יום שלישי, מאי 15, 2012

חידושים במודעות גופנית וחיזוק רצפת האגן במהלך תרגול שיטת פאולה



גילויי היכולות להפעיל שרירים מוכרים פחות הם חלק מחיזוק מערכת השרירים הטבעתיים בכלל ושרירים הקשורים באופן ישיר לשרירי רצפת האגן בפרט. דוגמאות לתרגילים כאלו הם: כיווץ העפעפיים התחתונים של העיניים ללא כוונה לעצור או למנוע את כיווצי העפעפיים העליונים הנלווים לכך, ניתן להעזר בכל שרירי הפנים ובעיקר בלחיים ובפה. אנשים הלומדים את שיטת פאולה מתפלאים לגלות שכיווץ חוזר וקל של העיניים מרגיע אותם ומשנה את קצב הנשימה. הדבר מעודד פעילות מואטת יחסית להרגלנו בתרגול והיא דרושה במהלך תרגול שיטת פאולה כדי לפתח תשומת לב חדשה לתגובות הגוף.
תרגילי לשון המעבירים את הלשון בין מצב רפוי למצב מתוח מסייעים להפריד בין הסוגרים הקרויים ספינקטר קדמי ואחורי. תנועות רוטציה בין שני צדי הגוף. לדוגמה כיווץ לסירוגין של העיניים כך שבעוד עין אחת מתכווצת נעשית גם פתיחת העין האחרת מעוררים הרגשות חדשות בספינקטר הקדמי, התרגיל מעורר באופן אוטומטי הצטרפויות במקומות שונים בגוף כמו תנועות של הראש, של שני צדי הגב או האגן.
יצירת קשר בין הסוגרים הקדמיים ושרירי הפנים כקו אחד דמוי עמוד שדרה המתקיים בחלק הקדמי של הגוף ומסייע להפעלת צד חלש או פגוע. התרגיל מקדם הרגשה המסייעת למרכז את תנועת הגוף.
כל אלו מלמדים את מי שמתנסה בשיטה כישורים חדשים הדרושים לתפקוד תקין של הגוף. דבר זה נעשה הן דרך תרגול פשוט והן באמצעות ריכוז מחשבתי המעורר ריכוז גופני.

יום שני, מאי 14, 2012

טיפים לחיזוק רצפת האגן


  • במצבי עמידה ממושכים כיפוף קל של הברכיים יניע את האגן לאחור וימנע את נפילתו התמידית  לפנים.

  • במצבי ישיבה שאין בהם הישענות לעומק כורסא לחיצת הבהונות כלפי הרצפה תעורר את תשומת הלב לספינקטר הקדמי (שני הסוגרים הקדמיים) ותאפשר כיווצים קלים ביותר.

  • המחשבה על אופן הכיווץ מוטב שלא תידמה לסגירה אלא לאגרוף חלקי של כפות הידיים.

  • הצמדת האגודלים בכל אחת מהידיים בנפרד אל האצבעות מעודדת את היכולת לחוש את אזור הספינקטר הקדמי

  • אם כיווצים מעוררים גם פעילות חזקה של שרירי הבטן יש סבירות גבוהה שמדובר בכיווץ שמחליש את רצפת האגן.

  • הצמדת אצבעות הידיים ודחיפה קלה של כפות הידיים אל מסעדי כורסא או כיסא מחזקת את כיווצי הספינקטר הקדמי

  • תנועות מסויימות בלשון ומיקום הלשון בפה מאפשרים להבחין בין הספינקטר הקדמי והאחורי, מאחר שמומלץ לא לכווצם יחד ניתן בעזרת הלשון ללמוד להפריד ביניהם במצבי כיווץ.

  • כיווצים של הפה או העיניים או הנחירים או כולם יחד מעודדים את יכולת הכיווץ של הספינקטר הקדמי, ניתן לשחק עם שרירי הפנים כדי לאבחן כיצד לעודד כיווץ עצמי קל יחסית.

  • לכיווצים חזקים וממושכים אין יתרון חד משמעי על כיווצים קלים.

  • הרמת משקל ולו גם של כמה ק"ג מחלישה את רצפת האגן במיוחד במצבי הריון ולאחר לידה או במצבים שיש בהם כבר החלשות כלשהיא.

  • חיזוק רצפת האגן הוא מצב דינמי ולא מומלץ לשמור על החזקת האגן והסוגרים כמצב מכווץ כמה שיותר.

  • הקשר בין מיקום הכתפיים, כפות הידיים וכיוונן ביחס לרצפה לבין היכולת לכווץ את הספינקטרים ולהפריד בינהם יכול להילמד על ידי ניסוי וטעייה או בעזרת מורה לשיטת פאולה.

יום ראשון, מאי 13, 2012

תרגול שיטת פאולה עם ילדים ומתבגרים


שיטת פאולה מתאימה לתרגול עם ילדים לצורך פתרון בעיות בין גיל שלוש לשנות העשרה. התופעות שבהן כדאי להיעזר הן: אסטמה והפרעות נשימה כרוניות, עיכוב בשליטה בסוגרים או בשחרורם, מגבלות תנועה וכאב. תרגול שיטת פאולה מאפשר שינויים גופניים שחלקם מתרחשים דרך מודעות ולימוד אמצעי הפעלה מגוונים בשעת הצורך וחלקם דרך שיפור הרגישות ותשומת הלב לגוף וליכולת לשלוט בו. התרגול מיועד לפתח בילד יכולות שליטה גופנית  וליצור הרגשת "מרכז", לסייע בגילוי עצמת הגוף או לשנות את היכולת לריכוז גופני. בשלב הילדות מעורבות ההורה בשיעורים שמקבל הילד בשיטת פאולה היא חלק בלתי נפרד מהתהליך. נוכחותו בשיעורים חשובה בעיקר כדי שיוכל לתמוך בתרגול עצמאי וקבוע של הילד ויכיר את התרגילים כפי שהוצעו במפגש עם המורה.
הטיפול באסטמה בעזרת שיטת פאולה מיועד להגדיל את מרווחי הזמן שבין ההתקפים. תרגילי נשימה המערבים את הפעלת הסוגר האחורי בזמן שאיפה ואת הקדמי בזמן נשיפה מעודדים נשימה מלאה יותר המתחזקת בעזרת שרירי רצפת האגן, הרחבת בית החזה על ידי תנועת הידיים והגב או שינוי היציבה משפיעים לטובה הן על מערכת הנשימה והן על מערכת השתן, ועל מערכות העיכול והיציבה. ככל שהילד נמצא פרקי זמן ניכרים במצבי נשימה תקינים כך עולה יכולתו להתמודד עם גורמים המעוררים את ההתקפים כמו אלרגנים שונים או מצבי חרדה. בתחומי השליטה במערכות השתן והעיכול ההשפעה של שיטת פאולה אינה רק להעלותאת יכולת השליטה ולחזק את הסוגרים. ילדים לא מעטים מבלבלים תחושות מקדימות וזקוקים לעזרה במיקוד ההרגשות הגופניות. העזרות במערכת השרירים הטבעתיים מאזנת בלבול כזה.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...