יום רביעי, ינואר 24, 2018

מגע בשיטת פאולה לחולי פיברומיאלגיה ותסמונת התשישות הכרונית



 רוב רובו של התרגול בשיטת פאולה מבוסס על הפעלה עצמאית של השרירים שמסביב לעיניים, לפה ולנחיריים וכמובן לסוגרים. וכן על עידוד הקשרים בין הספינקטרים. מגע ברוח שיטת פאולה מכוון לעודד ולעורר את תנועת השרירים הטבעתיים אצל אנשים המתקשים להפעיל את גופם בכוחות עצמם.  חולי פיברומיאלגיה ותשישות כרונית נוטים להתעייף תוך זמן קצר, מגע ברוח שיטת פאולה יכול לנטרל את הקושי האופייני הנ"ל ועדיין לעורר תנועה קלה ואפשרית.  

המגע מכוון לתנועה ויכול לעורר בגוף תנועה עצמית. המטפל מניע את אצבעותיו בקלות בכיוונים משתנים, מפסיק ומחכה להופעת תגובות נלוות בשרירים הטבעתיים, אלו תנועות בלתי רצוניות שבשונה מההרגל הרווח אינן תוצאה של הוראה מחשבתית, והן מתרחשות בגוף בדרך עצמאית, 

יום ראשון, ינואר 21, 2018

הדומה והשונה בין שיטת פאולה לשיטת פלדנקרייז

 פאולה גרבורג ומשה פלדנקרייז פעלו באותה תקופה בתל אביב ובנו שתי שיטות ריפוי שנראות דומות זו לזו. המשותף לשתי השיטות:
הן פאולה והן פלדנקרייז חשבו שרוב בני האדם נולדים ומתפתחים באופן שתנועתם הטבעית נכונה, אולם עם השנים אנשים מסגלים לעצמם הרגלי תנועה שגויים ואף מזיקים. מצב זה ניתן לתיקון באופן מתון והדרגתי, שניהם האמינו שהתרגול צריך להעשות במאמץ מינימלי,
שניהם פיתחו את התרגילים באופן שעמוד השדרה מעורר יכולות חבויות המצויות בגוף אך ארגנו את שיטותיהם בדרך אחרת, מחקרים שנעשו על העקרונות שמאפשרים ריפוי ושינוי בשיטת פאולה גילו שהמונוטוניות והחזרתיות שבתרגילים מעבירה דרך עמוד השדרה תנועות דמויות מטוטלת לשרירים טבעתיים אחרים. תנועות הכיווץ וההרפיה הלא רצוניות  של השרירים בתגובות שרשרת מפעילות שרירים שנחלשו באופן עקיף ובדרך שקשה לגוף להניע ישירות.
בשיטת פלדנקרייז מכוונים את סדרת התרגילים לתנועה אלכסונית בין ימין ושמאל ביחס לעמוד השדרה. זאת בהנחה שהיכולת הגופנית משתפרת כשיוצרים קשר בין צד ימין של המוח שהוא שמפעיל את צד שמאל בגוף ולהיפך בין צד שמאל של המוח לצד ימין של הגוף.
בשתי השיטות יש תרגילים שמזכירים לגוף מצבי התפתחות בשלב התינוקות. לדוגמה בשיטת פאולה תנועות הכיווץ של הפה דומות ליניקה,כמו כן ההכוונה של המתרגלים לאפשר לגוף לצרף תנועות נוספות שהגוף רוצה לעשות בזמן תרגיל כלשהוא מזכיר מצבים שמתרחשים אצל תינוקות במצבי יניקה, תנועות הידיים, או מתיחות הרגליים.

חלק מתרגילי פלדנקרייז משחזרים שלבי התפתחות של תינוקות, לדוגמה: התנדנדות מצד לצד בשכיבה על הגב כשכפות הידיים אוחזות ברגליים מכיוון פנים הגוף.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...