יום חמישי, ינואר 22, 2015

צילום התרגיל "נקודות בשקעי כפות הידיים" בשיטת פאולה


התמונה מדגימה את אחד המצבים שנוצרים במהלך תרגול "נקודות בשקעי הידיים" המתרגל מתבקש לגעת בשקעי כל אחת מכפות הידיים ולחפש אלו תנועות יעזרו לו להמשיך לחוש את הנקודות ללא מגע. הוא מוזמן לשוב ולגעת בנקודות כשהוא מאבד את ההרגשה שהתנועות יצרו. התמונה מדגימה מצב שבו ביד ימין האצבעות רחוקות יחסית אלו מאלו וביד שמאל הן קרובות זו לזו. הדבר נובע מתנועה חופשית ובלתי מתוכננת שנוצרת בידיים.
התרגיל מיועד לשחרר מתח מכל השרירים הקשורים בזרועות ובכתפיים וכן להשפיע על תנועת הגב.

טיפול בכאבים בשיטת פאולה

הטיפול בכאב בשיטת פאולה נוגע אצל אנשים בריאים למספר תחומים: כאבי גב ושלד, כאבים בזמן לידה או בזמן יחסי מין, כאבים הקשורים באי תקינות של מערכת העיכול, וכאבי פנים. המשותף לכאבים שונים אלו מנקודת הראות של השיטה הוא כיווץ יתר שמתרחש הן בשרירים הניתנים לשליטה והן בשרירים הבלתי רצוניים. ברוב המקרים המוזכרים למעלה מדובר בפגיעה שהתרחשה ביכולת הכיווץ וההרפיה התקינים. הרפיית הכאב באמצעות שיטת פאולה במקרים אלו נעשית בכמה דרכים: המטפל מפנה את תשומת לבו של המטופל לתחושות עדינות כמו שחרור הפנים באמצעות כיווצים קלים של העיניים, יצירת מניפולציות המשחררות מתח קבוע בצד מסוים של השלד בעזרת מצבים סטטיים וכו'.דרך אחרת מבוססת על היכולת הטמונה בשיטה להשפיע בעקיפין על הפעלת השרירים החלשים דרך השרירים החזקים. 
כאבי גב ושלד יכולים לנבוע בנוסף להחזקת יתר של הגוף ומתח כללי גם מקבוצה גדולה של "קיצורים" בלורדוזות (שקעים כמו העורף או הגב התחתון), מהבדלים בין הצדדים כמו עקמת או הבדלי אורך אחרים, מתאונות, רגישות לקור, וכמובן פגיעות מסוג פריצות דיסק. המשותף לטיפול בכאבים מסוג זה הוא הכוונת התנועה העצמית של הגוף דרך תרגילים, לשילוב של הרפיה עם הארכת השקעים. ארגון הגוף מחדש בעזרת מניפולציות עדינות כמו שכיבה תוך הנעת הצדדים באופן שונה לכל צד יכולה לאזן את הבדלי הצדדים ולשחרר מכאב, לא רק בשכיבה ולאחר סיומו של יום העבודה. הייחודי לפעילות הגופנית בשיטה זו הוא היכולת לעורר בגוף תנועה עדינה החוזרת על עצמה במקום הזקוק לטיפול ממקומות שונים בגוף ורחוקים לעיתים מאזור הכאב. כך בעקיפין מתאפשר למקום הפגוע לפעול כמידת יכולתו וללא רתיעה לא רצונית מעצם המגע או הטיפול. העצמאות שההכרות עם התרגול מאפשרת מביאה להקלה מהירה יחסית בכאב ללא תלות בזמנו של המטפל. 

יום שלישי, ינואר 20, 2015

טיפול בבעיות רצפת האגן בשיטת פאולה כרצף מצבים

בשיטת פאולה הטיפול במכלול התפקודי של רצפת האגן אצל נשים נע על פני רצף המצוי בין שני קטבים, האחד חיזוק ושיקום רצפת האגן והאחר שחרור מכיווץ יתר. חיזוק ושיקום נחוצים לנשים הסובלות מאחד הסמפטומים הבאים או מכמה מהם: בריחת שתן במאמץ, דלקות חוזרות בשלפוחית, התרוקנות חלקית הכרוכה בביקורים תכופים בשירותים. הקוטב האחר שחרור מכיווץ יתר ומכאבים הקשורים בכך מזוהה בדרך כלל עם קשיים בתפקוד מיני. בהרגשת תכיפות וצורך להתרוקן לא מדויקים. ולעתים גם מהתרוקנות חלקית של השלפוחית. ההרגל של נשים לשמור על אזור האגן מכווץ באופן קבוע משבש את את התחושות. האבחון של מקור הסמפטומים הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הטיפול בשיטת פאולה.

יום שני, ינואר 19, 2015

המחשת התרגיל אגרוף ידיים לסרוגין באיור ובמלל

האיור מיועד להציג את התרגיל אגרוף ידיים לסרוגין באופן אחד מתוך אפשרויות שונות של שימוש בתרגיל. בדוגמה שלפנינו גב היד פונה לרצפה והידיים סמוכות לגוף, זוהי נקודת מוצא טובה להבין את דרך הפעולה של התרגיל אלא שבפועל יש לכל עמדת מוצא מטרה שונה, לדוגמה העמדה המוצגת כאן יעילה לבעיות עיכול ולמתיחת הזרועות. כאשר יעביר המתרגל/ת את כיוון הנחת הידיים ויפנה את כף היד לרצפה ישפיע התרגיל בעיקר על הגב התחתון. נוסף לכיוון הידיים ביחס לרצפה יש חשיבות להניע את הידיים במהלך התרגול בהתאם לגובה הגוף, ככל שהידיים תהינה קרובות יותר לגובה הראש כך ישפיע התרגיל על הכתפיים והגב התחתון. התרגיל הראה יעילות בין השאר במהלך לידות משום שהוא משחרר כאב ומעלה את מידת הכיווציות של הגוף.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...