דלג לתוכן הראשי

רשומות

יכולות הלשון לאיזון שיווי משקל בתרגול שיטת פאולה

יכולתה של הלשון להשפיע על תנועתם של אברים אחרים כגון: מערכת הנשימה, מצב העורף והצואר, או תנועת העיניים מוכרת למתנסים בתרגול שיטת פאולה. הלשון משפיעה על היציבה והעברת המשקל בגוף האדם, מסייעת לריכוז ולאיזון בין צדי הגוף ויכולה לסייע בהעברת המשקל בין חלקו הקדמי והאחורי של הגוף בתנועה. בשיטת פאולה כלולים תרגילים רבים המתחילים בהפעלת הלשון, רובם מכוונים לאפשר לאדם המתרגל להעזר בלשון כדי להקל על קושי בתנועת שרירי הפנים. לדוגמה: התרגיל הקרוי "לשון נופלת רחבה ולשון ארוכה וצרה", הוא תרגיל המיועד לגרום להפלת הלשון כלפי שורש הלשון ולהרחבתה ולסירוגין להארכת הלשון ולהצרתה כלפי השפתיים בלי להוציא את הלשון מהפה. המעברים של הלשון בין שני מצבים אלו מעוררים בגוף נוכחות המורגשת במעברים בין הסוגרים. מקובל לבצע את התרגיל בשכיבה וכך להיתוודע למעברים אלו. כאשר רוכש המתרגל שליטה בתרגול השיטה ומעביר מניסיונו בשכיבה לתרגול בעמידה ובתנועה יכולים המעברים בין מיקום הלשון ותנועתה לסיע בארגון שיווי משקל.
פוסטים אחרונים

תרגול שיטת פאולה כטיפול "מרחוק"

תנועתם של שרירי הפנים בשיטת פאולה הינה חלק בלתי נפרד מתנועת השרירים
הטבעתיים האחרים. למתחילים מומלץ להניע את שרירי הפנים בפגישתם הראשונה עם
השיטה בלי לתת למחשבה להוביל את התנועה. בין אם תתפתח תנועה משולבת של כמה
אברים יחד ובין אם ינוע כל איבר לעצמו, זוהי דרך מומלצת לתרגול בשלבים המוקדמים של
לימוד השיטה. כאשר נוצרות תחושות חופשיות וקלות בפנים כך עולה הסיכוי לתנועות
מגוונות ולהבנות אישיות של התרגילים בגוף כולו.
הניסיון מראה כי הפה, כולל השפתיים והלשון הוא האיבר הקל ביותר להנעה חופשית.
ביכולתו להקל על תנועתם של אברי הפנים האחרים בתנועה חופשית.
תנועת העיניים, הגבות והמצח משחררת פעמים רבות כאבי ראש ועומס מעודף ריכוז.

תנועות האף מקלות במצבים של בעיות נשימה.
נוסף לצורך להרפות את הפנים בשעת תרגול יש לשרירי הפנים יכולת לסייע לשרירים אחרים כמו הסוגרים ושרירי הגב (שאינם טבעתיים), במיוחד בטיפול המיועד לחיזוק או לעידון התחושות וחידודן באזורים שבהם אין יכולת כזו. במיוחד אם הרקע לקושי לחוש איתותים מקדימים בתחום הסוגרים הוא הרקע לקשיי שליטה.

טיפ חשוב לאימון רצפת האגן בשיטת פאולה

המטפלים בשיטת פאולה מדגישים את חשיבות התנועה החופשית המאפשרת לשרירים טבעתיים להצטרף ולפעול יחד הן לצרכי ריפוי והן לצרכי הנאה מהתנועה ושחרור הגוף. יוצאי הדופן מכלל זה הם הסוגרים כאשר נחוץ לטפל במערכת הקשורה בהם. ההפרדה בין תנועת הסוגר האחורי לתנועת שני הסוגרים הקדמיים הנחשבים לאחד חשובה ביותר האימון רצפת האגן.
הטיית כפות הרגליים כלפי החלק החיצוני של הגוף כפי שמודגם בתמונה העליונה מסייעת לחוש את הסוגר האחורי בנפרד מהקדמי, הפניית כפות הרגליים אל פנים הגוף או תנועת "פוינט", (הצמדת הבהונות ומתיחת כף הרגל לפנים) מסייעות לחוש את הסוגר הקדמי בנפרד.

הפעלת העיניים כדרך לשליטה יעילה בגוף-שיטת פאולה

השחקנית המדהימה שהופיעה בסרט "אבא מתארס" וייצגה את שתי התאומות מדגימה בתמונות אלו יכולת הפעלה מיוחדת של העיניים, בתמונה מימין היא יכולה לפתוח אותן לרווחה בלי להעזר בפה או בתנועה אחרת של פניה מלבד הרמת הגבות, יתכן שהחזקת הידיים משני צדי הלחיים מסייעת לכך. בצילום בצד שמאל היא מבטאת את שובבותה על ידי הטיית העיניים והרמת הגבות, גם מצב זה אינו קל לרוב בני האדם.
 התנועה של פתיחה גדולה של עיניים אינה מובנת מאליה, אחד הדברים המיוחדים לפתיחת העיניים בשני הצילומים הוא הפעלת העפעפיים התחתונים, סביר להניח שהשחקנית למדה בכוחות עצמה כיצד להשתמש בלשון או שמישהו תרגל איתה את הפעלת הלשון בדרך המסייעת לשליטה על העפעפיים התחתונים

מהי שיטת פאולה?

שיטת פאולה מבוססת על רצף של תנועות ותרגילים פשוטים המפעילים את השרירים הטבעתיים.  במקומות שונים בגוף כמו עיניים, פה, נחיריים, והפתחים שבתחתית האגן. תנועה זו מסייעת להבראת שרירים שנחלשו ומביאה לפעילותם התקינה, השיטה יעילה הן למניעת בעיות ולקידום אורח חיים בריא והן לשיקום. לכל אדם שרירים חלשים יחסית, ושרירים חזקים יחסית. השיטה מלמדת כיצד להעזר בשרירים החזקים להפעלה יעילה יותר של השרירים החלשים. הפעלה מונוטונית של שריר אחד יכולה לעורר תנועה ספונטנית בשריר אחר,
הקשרים המפתיעים בין כל השרירים הטבעתיים ושרירים הקשורים בהם מאפשרת לרפא את הגוף או להעלות את רמת התפקוד של שריר שנחלש, ולחדש את רמת הפעילות של שרירים ומערכות שתפקודם השתבש.שיטת פאולה מבוססת על שני עקרונות- ההשפעה ההדדית של השרירים הטבעתיים הפועלים יחד, והיכולת של פעולת השרירים הטבעתיים להשפיע על מיקומם ופעולתם של שרירים חלקים, לא רצוניים, הנמצאים במערכות פנימיות כמו מערכת העיכול, הרחם ושלפוחית השתן.

חיזוק שרירי רצפת האגן ושיתוף שרירי הבטן לפי שיטת פאולה

הצילום מדגים תנועת הרמה של האגן תוך כדי כיווץ הסוגרים. התרגיל מוכר בכמה שיטות כגון: פאולה, פילאטיס, יוגה. לפי שיטת פאולה הוא דרוש לנשים שמתקשות לחוש את הסוגר הקדמי ללא תנועה נוספת. בתרגול שיטת פאולה ההכוונה היא להרים את האגן אחרי שמתחילים לכווץ ולהעזר בכיווץ כל הסוגרים כדי לעלות עם הישבן. לעומת זאת בשיטות אחרות המתייחסות לשרירי הבטן כאחת המטרות החשובות, ככל שהגב עולה כך מתחזקים שרירי הבטן.
הסיבה שבשיטת פאולה מעדיפים עלייה חלקית של הגב היא ששרירי הבטן עלולים להחליש את שרירי רצפת האגן כשהם פועלים חזק מדי. העובדה שהבטן נמצאת מעל לאגן מוסיפה לאפשרות ששרירי הבטן ידחפו את שרירי רצפת האגן, זאת גם כשהתרגול גורם להיפוך חלקי של המיקומים.

תינוקות בכל העולם ואפילו בעלי חיים יונקים בעזרת שתי השפתיים

כשאני מלמדת את שיטת פאולה אני מכוונת אנשים בתהליכי הטיפול בהפרעות תפקוד של הגוף להפעיל את שתי השפתיים.  הדבר נחוץ משום שבחלק מפעולות היום יום הקשורות לשרירים הטבעתיים כמו שתייה רובנו משתמשים רק בשפה התחתונה. העדר התנועה בשפה התחתונה יכול לגרום לאחר שנים להפרעות במערכת העיכול.
התמונות המצורפות מדגימות צורות יניקה דומות מאוד אלו לאלו ובהן משתתפות שתי השפתיים. מעניין מתי ולמה מתחיל השינוי.