יום שבת, אוקטובר 11, 2008

שיטת פאולה מתוך ויקיפדיה

שיטת פאולה - ויקיפדיה

שיטת פאולה היא שיטה להתעמלות השרירים הטבעתיים, אשר הומצאה ופותחה בישראל על ידי פאולה גרבורג (2004-1907).

על פי פאולה והמטפלים בשיטה, התרגול בשיטת השרירים הטבעתיים (עפעפיים, שפתיים, פי הטבעת, צינור השופכה ועוד), מתאים לכל אדם בהתאם לצרכיו. ההתעמלות, כך נטען, מעוררת מודעות עצמית ואת יכולת הריפוי העצמי הגלומה בכל אדם, וכך מביאה לשיפור יסודי ומקיף במצב בריאותו של המטופל.

שיטת פאולה הוכרה על ידי חלק מקופות החולים, שהכניסו את הטיפולים על פי שיטה זו לסל הטיפולים שלהן.

התעמלות בשיטת פאולה נלמדת במסגרת של פגישה בין מטפל למטופל אחד.

פאולה מצאה שעל ידי מתן חופש לגוף, הוא יוכל להביע את עצמו ודרך כך שהאדם יקישב לגופו, וישחרר עצמו לתנועה ספונטנית טבעית הוא יביא את עצמו למצב טוב יותר מבחינה גופנית פיסית, נפשית ורוחנית עם יותר גמישות ותנועתיות, ופתיחות רגשית ומחשבתית. מכאן שעל פי דבריה - שיטתה עוזרת גם להתפתחות עצמית ועידוד היצירתיות.

במחקר קליני מבוקר שנערך בבית החולים הדסה בירושלים הושוו שתי שיטות התעמלות (שיטת פאולה ושיטת תרגול שרירי רצפת האגן).

מחקר אחר שבדק את יעילות שיטת פאולה התייחס לטיפול בואגיניזמוס - כיווץ לא רצוני של הנרתיק אצל נשים, הגורם לכאב ומפריע לקיום יחסי מין תקינים.

שיטת פאולה. התעמלות השרירים הטבעתיים, איה גולדהמר, הוצאת פרולוג

מקור: http://he.wikipedia.org/wiki/שיטת פאולהשונה לאחרונה ב־21:45, 27 בנובמבר 2006.







למי מתאים הטיפול בשיטת פאולה? השיטה של תרגול השרירים הטבעתיים מתאימה לטיפול והקלה של בעיות רפואיות רבות ושונות. השיטה עוזרת גם לאנשים עם יכולות מוגבלות מאד. אולם, ישנם שני תנאים בסיסיים חשובים:

לקריאה נוספת על שיטת פאולה: 1. ספרה של פאולה גרבורג "סוד השרירים הטבעתיים", הוצאת פלג, כולל רשימה של מטפלים ומטפלות מוסמכים. הספר יצא גם באנגלית וניתן להשיגו בכמה חנויות ספרים גדולות בארץ. (ניתן גם לרכשו אצל amazonאך בדרך זו הוא יקר מאד). 2. ספרה של איה גולדהמר "שיטת פאולה. התעמלות השרירים הטבעתיים", הוצאת פרולוג.

כתובות ומספרי טלפון מעודכנים של המטפלים והמטפלות שהם חברי "אגודת המוסמכים בשיטת פאולה גרבורג – התעמלות השרירים הטבעתיים" ניתן לקבל אצל אריאל ינאי, רח' יחזקאל 12 ת"א 62595, פקס 5467452–03, דוא"ל: ariel_yanai@attglobal.net

יום שלישי, אוקטובר 07, 2008

טיפול עצמי בבעיות גב בעזרת שיטת פאולה

כמה פעמים חשבתם לאחר טיפול טוב:"לו רק יכולתי לקבל טיפול שכזה יום יום"? או "אני צריכה להגיע למצב כזה כל יומיים אז מה הטעם לטיפול חד שבועי"?
כאדם שהתנסה בהרגשה זו פעמים רבות עקב בעיות גב ואחרות נמשכתי לשיטת פאולה לאחר שהבנתי שאופיים של התרגילים מאפשר לי להמשיך להעזר בשיטה גם ללא "מטפל". ההרגשה של הבלתי מנוסים אחרי פרק עבודה עצמי מתוארת פעמים רבות במלים:" כאילו עשיתי מסאז' לעצמי". גם הריכוז וגם סוג התנועה הייחודי מביא רבים להרגיש ולהניע מקומות שלרוב אין עמם מגע או תנועה. אצל אחדים מעורר הדבר הרגשת שליטה שיש בה סיפוק בפני עצמה ואצל אחרים צורך להמשיך ולעבוד עם הגוף גם לשם הנאה ולא רק לפתרון בעיה מעיקה. לדוגמה כאשר מדובר בבעיית גב כמו אורך שונה של הצדדים. (הכוונה לשני צדי עמוד השדרה בדר"כ עקב קיצור או עקמת( התרגול המונוטוני והתנועה בין שני צדי הגב (רוטציה) עקב תנוחה סטטית מסוימת או כיווצים קלים משנים את חוסר האיזון, אם ע"י מתיחה או ע"י שינוי מיקומם של הצדדים. בשונה מגישות אחרות ומכובדות אין בשיטת פאולה הגדרה לאופן ההחזקה או ההפעלה הרצויים במובן התאורטי של הגב והשלד. תשומת הלב מופנית להארכה של קיצורים בין אם אלו הבדלים בין הצדדים או עומק יתר של הלורדוזות (השקעים כמו העורף והמותנית). וכן למידת השחרור וההפעלה של השרירים. השימוש בסוגרים (המפורסם כל כך בשיטת פאולה ומוסבר בכתבה על רצפת האגן באתר זה) והתנועה בינהם יכול להביא את האגן ליתר גמישות שתחזיק באופן שונה את הגב ותחזק את מידת הפעלתו.
אביא להלן מספר תרגילים שידגימו לקוראים את אפשרויות השימוש, חלק מהתרגילים ניתנים לבדיקה תוך כדי קריאה ליד המחשב אך את רובם מומלץ לבצע בשכיבה על הגב ובברכיים מקופלות כדי למנוע כיווץ יתר של הגב התחתון לרגישים שבינכם. מקצת מהתרגילים הם סטטיים ודורשים הימצאות במצב אחד כל עוד אין בו כאב, ככל שניתן יותר זמן. דוגמה לתרגילים כאלו: להסתכל אל יד ימין תוך כדי החזקת היד ישרה כשרגל ימין מונחת ישרה ורגל שמאל מקופלת ומוחזקת אל הברך. תרגיל זה הוא חשוב במיוחד לסובלים מעקמת אך לאלו כדאי לעשות זאת בפעם הראשונה בהשגחה של מטפל מוסמך. התרגיל מסייע להרפיית צד ימין שהוא בדרך כלל הצד המכווץ באופן מוגזם ולכן נחוץ לכולם. תרגיל "סטטי" אחר שמשחרר את העורף הוא להסתכל לכתפיים כך שכל עין מנסה לראות את הכתף שבצד שלה בו זמנית. מובן שנטיית העיניים לנוע יחד ולעזור זו לזו מקשה על ביצוע התרגיל אבל ההתכוונות להמשיך ולפצל את המבט מאריכה את העורף ומביאה אותו למקומות חדשים. להסתכל מלמעלה למטה ושוב לחזור בכיוון ההפוך כך שהמבט מוביל את הראש והעורף שעוקבים בהתמדה אחרי העיניים, גם זה תרגיל המזמן שחרור עורף וצואר.
מיקום הכתפיים וצורת החזקתן משפיע גם על מידת המתח של הכתפיים ועל היחסים בינן לבין העורף. יצירת הקשר הרצוי בין מיקומן של אצבעות הידיים לבין מיקום הכתפיים בעזרת מניפולציה פשוטה יכול לשחרר את הכתפיים. דוגמה לתרגיל כזה הוא החזקה ממושכת של הזרת מתחת לקמיצה. מי שמתקשה בכך יכול לתפוס את שתי האצבעות בפלסתר. ניתן לשלב תרגיל זה עם כיווצים קלים של העיניים תוך תשומת לב לעפעפיים התחתונים.
תרגיל שמזמן שחרור של הגב העליון מתחיל גם הוא בכפות הידיים. יש להרחיק ולהצמיד לסרוגין את אצבעות כפות הידיים באיטיות רבה ותוך ניסיון להישאר בכל אחד מהמצבים ולשים לב לתגובות הלואי. תגובות אלו יכולות להיות מורגשות הן בסוגרים שיש להם קשר לתנועת הגב והן בהתרחבות ושינוי המיקום של הגב העליון. מומלץ לנסות ולהמשיך את התרגיל כמה שיותר זמן.
הקוראים מוזמנים להגיב בפורום שיטת פאולה באתר אסימון לתרגילים שהוצעו ולהרחיב בהזדמנות זו את אופן השימוש בשיטה.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...