יום שבת, ספטמבר 12, 2009

ארוע הכרות עם שיטת פאולה במבשרת

ארוע הסברה והכרות עם שיטת פאולה יתקיים במבשרת ביום א' ה13 לספטמבר בשעה 19.00
המעוניינות מוזמנות להתקשר לסמדר 0544893772

יום שישי, ספטמבר 11, 2009

על הקשר שבין יציבה, תנועה וחיזוק רצפת האגן

המושג חיזוק רצפת האגן הולך ותופס תשומת לב רחבה מבעבר בקרב אנשי הבריאות, הוראת התנועה ואנשי מקצוע רבים. מובן מאליו שכאשר נושא נעשה לוהט רבים הקופצים עליו ועל היכולת לקדמו דרך שיטתם. יתרונו של מצב זה הוא בכך שאחד הנושאים החשובים והמוזנחים בתחום בריאות האישה עלה למודעותן של נשים. חסרונו בכך שנשים רבות אינן יכולות להיות מודעות להתאמתה של השיטה למצבן או לאיכותה ביחס לשיטות אחרות. זאת משום שיש קשר בין החינוך הכלל נשי לצניעות, לבין הנחיות הניתנות בשיטות רבות. אחת הטעויות הרווחות בעקבות הנחיה מטעה היא מסקנה של נשים שמוטב לכווץ את רצפת האגן ככל שניתן רוב הזמן. במהלך תרגול נפוצים מושגים כמו חשיבה על שרירי רצפת האגן כריץ' רץ', שמירת האזור בכיווץ מתמשך במהלך תרגול ועוד, אלו מתקשרים בתודעת נשים רבות להערות והצעות ששמעו מפי מחנכות ואימהות. אך מושגים והוראות אלו אין להם דבר עם ההבנה כיצד ניתן לקשר בין ההוראה למצבים שונים של יציבה, תפקוד גופני בחיי היום יום או נזקים שיכולים להיגרם כאשר ההוראות מובנות כמצב סטטי במקום להכיר אותן כמצב דינמי.
בין השרירים הנכללים בשרירי רצפת האגן נמצאים גם הסוגרים (הספינקטרים). השרירים הללו נעים בתנועה טבעתית של כיווץ ושחרור. וקשורים גם בכיווץ ושחרור של שרירים טבעתיים אחרים כמו עיניים, אף, אוזניים, פה, לימוד יכולת התאום וההפרדה בינהם, הבנת השפעתם על שרירים אחרים או יכולתם לפעול ביתר דיוק דרך צורות שונות של החזקת השלד כל אלו יכולים להנחות נשים לפעול ללא נזק ומתוך הבנה עמוקה יותר של גופן בבואן לחזק את שרירי רצפת האגן.
להפעלת השרירים הטבעתיים כפי שהם נלמדים על פי שיטת פאולה יש גם השפעה על תפקודי הגוף לגבי מערכות פנימיות כמו הריאות ומערכת הנשימה, צינור העיכול ותפקוד המערכת הגיניקולוגית. זאת למרות ששרירים אלו (צינור העיכול, הרחם והסימפונות) אינם רצוניים. הפעלה ישירה ועקיפה של השרירים הטבעתיים באזור שנחלש וארגון הגוף לצורות החזקה ותנועה כנקודת מוצא לשינוי יכולים לחזק את רצפת האגן בהתאמה עם הפרעות תפקודיות אחרות או לשנות יציבה לקויה הממשיכה את שיבושי רצפת האגן.
נטייתם של כל השרירים הטבעתיים לפעול יחד ולהפעיל זה את זה וההשפעה של שריר אחד על פעולת שריר אחר, מרוחק ממנו הם הבסיס לתפקודו הבריא של כל גוף באשר הוא. פעמים רבות החלשות של שרירים טבעתיים מתרחשת כמו במערכת של צנרת ניקוז כך שחולשה במקום אחד גוררת חולשה במקום אחר. כאשר אין מודעות לקשרים אלו או לנזקים העלולים להיגרם ע"י הפעלת שרירים חזקה מדי באזור הבטן ספק אם פעילות מחזקת תועיל לטווח ארוך. שיבושים בתפקוד שרירי רצפת האגן אינם רק תוצאה של לידות או שינויים הורמונליים אלא גם תוצאה של לחצים פנימיים על רצפת האגן כמו בעיות נשימה או תפקוד לקוי של מערכת העיכול. אם כיווץ וחיזוק שרירי רצפת האגן לא יכלול התייחסות לתופעות אלו ימשיך מקור החולשה לפעול בגוף. בנוסף ארגון הגוף לצורות החזקה ותנועה כנקודת מוצא לשינוי יכולים להועיל רק אם הכוונה להקל בדרך החזקת השלד על החזקת הסוגרים, וכן רק אם הפעולות הכרוכות בכך נתפסות כמצב דינמי ולא כמצב אחיד או כהחזקה.

יום חמישי, ספטמבר 10, 2009

קשרי הגומלין בין השרירים הטבעתיים

שיטת פאולה מבוססת על קשרי גומלין הקיימים בין השרירים הטבעתיים בגופנו ועל שימוש ביכולות הריפוי העצמי הטמונות בגוף באמצעות קשרים אלו.
השרירים הטבעתיים נמצאים מסביב לעיניים, באף ובפה, באיזור הפנים, בשרירים השולטים בפתחים שבתחתית האגן, וצורות פחות ברורות של שרירים טבעתיים אף מתקיימות בשרירי כפות הרגליים וכפות הידיים. קשרי הגומלין בין שרירים אלו הם הסוד שבשיטה.
הריפוי ע"י שיטת פאולה מתבסס על שני סוגים של הפעלה עקיפה. האחת היא זו שמתקיימת בין שרירים טבעתיים שונים. כאשר שריר אחד נחלש ותפקודו משתבש הטיפול יהיה דרך שרירים אחרים חזקים. הפעלה נכונה של השרירים החזקים תגרום בעקיפין לפעולה מתחזקת והולכת של השרירים החלשים שתפקודם השתבש. הפעלה עקיפה אחרת היא שיפור התפקוד של שרירים חלקים כמו קיבה ושלפוחית שאין לאיש השפעה רצונית או ישירה עליהם. לדוגמה, באמצעות הפעלה של השרירים שמסביב לעיניים ושרירי הפה או האף יכול לחול שיפור בתפקוד לא תקין של שרירי השליטה במערכת השתן. בעקבות הפעולות המכוונות מתעוררות בגוף פעולות לא מכוונות. כולנו שולטים בשרירים המפעילים את העיניים הפה והאף אך אין לנו יכולת לכוון את פעולתה של הקיבה או השלפוחית. הפעלה של שרירים טבעתיים במקומות שונים בגוף מביאה לחיזוק ושיפור התפקוד של שרירים חלקים שאין ביכולת האדם להפעיל באופן רצוני.
בשיטת פאולה מזכירים לגוף את אשר שכח ולאחר תרגול במשך תקופה מסוימת, נוצרים בגוף הרגלים חדשים שמאפשרים עידוד קשרים טבעיים שנשכחו. עידוד הקשרים בין השרירים הטבעתיים נעשה במפגשים יחידניים על ידי תרגילים שהלומדים מתבקשים לנסות בעצמם בשיעורים ובין השיעורים.

שיבושים בשליטה במערכת השתן ובמערכת העיכול, כאבים אורטופדיים וכאבי ראש לסוגיהם מטופלים על ידי תרגול עצמי בזכות אותם קשרים סודיים שהגוף מקיים בין השרירים הטבעתיים.

יום שני, ספטמבר 07, 2009

מהי שיטת השרירים הטבעתיים

שיטת השרירים הטבעתיים- שיטת פאולה היא שיטת התעמלות שפותחה בישראל על ידי פאולה גרבורג. השיטה מבוססת על חיזוק השרירים הטבעתיים (Sphincters) הרצוניים, בגוף על ידי תרגילי התעמלות, כאשר תוך כדי פעילות, מעורבים גם שרירים אחרים ובעצם הגוף כולו מגיב לתרגול. על פי תיאורית השיטה, שימוש בשרירים טבעתיים (מסביב לפה, לעיניים, לשופכה) באזור מסוים, גורם לחיזוק שרירים טבעתיים גם באזורים אחרים.
העקרון העומד בבסיס שיטת פאולה, שכל הסוגרים בגוף עובדים בו זמנית, ומשפיעים זה על זה יכול לסייע לנשים שאינן מסוגלות להפעיל את הסוגרים באזור האגן, אך מסוגלות להפעיל שרירים טבעתיים במקומות אחרים כמו בעיניים ובפה אשר קל יותר להפעילם. שרירים אלה מגרים את שרירי רצפת האגן בדרך עקיפה וגורמים להם להתחיל לעבוד. (1). התיעוד המחקרי על יעילות השיטה היה מועט (1, 2). בשנת 2005 התפרסם ניסוי קליני ראשון, אשר בדק את יעילות שיטת פאולה לעומת שיטה אחרת כטיפול בוגיניסמוס. כמו כן נערכו שני ניסויים קליניים אשר בדקו את יעילות השיטה כטיפול בדליפת שתן במאמץ (4). נשים רבות טופלו לאורך השנים בשיטה כטיפול לצניחות אברי האגן, אי שליטה על הסוגרים, בזמן ההריון, כהכנה ללידה וכתרגול לאחר הלידה. כמו כן, נשים פונות לטיפול גם בבעיות של מערכת העיכול, דיכאון, כאבי גב ושיקום לאחר תאונות ועוד.
כמיילדת וכעוסקת בבריאות נשים אני רואה חשיבות רבה לחיזוק שרירי רצפת האגן, בבחינת הבסיס ליציבה, לפעילות הסוגרים ולתפקוד המיני. בסדנה יפתח צוהר להתנסות בתרגילים השונים, תוך התייחסות לרצף של בריאות- חולי המיוחד לנשים.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...