יום חמישי, ינואר 31, 2008

תשובות קצרות לשאלות נפוצות

תשובות קצרות לשאלות נפוצות
· כמה זמן עדיף לתרגל לבד בכל יום? בין חצי שעה לשעה בהנחה שלא מדובר בכאב כרוני, במקרה של כאב כל ארוע שהכאב מופיע בו הוא הזדמנות טובה להפגתו ללא התייחסות למשך הזמן.
· תוך איזה משך זמן צפוי להיות שיפור? עניין זה משתנה על פי סוג הבעיה, האפשרות שמדובר ביותר מבעיה אחת, משך הזמן שהאדם חי עם הבעיה, הגיל ועוד, לדוגמה בנוגע לכאבי גב יכול לחול שיפור תוך שבוע שבועיים אך רק לאחר התרגול, עם הזמן יורגש השיפור על פני משכי זמן ארוכים יותר, לפי הצעתה של פאולה עדיף לא לצפות לשיפור לפני שעברו פחות משנים עשר שבועות אך מניסיונם של מטפלים אחרים שיפור חלקי יכול לחול גם לאחר ארבעה עד שישה שבועות ואיכותו משתנה ועולה בהדרגה. לעתים ניכר שיפור בבעיה שלא לשמה החל האדם בטיפול והדבר מעיד על התחלת השינוי שהגוף עובר ועל האפשרות שהשינוי בבעיה שמעסיקה אותו במיוחד קרוב.
· האם השיטה מכוונת רק לטיפול בבעיות או גם למניעה? הטיפול בבעיות שונה מתרגול לצורך מניעה, בהקשר של מניעה יש לעתים יתרון למפגשים קבוצתיים, הנושאים שחשוב להתייחס אליהם כמניעה הם: הכנה ללידה, שיקום לאחר לידות, חיזוק רצפת האגן לאחר גיל חמישים אצל נשים והכנה לתופעות הגיל השלישי.
· האם ניתן לתרגל את השיטה בהריון? כן בהחלט, כאשר אישה תרגלה את השיטה לפני ההריון אין צורך בשינוי התרגול בזמן ההריון, אם החלה רק בזמן ההריון עדיף להתחיל לאחר שבוע עשרים, בשליש השלישי של ההריון ניתן לתרגל גם כהכנה ללידה על פי שיטת פאולה.
· ניסיתי לתרגל לפי הספר של פאולה ולא ראיתי תוצאות מה הסיכוים שתרגול בעזרת מורה יהיה שונה? הסיכויים טובים מאוד, כאשר אדם לומד את השיטה לראשונה רק בעזרת ספר הוא יכול לקבל מושג על סוג הפעילות והשפעתה הכללית אך קשה להתאים את התרגילים ולהמשיכם באופן הרצוי ללא הדרכה. כמו כן מתקשים רוב האנשים לקיים תרגיל ברצף הזמן הדרוש משום שעניין זה אינו ניתן למדידה ע"י ספירה או שימוש בשעון. לכן לא כדאי להסיק מסקנות רק על סמך הניסיון מתרגול על פי הצעות כתובות בלבד.
· המליצו לי לעשות פיסיותרפיה ולתרגל את שרירי רצפת האגן בגלל חולשה כללית האם שיטת פאולה זה אותו דבר? כן ולא, התוצאות יכולות להיות זהות דבר שהוכח ע"י מחקר,צורת התרגול שונה גם משום שבפיסיותרפיה מתייחסים לרצפת האגן בלבד ובשיטת פאולה מתרגלים גם באזורים נוספים של הגוף בהנחה שיש להם השפעה על מיקום וחוזק רצפת האגן, לדוגמה-הרגלי נשימה המפעילים לחץ תוך בטני ימשיכו את הבעיה אם לא תשתנה צורת הנשימה, ולכן תרגול שיטת פאולה לחיזוק רצפת האגן מתייחס לכלל ההרגלים והבעיות הגופניות גם אם הבעיה המציקה ביותר היא חולשת רצפת האגן.
· המליצו לי על ניתוח לתיקון בקע האם שיטת פאולה יכולה להחליף את הצורך בניתוח? אין אפשרות ל"תקן" בקע בעזרת שיטת פאולה, ניתן רק להקל על הסמפטומים.
· האם אצטרך לתרגל את שיטת פאולה כל החיים? רק אם תרצה ותהנה מזה, יש נושאים כמו כאבי גב, נשימה, חולשת רצפת אגן ועוד שתרגול מתמיד מונע את חזרתם ולכן עדיף להמשיך ולשמור על תרגול מתמיד אך גם אם לא מתמידים בהם באופן יום יומי ניתן לחזור לתרגל ולשפר את המצב ברגע שההפרעה חזרה. יש מצבים שהבעיה החלה על רקע ארוע חד פעמי, טראומה גופנית או נפשית ואז אין הכרח בהמשך תרגול, עם ילדים שנגמלו לחלוטין מחיתולים בעזרת השיטה גם אם באיחור אין צורך להמשיך לתרגל.
· האם שיטת פאולה יכולה למנוע ניתוחים? יש כמה סוגים של ניתוחים ששיטת פאולה יכולה למנוע, לדוגמה: ניתוחים הקשורים ברצפת האגן, ניתן למנוע ע"י תרגול להרמת הרחם או השלפוחית. ניתוחים הקשורים בכאבי גב בעקבות פריצת דיסק, בלט או סקוליוזיס.
· מה אחוז ההצלחה של השיטה? במסגרת מחקרים כמותיים שנעשו בהשוואה לשיטות טיפול אחרות השיטה הוכיחה הצלחה של מאה אחוזים בבעיה הקרויה וגיניסמוס והצלחה ממוצעת של מעל לחמישים אחוזים בטיפול בדליפת שתן במאמץ, בתחומים אחרים לא נעשה מעקב כמותי אלא איכותי.
· האם ניתן לפתור כמה בעיות במקביל? כן בהחלט אלא שלעתים הדבר מאט את מידת השיפור.
· מה העדיפות של השיטה ביחס לשיטות אחרות? באופן כללי ברוב התחומים שהשיטה מטפלת בהם ניתן להגיע לעצמאות מלאה בתחזוקה הגופנית ובהמשכיות השינוי שהטיפול גרם, כלומר אין צורך בקשר מתמשך עם מורה או מטפל לאחר שהבעיה טופלה. כמו כן מעצם מהותה כמשפיעה על כמה תחומים הכרוכים זה בזה יש פוטנציאל של שינוי כולל בגוף. לדוגמה אם תופעה כמו בריחת שתן נפתרה וגם מצב הנשימה שהיה אחד המקורות לדליפה השתפר יש סיכוי גדול יותר שהשינוי יתמיד.
· איזו תדירות של דליפת שתן במאמץ מוגדרת כבעיה המחייבת טיפול? אין הגדרה כזו, מידת ההפרעה שהאדם חווה ביחס לחייו היא החשובה.
· איזו השפעה יש לשיטה על קמטים בפנים? אין תשובה חד משמעית על שאלה זו גם משום שהנטייה לקמטים קשורה לתחומים רבים נוספים. מי שחושש מקמטים יכול להתמקד בתרגילים שאינם בשרירי הפנים או שמותחים את הפנים.
· האם יש קשר בין תרגול השיטה לבעיות פוריות? כמעט כל מטפל/ת בשיטה יכול לספר על מקרים של נשים שהיו בטיפולו והרו בעקבות הטיפול, הבעיה היא שקשה למצוא לדבר הסבר עקבי ולכן עדיץ שלא לפרסם את השיטה בהקשר זה.
· האם מספר המפגשים או משך התקופה שהאדם היה בטיפול הם שקובעים את סיכוייו לשינוי? עדיף לשלב במידה מאוזנת את שני המרכיבים. בעבר נהגה פאולה לפגוש אנשים לפחות פעמיים בשבוע כשהיגיעו לטיפולה ויש עדיין מורים המקפידים על כך, הזמן והפנאי הנפשי שהאדם מפנה לתרגול עצמי יכולים גם הם להשפיע השפעה ניכרת על עניין זה, לכן יש מצבים שמספר המפגשים משפיע ויש מצבים שמשך התקופה של הטיפול הוא שמשפיע.
· באיזה סוגי בעיות אם בכלל עלולה לחול החמרה של המצב בעקבות טיפול פאולה? מקרי החמרה הם מעטים ביותר ולרוב קשורים בבעיות נוספות שלא היה ידוע עליהן.
· האם הרגשת כאב או הרעה במצב היא חלק מהתהליך הצפוי למתרגלי השיטה? לא, הרגשת כאב מעידה על דרך תרגול לא נכונה ואינה רצויה בגישה לשיטת פאולה. יש מצבים שהאדם מדווח על הרעה אך סביר יותר להניח שמידת רגישותו לדבר השתנתה משום שדרך העבודה לא מייצרת תנאים להרעה.
· באיזה אופן מסייעת שיטת פאולה להחלמה מניתוחים? הדבר שונה מתחום לתחום, בכל הקשור לניתוחי גב ומפרקים מאחר שהשיטה מבוססת על תנועות קטנות ביותר היא יכולה לזרז את משך ההחלמה כי אינה פוגעת בהוראה להימנע מתנועה ויחד עם זאת מייצרת תנועה קלה המעודדת החלמה. בתחומים כמו מערכת השתן תרגול שיטת פאולה מזרז את החזרה של המערכות לפעולה וגם מחזק את השרירים שנחלשו לפני הניתוח או בעקבותיו. הניתוחים החדשים בתחום כמו השתלת סרט להרמת השלפוחית מצליחים למשך זמן ארוך אם לאחריהם נעשה גם תרגול של השיטה.
· האם צניחה של דופן הנרתיק ניתנת לתיקון ע"י שיטת פאולה? ברוב המקרים כן, אך יש גם מצבים שהשיפור אינו מתמיד. הדבר כרוך גם באורח החיים של האישה ובהיקף התרגול שלה.
· מהם סוגי ההשפעה של השיטה על מחלות ניווניות? קשה להעריך מראש את דרך ההשפעה אך כאשר יש חשש מאיבוד השליטה בסוגרים לימוד השיטה כאשר האדם נמצא בתחילת התהליך הניווני הוא יעיל, זאת משום שניתן עורר תחושות בסוגרים מרחוק דרך שרירים טבעתיים שיש בהם שליטה. כמו כן כאשר מדובר במחלות הקשורות בקישיון שרירים האדם יכול ללמוד לבדו להרפות דרך תרגילים מסוימים.
· היכן נעשית הכשרת מורים מוסמכים לשיטה? פאולה גרבורג שייסדה את השיטה הסמיכה שלוש מורות להסמיך מורים חדשים, המורות הן: איה גולדהמר, יואלה מגנט ונועה אילת. ההסמכה נעשית על פי מספר שעות אחיד לשלושתן ואינה קשורה במוסדות אחרים. בנוסף לאחר מותה של פאולה הוקמה עמותה של המורים המוסמכים, באתר העמותה ניתן למצוא פרטים מלאים על תהליכי ההסמכה.

יום רביעי, ינואר 30, 2008

מגע בהשראת שיטת פאולה עם תינוקות: חיזוק מערכת העיכול, סיוע בהתפתחות והרגעה


הצפייה בתינוקות בשלבים שונים של הינקות ובדרכי השימוש שלהם באברים שונים מדגימה במיטבה מקצת מתרגילי שיטת פאולה כפי שהם מתקיימים שלא מתוך הנחיה מודעת ושיכלית. לדוגמה- הנטייה לקיפול הידיים, לתנועות פה כלפי מרכזו במציצה או שלא במצבי מציצה. אחיזות מתמשכות של כפות ידיים ורגליים כמו בחצי אגרוף או דרך השימוש בפה לאיזון גופני בשלבי ההתפתחות הראשונים. גם שילובם של מצבי התמתחות עם פיהוקים או ההפעלה הסימולטנית של אברים שונים היא דוגמה למצב הגופני התינוקי שהתרגול של שיטת פאולה עם מבוגרים משחזר חלק ממנו. אך גם תינוקות סובלים מכאב במצבים שונים וזקוקים לתנאים תומכי התפתחות. ניתן להתאים לשלב זה מגע בהשראת השיטה כדי לעורר בגוף נטיות קיימות שהגוף יכול לפעמים להמשיכן בכוחות עצמו או להביא להפעלת הגוף במיטבו באופן המקל על כאבי הבטן או מסייע לשלבי ההתפתחות הראשוניים. לדוגמה- בכי המשולב עם מתיחה חזקה של הרגליים יכול להעיד על כאב בטן, ניתן לשלב או להפעיל בזה אחר זה כמה מניפולציות: הנעת הברכיים של התינוק כשהוא שוכב על הגב כלפי הבטן, לחיצות קלות בשקעי כפות הרגליים בזמן שהתינוק מתמתח, מגע ישיר בבטן בתנועות מעגליות או דרך הפעלת הסוגרים בצורה עקיפה על ידי כיסוי עיני התינוק בידי המבוגר, דחיפת העקבים זה כלפי זה בעדינות, ועיסוי הצדדים החיצונים של כפות הרגליים.
בשבועות הראשונים אפשר לעודד יניקה מלאה אם אין כזו ע"י הנעת השפה התחתונה של הפה כלפי מרכזה כאילו אנו רוצים לצבות אותה בעזרת שתי אצבעות. המבוגר יכול לנסות על עצמו תנועה זו ולקבל את התחושה הנכונה של מידת הצביתה הנעימה. לפעמים נגיעה בשקע הסנטר מעודדת פתיחה גדולה יותר של הפה ומאפשרת להכניס את השד של האם לפי התינוק בצורה מלאה. עיסוי המצח בתנועות קלות מן המרכז של המצח אל הצדדים יכול לעודד את הרמת הגבות ועקב כך את הפעלת הספינקטר האחורי הקשור למערכת העיכול, את פתיחת העיניים ואת פתיחת הפה.
דוגמאות לעידוד שלבי ההתפתחות הראשוניים במובן התנועתי רלוונטית מגיל שישה שבועות בתנוחה שבה התינוק שוכב על הבטן. עדיף שהמבוגר יחזיק אותו על ברכיו בעוד הרגליים של התינוק נמוכות מעט מגובה הבטן ונתמכות בכיסא או ספה.המבוגר מניח יד אחת מתחת לראשו של התינוק לצורך תמיכה אם ירצה להורידו וביד השנייה לוחץ בקלות בשקע העורף באופן שמעודד את התינוק להרים את הראש בקלות. השקעים בכפות הידיים והרגליים הם כר נרחב לפיתוח קשר עם התינוק במשולב עם מגע ועידוד ההתפתחות, לדוגמה כשאנו לוחצים בקלילות על השקע שבמרכז כף היד, היד נפתחת מעט ומתחילות תנועות רגליים דומות סימולטניות. עצם התנועתיות הזו של אצבעות הידיים וכפות הרגליים חשובה גם לזרימת הדם וגם לחווית התנועה של התינוק. יש לשוב וללחוץ בקלות ככל שרוצים מתוך תשומת לב לתגובות של כלל הגוף. עיסוי איטי ורגוע של עמוד השדרה מלמעלה כלפי מטה בתנועה מעגלית רכה, במקרה זה אם המבוגר מנסה את העיסוי ומקבל פידבק ממבוגר אחר על תחושותיו לפני שהוא מנסה זאת על התינוק תהיה לו תחושה מדויקת יותר ויתר ביטחון בביצוע העיסוי. עוד עיסוי שעדיף לנסות לא כטיפול בבכי אלא לצרכי תמיכה בתהליכי התפתחות הוא הנעת בהונות הרגליים באופן שמרחיק ומצמיד אותן ללא הפרעה לצורת הקיפול שהתינוק נוטה לה. כאשר התינוק מונח על הגב ניתן לעבור עם ידי המבוגר לאורך הצד החיצוני של הירכיים בתנועות דמויות גריפה, או לנסות להצמיד את הרגליים ולעזבן.
הנטייה הרווחת של ההורה היא לנסות את הצעות למגע בזמן מצוקה כלשהיא, בכי, ספק רעב, חוסר הבנה מה מציק לתינוק. עדיין אם ההתנסויות הראשונות תתחלנה במצבי נוחות, ערנות ורגיעה יהיה להורה יותר ביטחון בבדיקת הפעולות וכך יוכל לצבור יכולת טובה יותר לפעולה בזמן בכי או קושי אחר. בכל התאורים הללו חשוב לזכור שהחזרה על הפעולה מספר פעמים היא הדרך להביא לתגובה אך תגובת התינוק הכוללת היא החשובה, מצד אחד חשוב לא להיבהל אם התינוק ממשיך לבכות ייתכן שיירגע כאשר יחוש את השפעת המגע על הכאב רק לאחר מספר חזרות על הפעולה, מצד שני המשכיות הבכי לא יכולה להיות עדות לפעילות מתאימה ועדיף להפסיק במצב כזה את הפעילות.

יום שלישי, ינואר 29, 2008

תרגילי עיניים


ידיים על העיניים-להניח את כפות הידיים על העיניים כך שהאצבעות תהיינה על המצח וכפות הידיים לא תלחצנה את העיניים
כיווצים קלים של העיניים- בעינים עצומות העפעפיים נעות אל מרכז העין ברצף או מנסות בקלילות לגעת בעישונים.
כיווצים קלים של העפעפייים התחתונים, (הכוונה אינה למנוע פעילות מצטרפת של העפעפיים העליונים) תשומת הלב מתמקדת בתנועת העפעפיים התחתונים אל מרכז הען כולל ניסיון להרימם.
לחיצת העפעפיים העליונים כלפי העין ועזיבתן
כיווצים חזקים של העיניים-יש לכווץ את העפעפיים כלפי פנים העין ולפתוח את העיניים תוך הרחקת העפעפיים ככל האפשר
כיווץ עין עין לסרוגין-כאשר עין אחת מתכווצת האחרת נפתחת. ניתן להעזר בדחיפת הפה את העפעף התחתון או בכיווץ כפול, אחד קצר ואחד ארוך יותר.

יום שני, ינואר 28, 2008

ראיון עם סמדר נבו בתכנית לבריאות

הטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים


ההגדרה "ילדים עם צרכים מיוחדים" כוללת קבוצות רבות, מהספקטרום האוטיסטי ועד ליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז, פגיעות מוחיות, היפוטוניה ועוד, בדר"כ נוטים המחנכים וההורים לפנות לטיפול בשיטת פאולה כאשר יש בעיה של שליטה בסוגרים, וזו אכן בחירה נכונה. בנוסף לשינויים שחלים ביכולתו של הילד לשלוט בסוגרים חלים גם שינויים אחרים, הן הילד והן המטפל נפתחים לעולם שלם של סגנונות תנועה והשפעה הנוגעים לשיטה. שחרור רגשי שמתחיל דרך תנועה חופשית, פיתוח או חיזוק הרגשת המרכז הגופני והפיסי, עלייה ביכולת הריכוז המחשבתי והגופני וכן הכרות עם דרכי הרגעות אישיים על פי צרכי הילד המתאימים לרוב למצבי לחץ חולפים. מאמר זה מציג את עקרונות השיטה בהקשר של עיכוב התפתחותי באופן כללי ואינו נותן דוגמאות על פי הגדרות המאבחנים ובעלי התחומים.
הטיפול בשיטת פאולה מבוסס לרוב על תרגילים שהמטופל מבצע באופן עצמאי ללא מגע ותוך מעקב של המטפל/ת אחר תגובות נלוות בגוף שהן לב השיטה. הדברים שונים כאשר מדובר בילדים בכלל ובילדים עם צרכים מיוחדים בפרט. עירור היכולת לריפוי עצמי הגלום בכל ילד ואדם ע"י הפעלה ישירה ועקיפה של השרירים הטבעתיים הוא אישי ומתגלה באופן שונה אצל כל פרט. המניפולציות התנועתיות והתרגילים שמאזנים את הטונוס והשליטה של המתרגל בשרירים הטבעתיים ובשרירים המשורטטים צריכים להיבחר על בסיס הצפייה באופן הפעולה של המתרגל, ביכולתו להבין את התרגיל ולקיימו במשך רצף זמן מינימלי. רצף זה הוא שמעורר את התגובות הנלוות החשובות כל כך כדי שהשינוי יהיה גם מתוך הגוף ולא מתוך חשיבה בלבד. לדוגמה-כיווץ חוזר ונשנה של העפעפיים, תרגיל שיש לו פוטנציאל רחב כמו שינוי צורת הנשימה, הרגעות, או תנועה ספונטנית של הסוגרים, בהונות הרגליים, הפה או הידיים. תרגיל כזה יכול להתאים לצרכים רבים ותפקיד המטפל המכוון אדם בוגר ועצמאי לעקוב אחר התגובות הנלוות ואחר אופן ביצוע התרגיל, לעודד ולכוון לדרכי הפעלה המתאימות ביותר למטופל. לעומת זאת בעבודה עם ילדים שהתפתחותם מתאחרת גם אם תרגיל כמו כיווצי עפעפיים דרוש או מתאים להם דרושה בנוסף לא פעם גם מניפולציה שמאפשרת לילד להתמיד בתרגיל בין אם ע"י שילוב מגע, תאורים דמיוניים או קולות ותנועה חופשית וכללית. עידוד התנועה החופשית או פיתוח התרגילים תוך כדי שיתופו של הילד כדי לעודדו להיות אקטיבי בפעילות חשובים ביותר ליכולתם של ילדים להתמיד בהתקדמותם בעזרת השיטה. לדוגמה: כיווצים חזקים ופתיחה מלאה של העיניים המעודדים כתגובה נלוית פעילות דומה של הפה, אצבעות הידיים ובהונות הרגליים גורמים לילד להעזר באופן מודע באותם אברים כאשר אינו מצליח לשלוט בסוגרים.
ההעזרות בשיטת פאולה לגבי מגבלות תנועה הייחודיות לגיל הילדות קשור בדר"כ בילדים עם C.P.אשר תרגול השימוש באברים שיש בהם יותר שליטה מעודד את פעילותם של אברים שחסרה בהם שליטה. וכן לילדים היפוטוניים או לילדים היפראקטיביים, המגע במקומות כמו כפות רגלים וידיים, ירכיים או מצח בהשראת שיטת פאולה מייצר תנועה שהגוף לא היה מסוגל לה עד כה, חלקה של השרירים הרצוניים וחלקה של השרירים הפנימיים, החלקים.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...