יום שבת, ינואר 05, 2013

שיטת פאולה כדרך לעצמאות תרגול כטיפול עצמי


כמה פעמים חשבתם לאחר טיפול טוב:"לו רק יכולתי לקבל טיפול שכזה יום יום"? או "אני צריכה להגיע למצב כזה כל יומיים אז מה הטעם לטיפול חד שבועי"?
כאדם שהתנסה בהרגשה זו פעמים רבות עקב בעיות גב ואחרות נמשכתי לשיטת פאולה לאחר שהבנתי שאופיים של התרגילים מאפשר לי להמשיך להעזר בשיטה גם ללא "מטפל". ההרגשה של הבלתי מנוסים אחרי פרק עבודה עצמי מתוארת פעמים רבות במלים:" כאילו עשיתי מסאז' לעצמי". גם הריכוז וגם סוג התנועה הייחודי מביא רבים להרגיש ולהניע מקומות שלרוב אין עמם מגע או תנועה. אצל אחדים מעורר הדבר הרגשת שליטה שיש בה סיפוק בפני עצמה ואצל אחרים צורך להמשיך ולעבוד עם הגוף גם לשם הנאה ולא רק לפתרון בעיה מעיקה. לדוגמה כאשר מדובר בבעיית גב כמו אורך שונה של הצדדים. (הכוונה לשני צדי עמוד השדרה בדר"כ עקב קיצור או עקמת( התרגול המונוטוני והתנועה בין שני צדי הגב (רוטציה) עקב תנוחה סטטית מסוימת או כיווצים קלים משנים את חוסר האיזון/

מיקום הכתפיים וצורת החזקתן משפיע גם על מידת המתח של הכתפיים ועל היחסים בינן לבין העורף. יצירת הקשר הרצוי בין מיקומן של אצבעות הידיים לבין מיקום הכתפיים בעזרת מניפולציה פשוטה יכול לשחרר את הכתפיים. דוגמה לתרגיל כזה הוא החזקה ממושכת של הזרת מעל הקמיצה כאשר גב היד פונה אל הרצפה. מי שמתקשה בכך יכול לתפוס את שתי האצבעות בפלסתר. ניתן לשלב תרגיל זה עם כיווצים קלים של העיניים תוך תשומת לב לעפעפיים התחתונים.
תרגיל שמזמן שחרור של הגב העליון מתחיל גם הוא בכפות הידיים. יש להרחיק ולהצמיד לסרוגין את אצבעות כפות הידיים באיטיות רבה ותוך ניסיון להישאר בכל אחד מהמצבים ולשים לב לתגובות הלואי. 

יום שישי, ינואר 04, 2013

תרגול שיטת פאולה לצרכי מערכת העיכול


רשימת האברים הכלולה בצינור העיכול מציגה שני צדדים של הפוטנציאל המצוי בשיטת פאולה להשבחת מערכת העיכול ולפתרון בעיות תפקודיות שונות. האחד הוא השרירים הטבעתיים שיש לנו שליטה רצונית בהפעלתם (הפה וחלקיו ופי הטבעת). והאחר השרירים הבלתי רצוניים. על פניו נראה שהאדם המתרגל יכול להשפיע רק על האברים הניתנים לשליטה אך באופן שניתן לתארו רק על בסיס נסיוני של מקרים אישיים ולא ברמה התיאורטית-מחקרית או כמותית, יש לתרגול שיטת פאולה גם השפעה על איכות הפעולה של תנועת השרירים המפעילים את הפריסטלטיקה. על כן לא רק השינויים בחוזק, בגמישות או באופן התפקוד של הפה ופי הטבעת משפיעים על תפקוד מערכת העיכול אלא גם מידת היכולת של האברים הפנימיים להעביר את המזון מתוך התכווצות מלאה של הושט, המעיים והחלחולת, שמושפעים מתרגול השרירים הרצוניים.

יום חמישי, ינואר 03, 2013

מגע בשיטת פאולה בטיפול בפיברומיאלגיה ותשישות כרונית


 רוב רובו של התרגול בשיטת פאולה מבוסס על הפעלה עצמאית של השרירים שמסביב לעיניים, לפה ולנחיריים וכמובן לסוגרים. וכן על עידוד הקשרים בין הספינקטרים. מגע ברוח שיטת פאולה מכוון לעודד ולעורר את תנועת השרירים הטבעתיים אצל אנשים המתקשים בכך.  בין חולי פיברומיאלגיה ותשישות כרונית מיועד המגע לנטרל את הקושי האופייני להתעייף מכל תנועה שהיא.
המגע מארגן תנועה דומה ככל שניתן לתרגילים ןלכן הוא צפוי לעורר בגוף תנועה עצמית. החוקיות של שיטת פאולה מתקיימת בגוף עקב מגע משום שהתגובות הנלוות, הבלתי רצוניות שבשונה מההרגל הרווח אינן תוצאה של הוראה מחשבתית, מתרחשות בגוף בדרך עצמאית,
הוראת שיטת פאולה משנה הן את המודעות לגוף והן את היכולת לאפשר לגוף לפעול מתוך תגובות ספונטניות, לא תלויות בחשיבה על הגוף. לשינוי זה יש גם השפעה חשיבתית שהיא החשובה ביותר. שכן ככל שעולה היכולת להניח לגוף לפעול מטעם עצמו כך מתחדדת ההבנה שלגוף יש חוקים משלו שאינם נתונים למרותנו השכלית. זהו שינוי חשיבתי המאפשר למעוניינים בו ללמדו ביתר העמקה ככל שהם ממשיכים לתרגל ולהכיר את התגובות המשתנות של גופם.

יום רביעי, ינואר 02, 2013

מניפולציות לארגון הגוף ו"עמוד שדרה קדמי" בשיטת פאולה


מנפולציות פיסיות המאפשרות הנחת הגוף כך שעצם דרך השכיבה או הפעולה המקדימה מקלים על ביצוע התרגיל גם היא חלק בלתי נפרד מתרגול שיטת פאולה. לדוגמה , כיווץ ספינקטר קדמי צד צד, כך שבכל פעם צד אחד מכווץ יותר מהאחר ניתן לביצוע קל יותר בעזרת הנעה או הנחה מוקדמת של כפות הרגליים. ניתן להתחיל את התרגול מלחיצת הבהונות כלפי הרצפה והרמת העקב בצד שבו אנו מנסים לכווץ את הספינקטר באופן מחולק תוך שילוב תנועת הירך כלפי הספינקטר.  כדי להעזר בתנועה אחרת של הירכיים וכפות הרגליים ניתן לאחוז את הברכיים בעזרת הידיים, להרחיק את הברכיים זו מזו ולקרב לסירוגין כל פעם כף רגל אחרת כלפי הספינקטר תוך העזרות בהובלת הבהונות את הרגל לכיוון הספינקטר. מיקום אחיזת הידיים יכול להשפיע רבות על מידת היכולת לחוש את הספינקטר באופן מחולק. קרוב הידיים לקרסוליים לעומת הברכיים יכולה להקל על הרגשת הכיווץ של הספינקטר. תרגיל אחר הקשור בעקיפין להעברת כיווץ הספינקטר מצד לצד הוא דחיפת ברכיים לסירוגין, אם שמאל יציבה לא נופלת ולא נדחפת כאשר ימין דוחפת אותה וימין יציבה ולא נופלת או נדחפת כאשר שמאל דוחפת, חלק מהפעילות של שרירי הירכיים ישפיע גם על כיווץ הספינקטר הקדמי. מומלץ להכין את הרגל הנדחפת ואח"כ להחליף בין הרגליים. 

יום שלישי, ינואר 01, 2013

השרירים הטבעתיים והקשרים בינהם


פאולה גרבורג ממציאת השיטה גילתה קשרים הקיימים בגוף מעצם טבעו והתרגילים שבנתה הותאמו לקשר הדרוש בין נקודת המוצא לתנועה לבין כיווצים והרפיות המעודדים את היווצרות הקשר הבריא בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם. ההפעלות השונות של הגוף נמסרות לתלמיד שממשיך את פעולתם הן בגוף והן במחשבה. ההיצמדות המחשבתית לתרגול משחררת את המוח מפעילות מחשבתית אחרת ומניעה את הגוף באופן משתנה, נטול תכנון ולרוב במקום או בכמה מקומות שבהם דרושה התנועה במיוחד.  

יום שני, דצמבר 31, 2012

מצמוץ וכיווצי עיניים בשיטת פאולה בתגובה לעיתון גרדיאן

מחקר שצוטט בעיתון הארץ
מעיתון גרדיאן על ידי הכתב מו קוסטנדי טוען כי

"המצמוץ הוא פעולה ספונטנית בעלת תפקיד חשוב: הוא מלחלח את פני העין ושומר על ניקיונה כדי שתוכל לפעול כיאות. עם זאת, מרביתנו ממצמצים כל שלוש-ארבע שניות, בתדירות גבוהה בהרבה מהדרוש ללחלוח ולניקיון, ומדענים לא יודעים בבירור מה הסיבה לכך. מחקר חדש שנערך ביפן מעלה את ההשערה שלמצמוץ יש תפקיד חשוב בתפקוד המוח: ייתכן שהוא שהוא "מאפס" את מנגנון הקשב שלנו ומאפשר לנו להסיט את המיקוד מדבר אחד לאחר."

המחקר מעניין ביחס לתופעות המתרחשות אצל אנשים רבים המתרגלים את שיטת פאולה ולומדים כיווצי עיניים בדרכים שונות ויזומות.
כיווצי עיניים במידה קלה קרובים מאוד למצמוץ, רבים מעידים כי התרגיל מעמיק את הנשימה, מרגיע ומעלה את הריכוז

יום ראשון, דצמבר 30, 2012

תרגילי פאולה המכוונים לכמה מטרות גם יחד



     כיווצים קלים של הספינקטר הקדמי נשים התרגיל דרוש לצורך חיזוק רצפת האגן. ההשפעות של התרגיל נוגעות נוסף לכך לקיצורים בשקעי הגב ובמיוחד בגב התחתון. הכיווצים העדינים יחסית יוצרים במהלך תרגול בשכיבה על הגב היצמדות והתרחקות  של הגב התחתון אל המזרון וממנו לסירוגין. תנועה זו מגמישה את השקע בגב ומאריכה את הקיצור הרווח בלורדוזה התחתונה.
    אגרוף יד אחת והרחקת האצבעות ביד האחרת לסירוגין.מטרות התרגיל: טיפול בהבדלים בין שני צדי הגב על ידי הפעלתם בתנועות רוטציה. בעיות עיכול. הפגת כאבים במהלך ללידה.
   כיווץ לסירוגין של הספינקטר הקדמי ושל הספינקטר האחורי. תרגיל זה דורש לימוד ההפרדה בכיווץ שני הספינקטרים. הנטייה לכווץ ספינקטר אחד בעקבות האחר היא טבעית ולשם הפרדה יש ללמוד מניפולציות גופניות  המארגנות את הגוף להימנע מנטייה זו. הטיית כפות הרגליים בזמן שכיבה ברגליים ישרות לכיוון פנים וחוץ הגוף מסייעת להפרדה בזמן הכיווצים. בשכיבה על הגב בברכיים מקופלות תסייע העברת המצב של כפות הרגליים מלחיצת הבהונות אל הרצפה תוך כדי הרמת העקבים ללחיצת העקבים אל הרצפה בזמן שהבהונות מתרוממות.
      התרגיל מסייע בבעיות גב ותורם לחיזוק רצפת האגן

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...