יום שלישי, מרץ 08, 2011

ייחודי לשיטת פאולה

המתחילים בתרגול של שיטת פאולה נוטים להיות מופתעים מתנועות רוטציה בין שני צדי הגוף. לדוגמה; כיווץ לסירוגין של העיניים כך שבעוד עין אחת מתכווצת העין האחרת נפתחת. התרגיל מעורר הצטרפויות של תנועות רוטציה במקומות שונים בגוף כגון תנועות של הראש, של שני צדי הגב או האגן. כך מקבלות העיניים תפקיד חדש ביחסו של האדם לגופו וביכולתו לעזור לעצמו ואף מתפקדות אחרת מהרגיל במצבי עייפות או כאשר יש צורך בריכוז מיוחד.
תרגילים מהסוג שתואר קודם לכן מדגימים את אחד העקרונות הפעילים בשיטה, דהיינו הפעלת שרירים בגוף במקום אחד מתוך חזרתיות גורמת להובלה של התנועה בגוף כולו בהתאמה לאופן ההפעלה של השריר הבודד. רוב התנועות מתרחשות ללא הפעלת כוח, התנגדות או מאמץ. דבר זה יוצר שינויים בהרגלי התנועה ובהרגלי החשיבה על הגוף. השינוי החשיבתי יכול אפוא לקדם איזון גופני וקשב חדש לגוף. לדוגמה: ההיכרות עם הפעלת הגוף כשני צדדים משני צדי עמוד השדרה. יצירת קשר בין הסוגרים הקדמיים ושרירי הפנים כקו אחד דמוי עמוד שדרה קדמי מסייע להפעלת צד חלש או פגוע, לתפקוד הסוגר הקדמי הנמצא על הציר או מסייע למרכז את תנועת הגוף. כל אלו מלמדים את מי שמתנסה בשיטה כישורים חדשים הדרושים לתפקוד תקין של הגוף. דבר זה נעשה הן דרך תרגול פשוט והן באמצעות ריכוז מחשבתי המעורר ריכוז גופני. אנשים הלומדים את שיטת פאולה מתפלאים לגלות שכיווץ חוזר וקל של העיניים מרגיע אותם ומסדיר את קצב הנשימה. מצבי הרדמות בנהיגה המוכרים לרבים יכולים להשתנות בעזרת כיווצים קלים של הסוגר האחורי או תוך שחרור הפה באופן מתמשך. השינוי מתחולל הן משום שהנעות אלה משנות את צורת הישיבה והן משום שבו זמנית הן מעודדות נשימה עמוקה וקבועה. מובן שמוטב להכיר תחילה מקצת מהתרגילים בשיעור מונחה בידי מורה מוסמך אך עקרונית חשוב להבין ששילובם של התרגילים במצבים מגוונים יכול לשפר את איכות החיים בזכות הקשר החדש בין האדם לגופו.

יום שני, מרץ 07, 2011

טוב לגב, טוב לרצפת האגן, טוב למרבים לשבת-שיטת פאולה

תרגילים המפעילים את בהונות הרגליים משנים את מיקום הגב ביחס לאגן במצבי ישיבה ויכולים לעודד גמישות מפרקים:
 הרחקה והצמדה של בהונות הרגליים, עדיף לבצע את התרגיל בכפות רגליים יחפות כאשר כל רגל פועלת בנפרד.
 תנועה לסירוגין ממצב שבו העקבים נלחצים אל הרצפה והבהונות מתרוממות אל מצב שבו הבהונות נצמדות אלו לאלו בכל רגל בנפרד ונלחצות אל הרצפה כאשר העקבים מתרוממים.
 מעבר מלחיצת הקווים החיצונים של כפות הרגליים אל הרצפה ללחיצת הפנימיים.
 תנועה חופשית ובלתי מתוכננת מתוך שקעי כפות הרגלים. ניתן להיעזר בגלגול כדור קטן ככל שניתן למצוא או בנגיעה בשקעים שבמרכז כפות הרגליים. ניתן לחזור ולנסות להמשיך את ההרגשה במקום על ידי החזרת המגע.

יום ראשון, מרץ 06, 2011

רצפת האגן-כיצד לחזק ולשחרר גם יחד

הצורך לאמץ את התרגול כאורח חיים על מנת שתפקוד השרירים ברצפת האגן ובסביבתה ימשיך ויהיה יציב נתפס כעול אך המציאות מראה שיתרונות התרגול אינם רק בתחום חיזוק רצפת האגן. אצל נשים רבות שתרגלו את שיטת פאולה לצורך חיזוק רצפת האגן דווחו שינויים לטובה בתחום כאבי גב ובתחום חיי המין. לתרגול של שיטת פאולה יכולה להיות חשיבות ביחס הרגשי של נשים אל גופן, זאת עקב היכולת לאינטימיות אישית וגופנית שהשיטה מעודדת. מאחר שלא מדובר בתרגול הדורש מאמץ או התערבות ממושכת של המורה בדרך התרגול, חוות נשים רבות את האפשרות ליצור קשר גופני עם אברים שעד להכרות עם השיטה נטו להתעלם מקיומם.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...