יום שני, ספטמבר 07, 2009

מהי שיטת השרירים הטבעתיים

שיטת השרירים הטבעתיים- שיטת פאולה היא שיטת התעמלות שפותחה בישראל על ידי פאולה גרבורג. השיטה מבוססת על חיזוק השרירים הטבעתיים (Sphincters) הרצוניים, בגוף על ידי תרגילי התעמלות, כאשר תוך כדי פעילות, מעורבים גם שרירים אחרים ובעצם הגוף כולו מגיב לתרגול. על פי תיאורית השיטה, שימוש בשרירים טבעתיים (מסביב לפה, לעיניים, לשופכה) באזור מסוים, גורם לחיזוק שרירים טבעתיים גם באזורים אחרים.
העקרון העומד בבסיס שיטת פאולה, שכל הסוגרים בגוף עובדים בו זמנית, ומשפיעים זה על זה יכול לסייע לנשים שאינן מסוגלות להפעיל את הסוגרים באזור האגן, אך מסוגלות להפעיל שרירים טבעתיים במקומות אחרים כמו בעיניים ובפה אשר קל יותר להפעילם. שרירים אלה מגרים את שרירי רצפת האגן בדרך עקיפה וגורמים להם להתחיל לעבוד. (1). התיעוד המחקרי על יעילות השיטה היה מועט (1, 2). בשנת 2005 התפרסם ניסוי קליני ראשון, אשר בדק את יעילות שיטת פאולה לעומת שיטה אחרת כטיפול בוגיניסמוס. כמו כן נערכו שני ניסויים קליניים אשר בדקו את יעילות השיטה כטיפול בדליפת שתן במאמץ (4). נשים רבות טופלו לאורך השנים בשיטה כטיפול לצניחות אברי האגן, אי שליטה על הסוגרים, בזמן ההריון, כהכנה ללידה וכתרגול לאחר הלידה. כמו כן, נשים פונות לטיפול גם בבעיות של מערכת העיכול, דיכאון, כאבי גב ושיקום לאחר תאונות ועוד.
כמיילדת וכעוסקת בבריאות נשים אני רואה חשיבות רבה לחיזוק שרירי רצפת האגן, בבחינת הבסיס ליציבה, לפעילות הסוגרים ולתפקוד המיני. בסדנה יפתח צוהר להתנסות בתרגילים השונים, תוך התייחסות לרצף של בריאות- חולי המיוחד לנשים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...