יום חמישי, אוקטובר 29, 2009

פעילויות עם קשישים בשיטת פאולה

שיטת פאולה מעוררת את יכולת הריפוי העצמי הן אצל צעירים והן אצל מבוגרים לפי צרכי האדם ומצבו. הכיווצים וההרפיות וכן פעולות הפתיחה והסגירה של הפתחים למיניהם: עיניים, נחיריים, פה, הסוגרים ברצפת האגן הם בעצם תנועה המוכרת בטבע אצל פרחים ובעלי חיים ואצל האדם נעשית רק לצרכים תפקודיים. כאשר לומדים להפעיל את הגוף דרך השרירים הטבעתיים או להשתמש במניפולציות תנועתיות כמו החזקת כפות רגליים באופן המעודד הפעלה של סוגרים או הפרדה ביניהם, מאזנים את יכולת השליטה של המתרגל בשרירים הטבעתיים ובשרירים המשורטטים. התרגול מביא לשינוי הן בתפקוד השרירים הטבעתיים והן בתפקוד המערכת האוטונומית ובשליטה בשלד. המתרגלים לומדים לעבוד באופן עצמאי בביתם על פי הצורך הדחוף להם ביותר משום שהתרגילים מונוטוניים, קלים לזכירה ומאפשרים פעילות של תנועות קטנות שאינן מאיימות על הרגשת היציבות והשליטה של המתרגל אלא מחזקות את הרגשת השליטה העצמית. תחומי הטיפול וההשפעה של שיטת פאולה נחוצים לרוב בני האדם אך משפיעים באופן שונה על פי צורכי הגיל. ההנחה היא שהחלשות התפקוד במערכות שונות בגיל השלישי מביאה לעתים להסתגרות בבית באופן המעורר דיכאון או לויתור על עצמאות תפקודית שמחייבת לעתים עזיבה של הבית לדיור מוגן לסוגיו. הכוונה לשיבושים ברצפת האגן, במערכת העיכול, חולשות בתפקוד השלד, כאבים אורטופדיים. קשיי נשימה והרגשה כללית של ירידה תפקודית.
שיטת פאולה יכולה להתאים בגיל השלישי גם כמניעה של החלשות הצפויה במערכות הפנימיות עקב הגיל או תגובות לא צפויות לניתוחים ונפילות, גם לחיזוק המצב של אנשים שכבר סובלים מהחלשות המערכות הנ"ל וגם כפעילות לשיפור יכולת התנועה הכללית של מי שמעדיפים להמעיט בתנועה. היתרון של שיטת פאולה בעבודה עם אנשים בגיל השלישי שאינם סובלים מהחלשות תפקודית במערכות הפנימיות היא שהפעילות אינה כרוכה במאמץ. למרות זאת היא מעוררת בגוף הרגשת חיוניות ורגיעה ומעלה את רמת הריכוז והמודעות הגופניים. המניפולציות התנועתיות שתוארו למעלה מיועדות לכוון את המתרגל להכיר סודות בגופו או קשרים בין שרירים שמשיגים שיפור באיכות החיים הכללית דרך העלאת הקשר בין מקומות שונים בגוף לאו דווקא בעזרת הפעלת כוח או התקדמות בחוזק השריר. דבר זה משפיע על שינוי החשיבה בכל גיל ולכן מעלה את מידת האמון של המתרגל בגופו וביכולותיו הכלליות. אם חושבים על שיטת פאולה כדרך תנועה כוללת המעלה את איכות החיים ניתן להתאימה למצבים רבים במהלך החיים לפי צרכי הגיל.

הניסיון בעבודה עם הגיל השלישי בשיטת פאולה הביא לפיתוח מספר מודלים:
עבודה קבוצתית
הפעלה בקבוצה נעשית ביתר קלות בישיבה. הן בגלל הקושי במעברים בין שכיבה לעמידה והן כדי לעודד גמישות במצבי ישיבה. שילוב תרגילי ישיבה במצבי עמידה תוך הישענות חלקית על מסעד הכיסא מזמין העזרות בסוגרים לחיזוק היציבה והרגשה דינמית בתהליכי העבודה. התרגול מכוון לשילוב בין פעילות הגב והשלד לבין שיפור השליטה בסוגרים. התמקדות בתרגילים קלים ללמידה ולזכירה מעודדת שילוב בין החשיבה של האדם על גופו לבין יכולתו להפעילו ללא מאמץ בצרכים כמו חיזוק רצפת האגן בעזרת מיקום כפות הרגליים, אופנים שונים של הפעלת הידיים והאצבעות וטיפים המעודדים הרגשת שליטה עצמית.

עבודה יחידנית
בשיטת פאולה ניתנת בדר"כ עדיפות לעבודה בשכיבה כדי לעודד את מקסימום התגובות הספונטניות של הגוף. הטיפולים היחידניים יכולים לערב מגע בהשראת שיטת פאולה כלומר תנועות שהמטפל מתחיל במקומות כמו המצח או כפות הרגליים שהמשכן הספונטני בגוף ללא מעורבות המטפל מזמין התעוררות תודעתית ופסיולוגית. בטיפול יחידני ניתן להתאים למטופל את התרגיל לפי העניין של המטופל או יכולתו להמשיך את התרגיל על פני זמן רב יותר דבר שיש לו השלכות על הפעילות הספונטנית של הגוף.

פעילות תנועתית בהשראת שיטת פאולה
פן נוסף ב"שיטת פאולה" נקרא: "החופשי של פאולה" וכוונתו ללמד את המשתתפים לעתים בשילוב מוסיקה ולעתים על בסיס תרגילים מובנים להגיע לתנועה ספונטנית טבעית. פאולה מצאה שעל ידי מתן חופש לגוף, הוא יוכל להביא את עצמו למצב טוב יותר מבחינה גופנית פיסית, נפשית ורוחנית. דרך ההנחיה מכוונת תחילה לתנועות קטנות בעוד כל אדם מבטא את צרכי גופו באופן שהוא מיטבי ליכולתו.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...