבים מגלים במהלך תרגול שיטת פאולה כי תנועות של הפה והשפתיים משפיעות לטובה על תחומים רבים בגופם ובחייהם. המתרגלים לומדים להכיר את ההשפעות של מיקומי הלשון על מיקומי הצואר והכתפיים ואת ההבחנה במתח מצטבר ובהרפיה הנובעים מתנועת הלשון. לעתים הנטייה לשמור על אחיזה או סגירה קבועים של הפה על רקע חינוך להתנהגות חברתית מכובדת מעוררת מתח בלסתות ובאיברים הקשורים אליהם כמו העורף והצוואר. אחיזה זו מבטאת מתחים אחרים. שחרור מתח כללי דרך תנועת הפה, הלשון והשפתיים משפרת את איכות חייו של המתרגל במספר תחומים כגון: שחרור מתחים על רקע רגשי ומחשבתי, יציבות השלד, הקלה בכאבי גב או תפקוד המערכות הפנימיות. 

יום ראשון, פברואר 09, 2014

שליטה גופנית דרך כיווצים בשיטת פאולה

השינוי ביכולת השליטה בסוגרים מחזק אצל אנשים הביטחון ביכולתם הגופנית ומעלה את הנכונות להיפתח לאפשרויות עצמאיות של שימוש בשיטה. זאת לא רק מתוך התרגילים ולמטרת חיזוק השליטה בסוגרים אלא גם לשם הנאה ורגיעה. היכולת לשחרר כאבים ללא משככי כאב מחזקת את הרגשת העצמאות הכללית של המתרגל ומציעה מעורבות אחרת ביחס המחשבתי אל הגוף. ניתן אם כן לומר שככלל הכיווץ הוא מצב של הגנה עצמית על הגוף והאפשרות להפעיל כיווצים נכונים היא מיומנות חשובה

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...