יום שלישי, אוגוסט 16, 2011

טיפול בכאבי גב בשעת ישיבה בשיטת פאולה

מצבי ישיבה ממושכים מחזקים נטייה לסבול מכאבי גב, הרקע לכך הוא מבנה עמוד השדרה של בני האדם. מבנה זה כולל שלוש קשתות (לורדוזות): שתיים קעורות ואחת קמורה. הקעורות הן הלורדוזה הצוארית הנמצאת באזור עמוד השדרה הצוארי והלורדוזה המתנית בגב התחתון. הקשת הקמורה נמצאת באזור חוליות קשת החזה. הקשתות האלו מכונות גם שקעים, אלו נוטים להתקצר בהעדר תנועתיות. הקיצורים בשקעים מעודדים כאב והכאב גורם לרצון להמעיט בתנועה יותר מקודם שכן תנועה ללא הכוונה מקצועית מגבירה לעתים חלק ממצבי הכאב. המעגל הסגור הזה מעיד על כך שרוב בני האדם שסביבת עבודתם כרוכה בישיבה ממושכת זקוקים לתרגול תנועה במהלך ישיבתם. מצב עמוד השדרה מושפע הן מסוג התמיכה שמקבלים השקעים במצבי ישיבה דבר המתאפשר
בכיס
מתאים והן מתנאים נוספים הכרוכים בישיבה כגון: הכוונת העיניים אל מסך המחשב, שימוש יתר ביד המניעה את העכבר בהשוואה ליד האחרת (לרוב יד שמאל), ומיקום כפות הרגליים ביחס לרצפה. שימוש נכון בכיסא ארגונומי יכול לאזן את מצב הגוף הנמצא בתנאי ישיבה ממושכים. לדוגמה- הנחת כפות הרגליים באופן מלא על הרצפה מסייעת לזווית נכונה ביחסי האגן והגב. רוב האנשים מארגנים את גופם לישיבה בריאה על ידי הנחת הרגליים ביחס לאגן והאגן ביחס לגב בזויות של תשעים מעלות. כיסא ארגונומי מאפשר התאמות אלו במיטבן. כיוון יום יומי של גובה הכיסא ביחס לרצפה חשוב כדי למצוא יחסי גובה שאינם מגבילים את מנח הברכיים ותנועתן.
אמצעים נוספים המסייעים להתמודד עם מצבי ישיבה ממושכים הם תרגילים משיטת פאולה המעודדים תנועתיות קלה ואינם מחייב הפסקות בעבודה. התרגול בישיבה מגדיל את היקפי התנועה של הגב, הכתפיים והצוואר למרות הצפיות המעטות מתנועה בישיבה. לעתים התנועה הקטנה היא שמביאה לתנועה גדולה והמתרגל מתוודע למגוון תנועתי המעודד שימוש מלא יותר בכיסא. התרגול בישיבה רצוי שיעשה תוך כדי הישענות אל מסעד הכסא לכל אורך הגב תוך הצמדת הגב התחתון אל המסעד.
עידוד תנועות קטנות במהלך יום העבודה תוך כדי ישיבה או בהפסקות עמידה קצרות ייעל את השימוש בכיסא ארגונומי ויקדם הרגלי ישיבה בריאים. פעילויות המתאימות למצבי ישיבה כוללות הפעלות קלות של אצבעות הידיים כדי למנוע חוסר איזון בתנועת הידיים. שינוי מנח העורף בעזרת הנעת הפה. תנועתיות של האגן המאפשרת את הצמדת שקע המתנית אל הכיסא והרפייתו ועידוד תנועה בגב העליון באמצעות תנועות הידיים.

כמה תרגילים שימושיים

תרגיל 1
במצבי שימוש ביד אחת בלבד אגרוף של היד שאינה פעילה והרחקת האצבעות לסירוגין. במצבים שהעיסוק העיקרי הוא קריאה והידיים אינן נדרשות לעשות דבר אפשר לאגרף יד אחת ולהרחיק את האצבעות ביד האחרת לסירוגין. לתרגיל זה יש השפעות מגוונות כאשר הוא נעשה בשכיבה. תרגולו במצבי ישיבה בשתי הידיים מעודד תנועה של הגב העליון. תרגולו ביד אחת בלבד מאזן כיווצים וקיצורי שרירים הנוצרים מבלי משים עקב הפעלה אינטנסיבית של אחת הידיים.
תרגיל 2
אחיזת הזרת מעל לקמיצה כאשר גב היד מופנה אל הרצפה. הגב והכתפיים נעים לאחור אם מתעורר צורך בכך. התרגיל מיועד להרחיק את השכמות, לפתוח את הכתפיים ולאפשר היצמדות של הגב העליון אל מסעד הכסא. אפשר לקשור את האצבעות זו לזו בצורה שתוארה קודם לכן בעזרת אגד מדבק.
תרגיל 3
גלגול השפה העליונה של הפה כלפי האף כאילו יש לאחוז עיפרון בין שניהם. התרגיל משנה את המנח של העורף ומאריך את השקע הצוארי. הנטייה הקבועה של אנשים להטות את הצואר לפנים באופן מוגזם בזמן קריאה או נהיגה משתנה בזמן התרגול וכך גם המודעות של האדם להרגל זה.
תרגיל 4
מעבר ממצב שבו העקבים נלחצים אל הרצפה והבהונות מתרוממות אל מצב שבו הבהונות נלחצות אל הרצפה והעקבים מתרוממים. התרגיל משנה את זוית החזקת האגן ואת חלוקת משקל הגוף מעליו. המעברים בין העקבים לבהונות מעודדים תנועה בזמן הישיבה ומשנים את מיקום הגב ביחס לאגן.

תרגיל 5
לחיצת האגודלים פעם אל האצבע ופעם אל הזרת. תנועות אלו משפיעות על מיקום האגן ומניעות אותו. התנועות של האגן הן קלות, כמעט בלתי נראות למתבונן ומזמנות תנועתיות קלה בגב באופן דומה למתרחש בתרגיל מס. 4.





יום ראשון, אוגוסט 14, 2011

טיפול בהפרעות תפקוד על רקע שיתוק מוחין

ייחודה של שיטת פאולה הוא במקרים של שיבוש בתפקודי הפה, הלשון, העיניים והסוגרים אך מאחר שלשרירים אלו יש השפעה על שרירים נוספים מארגן הגוף במקרים רבים השפעות נוספות לתפקודם המוכר של השרירים הטבעתיים. תרגול השרירים הטבעתיים מעורר בגוף תגובות לא מתוכננות שלא מתוך הוראה מחשבתית ולכן ניתן מתוך התנסות יחידנית ליצור גם השפעה של שרירי הידיים והרגליים על השרירים הטבעתיים או להקל על הגוף באמצעות מניפולציות גופניות ולהביא הפעלה קלה יותר של השרירים הטבעתיים כשאלו השתבשו.
דוגמאות להשפעתה של שיטת פאולה על בוגרים וילדים עם שיתוק מוחי:
o קשיי שליטה בשפתיים ובלשון גורמים ל א. במהלך דיבור לקשיים בהיגוי ברור של מלים, הפה נמשך לצד ימין של הגוף, הולך ונפתח והדוברת מאבדת שליטה על דיבורה. מאחר שתרגלה את שיטת פאולה היא מוסיפה תנועות אגרוף המשולבות בהנעת יד שמאל כלפי מרכז הגוף ומצליחה לחזק את מידת השליטה בפה. הדיבור נעשה ברור כל עוד ממשיכה הדוברת להעזר בתנועות אלו.
o שליטה בפה לצרכים תפקודיים כרוכה בשילוב פעולת הלשון, השפתיים, הלסתות ובית הבליעה. השפעת צלילים שונים המשולבת בנשיפה או שאיפה מאפשרת לשלב בין כמה תנועות הפה. במהלך תרגול השמעת הצליל ששש תוך כדי נשיפה הגוף מצרף מעצמו את תנועת השפתיים והלשון, ד. ילד שתרגל את שיטת פאולה למד להשמיע צליל זה לאחר שנעזר בנשיפה מסוימת לצורך הפרחת בועות סבון, אך את כוח הנשיפה המדויק הנחוץ לשם כך למד דרך תרגול נוסף של השרירים הטבעתיים שברצפת האגן, שילוב בין כמה שרירים טבעתיים יכול להיות בתחילה בלתי אפשרי לילד עם שיתוק מוחי אך לאחר שתרגל בנפרד התעורר בגוף המיזוג בין תנועת השפתיים לתנועת רצפת האגן ואלו אפשרו לנשימה לתמוך בהשמעת הצליל.
o חוסר איזון בין צדי הגוף מתבטא אצל ילדים עם שיתוק מוחין הן בתופעות כמו עקמת והן בחולשת שרירים באחד הצדדים. תרגול שיטת פאולה בתנועות רוטציה על ידי הפעלתת הגוף בשני צדדיו הקדמיים מעודד את הרגשת המרכז או את המושג "עמוד שדרה קדמי". קבוצת התרגילים הקשורה להפעלה זו מארגנת הפעלה לסרוגין בתנועות כיווץ והרפיה של העיניים, הידיים, כפות הרגליים ועוד. בנוסף תנועת הלשון בין שני צדי הפה תומכת בחלוקה זו. יש המעדיפים לשלב שני תרגילים כדי שהגוף יוכל להתארגן לצורך הפעלה זו. אצל מקצת מהמתרגלים מושכת תנועת העין את תנועת הסוגר הקדמי כאילו ניתן לחלק את הספינקטר. וכך גם לגבי קשרים בין שרירים אחרים. תרגול זה משפר הבדלים וחוסר איזון בין צדי הפנים, משפיע על קיצורים בעמוד השדרה ומאפשר להעזר בחוזקו של צד אחד כאשר חולשתו של האחר מונעת תנועה מלאה.

תרגול עם ילדים ובוגרים עם ליקויים שונים מבוסס בשיטת פאולה על הקשרים בין השרירים הטבעתיים לבין עצמם ועל דרכי ההופעה שלהם בגוף הבריא. דרכי השימוש בקשרים אלו משתנה לפי קשיי התפקוד ויותר מזה בהתאם לאישיותו של המתרגל, הקצב הפנימי שלו ותגובותיו הספונטניות בעקבות התרגול. לעתים ארגון הגוף לצורות החזקה ותנועה כנקודת מוצא לשינוי בשילוב התרגול דרושים לאדם יותר מהתרגיל עצמו ולעתים התרגול מזמן סיטואציות בלתי צפויות הנובעות מצרכי הגוף.


תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...