יום שבת, מאי 24, 2014

צילומים של מתיחה ושחרור של השלד בשיטת פאולה


התרגיל המודגם בצילומים אלו נקרא יד בתוך יד, התמונות מדגימות שני מצבים רצופים בביצוע התרגיל, בתמונה העליונה מיקום הידיים מושך את הגוף כלפי צד ימין ובתמונה שמתחתיה נעה המתרגלת כלפי מיקום מרכזי יחסית של הידיים ביחס לגוף והגוף מתמרכז בעקבות הידיים.
מטרת התרגיל לשחרר את הגב, הכתפיים והצואר תוך כדי משיכת כפות הידים כאשר הן נתונות זו בתוך זו. התרגיל מכוון את היחסים בין הידיים ללחיצה קלה של האצבעות את מרכז כף היד באופן הדדי.
שיטת פאולה מתייחסת למרכז כפות הידיים או לשקעי כפות הידיים כאחד מהשרירים הטבעתיים משום שיש להם מערכת יחסי גומלין עם שרירים טבעתיים אחרים. זוהי הדגמה של שימוש בשיטת פאולה למתיחה ושחרור של השלד.

יום שישי, מאי 23, 2014

יום עבודה, 6.6.14 קשב, תנועה כתיבה


תרשים הזרימה:
10.00 – 13.00
שיטת פאולה וחיזוק רצפת האגן (סמדר נבו) מורה מוסמכת לשיטת פאולה מזה 15 שנים,

תנועה מתוך קשב לגוף ולמוסיקה (סביון בן ישראל) מוסיקאית ומטפלת. בעלת ניסיון ארוך שנים בנגינה חיה בחיפוש אחר מקור התנועה האותנטי.


13.00 – 14.00 הפסקה לארוחת צהריים

14.00 – 17.00 כתיבה יוצרת לפי גישת חומר נפש- (חוה רימון) כותבת, עורכת ומתרגמת. פיתחה ומנחה בשנים האחרונות את סדנת חומר נפש, סדנה תהליכית קבוצתית לכתיבת סיפור חיינו.     
עלות: 280 ש"ח, הרשמה עד יום ה' 30.5.14
להרשמה סמדר נבו- פרטי התקשרות: 054-4893772;  nevosm@zahav.net.il

יום חמישי, מאי 22, 2014

ייחודיות של שיטת פאולה

נטייתם של כל השרירים הטבעתיים לפעול יחד ולהפעיל זה את זה וההשפעה של שריר אחד על פעולת שריר אחר, מרוחק ממנו הם הבסיס לתפקודו הבריא של כל גוף באשר הוא. פעמים רבות החלשות של שרירים טבעתיים מתרחשת כמו במערכת של צנרת ניקוז כך שחולשה במקום אחד גוררת חולשה במקום אחר.
השימוש בקשרים אלו כאמצעי שמזמן את יכולת הריפוי העצמית של הגוף מתבקשת כאשר חל שיבוש כלשהוא בשרירים הטבעתיים או בתפקוד המערכות הפנימיות, אז עדיף להתחיל בעבודה "מרחוק" כדי לשחזר בגוף את האוטומטיות הטמונה בו ואם לא ניכרת יכולת להפעלה "מרחוק" יש צורך בהפעלה ישירה של השרירים באזור שנחלש. במקרה האחרון דרושים לא פעם גם הוספת אלמנטים עקיפים להפעלה הישירה של המקום שנחלש כדי לחזק את יכולת התגובה של המקום. לדוגמה-כיווצים של הספינקטר הקדמי ללא התערבות או השתלטות של הספינקטר האחורי יכולים להעשות ביתר קלות אם בזמן הכיווץ יצמידו המתרגל/ת את האצבע אל האגודל בשתי הידיים תוך כדי לחיצה קלה. לעתים צריך לאתר את הקושי בהפעלת האזור הרלוונטי וביצירת קשר עם המקום, ולהפעיל את הגוף בצורה ישירה ע"י שינוי צורות ההחזקה של הגוף בזמן התרגול. פעילות כזו נעשית ע"י כיווץ בו זמני של מקום נוסף שמאפשר ביתר קלות לחוש את המקום שבו דרושים חיזוק או הרפיה .
הפעלת השרירים הטבעתיים באופן שמחזק את תפקודי הגוף לגבי מערכות פנימיות כמו הריאות ומערכת הנשימה, צינור העיכול ותפקוד המערכת הגיניקולוגית היא "סוד" נוסף של השיטה. שינויים בבעיות נשימה או ביכולת ההתרוקנות של שלפוחית השתן הם חלק מקבוצת השינויים החלים במערכות פנימיות, בלתי רצוניות בעקבות תרגול השיטה בלי שיהיה ניתן להסביר זאת אך עם הוכחות ברורות. (אחת ההוכחות המעניינות נצפתה במעקב אולטרסאונד אצל אישה שתרגלה כיווצים קלים של העיניים כאשר האולטרסאונד הראה את כיווצי הרחם.)
ארגון הגוף לצורות החזקה ותנועה כנקודת מוצא לשינוי משמשת להפגת כאב כרוני מסוגים שונים, לבעיות גב ושלד, ועוד, אז עולה הצורך בשילוב בין תנועות השרירים הטבעתיים לצורת ההנחה , המתיחה או ההרפיה של הגוף. בספרה של פאולה גרבורג מוזכרים תרגילים סטטיים. לדוגמה: תרגילים שבהם הנחת הגוף באופן שמאפשר פעילות בצד אחד בלבד של הגוף גורמת לשחרור הצד שנוטה להיות מכווץ ומאומץ באופן קבוע. תרגילים כאלו מאזנים את הגוף ע"י החזרתו למצב מאוזן בין שני הצדדים. במקרים שונים של כאבי שלד גב וגפיים הריכוז בתנועות קטנות ביותר של אצבעות הידיים או השקעים בכפות הידיים, הרגליים ובעמוד השדרה מאפשר רגיעה ושחרור.
הפעלת השרירים: שפתיים, לשון, עיניים, עפעפיים, סוגרים ועוד אינה לצרכים תפקודיים אלא לאיזון כללי. איזון זה יכול להתבטא ב"פתיחות"-מצבים בהם חזרה קבועה על פתיחה וסגירה של העיניים, הפה, הנחיריים והסוגרים משנה את ההרגשה הכללית של הגוף. ביטויים אחרים של לימוד ההפעלה המודעת של הפתחים ע"י כיווצים והרפיות משפיעה על צורת היציבה, מפתחת יכולת להרפיה, פותרת בעיות גב ומביאה לשיפור ושכלול התפקוד של מערכות פנימיות כמו מערכות העיכול, השתן והנשימה.
ההפעלה של שרירים שאינם מוכרים כמיועדים להפעלה, והריכוז מעוררים בגוף הרגשות לא מוכרות וככל שנכנס המתרגל להתנסויות נוספות ומכיר את הסודות הכמוסים של גופו נפתח לפניו עולם של מגע עם עצמו שיש בו שילוב של שקט, העצמה, אינטימיות וקשב לגוף.
מקצת מהתהליכים האלו מתחילים בגילוי היכולת להפעיל שרירים מסוימים באופן שהאדם חשב תמיד שאינו יכול להפעילם. לדוגמה כיווץ לסרוגין של העיניים כך שבעוד עין אחת מתכווצת נעשית גם פתיחת העין האחרת, זהו תרגיל שרבים נוטים לחשוב שאינו ביכולתם אך כשהם לומדים להיעזר בפה, להשתחרר מהרגלים של ניתוק הקשר בין חלקי הגוף ולצרף לכך תנועה שלמה של הראש או האגן מקבלות העיניים תפקיד חדש ואף מתפקדות אחרת. מובן שגם תהליך כזה אינו נלמד בפעם אחת אך המיומנות הנרכשת היא רק שלב ראשון בהבנת השינוי הגופני והרגשי שהשיטה מזמנת.

יום שני, מאי 19, 2014

צילום של תרגיל ידיים בשיטת פאולה

הנחת הידיים במצב שחרור אינה דבר מובן מאליו ואינה סטטית כפי שנראה בצילום.
מטרת התרגיל לעודד תחושות בידיים על ידי מצב הקימור שאינו שגרתי לרוב האנשים
התמונה ניא אחת מעשרות מצבים שהידיים יכולות לנוע בינהם כאשר התרגול מכוון ליצירת קשר עם מרכז כף היד
השקעים שבכפות הידיים יכולים לקבל חיונית וליצור קשר עם שרירים טבעתיים אחרים כאשר היד נעה מתוך עמדת מוצא המצולמת כאן.

יום ראשון, מאי 18, 2014

קשב, תנועה, כתיבה יום עבודה עם הגוף, הנפש וגם קצת עם הרוח


לתוך יום אחד וזרימה אחת יצקנו שלושה כיווני עבודה שמעשירים זה את זה ומאפשרים לכל משתתף לפגוש את עצמו מנקודות מבט שונות.
את היום תפתח סמדר נבו, מורה מוסמכת לשיטת פאולה, שיטה המבוססת על הפעלת השרירים הטבעתיים (עיניים, פה, סוגר שלפוחית השתן, סוגר אחורי). השיטה מתאימה לתחזוקת הגוף, חשובה לתרגול במצבי מעבר ומשחררת אנשים מבעיות גופניות. מתַרגלים מכורים הם אלה שנהנים מיכולתו של הגוף לפעול מעצמו על בסיס הנעה ראשונית; בדומה למומנטום התנועה של המטוטלת, הפעולה שבה בחר המתרגל להתחיל מייצרת פעולות המשך ספונטניות. במפגש נתנסה בתרגול כללי ונדגים תרגילים המיועדים לפתרון בעיות רווחות בשכיבה על מזרנים (מומלץ להביא מזרני יוגה). ולאחר מכן נתנסה בתנועה ספונטנית במרחב, תוך הקשבה לגוף, על בסיס תרגילי השיטה.
אחרי ההפעלה של השרירים הטבעתיים במצב סטטי ובתנועה נאפשר לגוף לנוע ולהוביל אותנו למחוזות חדשים בהנחיית סביון בן ישראל (מוסיקאית ומטפלת) ובליווי מוסיקה חיה שתהיה חלק מהיצירה החד פעמית המתהווה בחדר. במסע הזה נבקש לחקור את הזיקה גוף- קשב-תנועה. הגוף שוקק חיים ואנרגיה, מצבי רגש שונים ומתחלפים ומצבי תודעה אחרים. המיון, הוויסות והשליטה הרגילה הם רק ממד אחד במרחבי התודעה האפשריים שלנו. כשאנחנו חיים בצד המנטלי בלבד, הנפש מוגלית מביתה הטבעי. במפגש תוזמנו לשחרר את המוסרות והכבלים שמנתבים את התפיסה, לתת חופש לדמיון, לאפשר חוויות "לא רציונליות", לזרום ולכייף על זה. בחלום התפיסה ההגיונית, הזמן והמרחב חופשיים לגמרי. אפשר גם לנוע כך, ומתוך התנועה לפגוש מקורות נביעה אותנטיים של הגוף ולהתמסר אליהם. כשנעים ומכוונים לתוצאה מסוימת ידועה מראש, כי אז הגוף לא מדבר אלינו, אלא אנחנו מדבר אליו. אז איך יתגלה, ייפתח משהו לא צפוי?
אחרי המעוף במרחבי התודעה ננחת לצורך אכילה ועיכול וקצת מנוחה, ונחתום את היום עם חוה רימון (יוצרת סדנת חומר נפש) בפעילות סטטית יותר מבחינת הגוף (כתיבה), אך ערה מבחינת הנפש. נבחן ביחד את הנושאים שעלו במהלך העבודה בתנועה ומתוכם נזקק לכל אחד את נושא הכתיבה האישי שלו, ואז נפנה זמן לכתיבה, וננסה לכתוב בלי הצנזור הפנימי, בלי עורך; נסכים לכתוב "לא יפה". נחתום את המפגש שלנו ואת היום כולו בקריאת הטקסטים שכתבנו ובהתייחסות אליהם.
"אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים." ד"ר סוס
תרשים הזרימה:
10.00 – 13.00
שיטת פאולה וחיזוק רצפת האגן (סמדר נבו)

תנועה חופשית בשיטת פאולה (סמדר נבו)

תנועה מתוך קשב לגוף ולמוסיקה (סביון בן ישראל)


13.00 – 14.00 הפסקה לארוחת צהריים

14.00 – 17.00 כתיבה יוצרת לפי גישת חומר נפש- (חוה רימון)
עלות: 280 ש"ח, הרשמה עד יום ה' 30.5.14
לשאלות והרשמה ניתן לפנות לכל אחת מהמנחות לפי פרטי הקשר המופיעים בהמשך

סמדר נבו מורה מוסמכת לשיטת פאולה מזה 15 שנים, מנחה סדנאות ומטפלת בנשים, גברים וילדים. כותבת הבלוג http://paulamethod.blogspot.co.il/
פרטי התקשרות: 054-4893772;  nevosm@zahav.net.il
סביון בן ישראל מוסיקאית ומטפלת. בעלת ניסיון ארוך שנים בנגינה חיה בחיפוש אחר מקור התנועה האותנטי; מקלפת באומץ את שכבות האישיות בחיפוש אחר התמצית.             פרטי התקשרות: 052-3290745;  savionben@gmail.com

חוה רימון הקימה וערכה את הירחון חיים אחרים, כותבת, עורכת ומתרגמת. פיתחה ומנחה בשנים האחרונות את סדנת חומר נפש, סדנה תהליכית קבוצתית לכתיבת סיפור חיינו.    עוד על הסדנה ועל סדנאות אחרות באתר www.havarimon.co.il                            פרטי התקשרות: 052-2332787; rimon10@013.net.il

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...