יום חמישי, אוקטובר 03, 2019

עצמאות התנועה הגופנית המתעוררת בעקבות כיווצים והרפיות

כיווצים ועזיבה או כיווצים והרפיות של השרירים הטבעתיים הם התנועה הרווחת בשיטת פאולה, הצורך להתרכז בתרגול והנעת השרירים, העובדה שמדובר בשרירים שאנו ממעטים להפעיל שלא לצורך תפקודי מייצרים לא פעם דימוי מוטעה שמקשה להסתכל על פאולה כסוג של תנועה. 
אנשים רבים, בעיקר אלו שגופם נוטה בקלות להגיב בנוסף למה שהתבקשו לעשות לצורך התרגילים הראשונים שהוצעו, מכירים את החוויה שבה התנועה הקטנה בשרירים טבעתיים מובילה לתנועה נוספת והגוף נע יחד כתנועה גדולה. שכן, תנועה בו זמנית שבה איבר אחר בגוף נע בתנועות כיווץ ושחרור ללא הכוונה מחשבתית מפתיעה ומפנה תשומת לב לעצמאות של הגוף. תנועה אחרת בלתי מתוכננת מתרחשת במצבים שבהם מתבקש המתרגל לשים ידיים על העיניים לאחר תרגיל מסוים. 
בתנועות השלד יש הענות לתנועות השרירים הטבעתיים, בין אם מתוך צורך של הגוף לשחרר מקום. נוסף לכך מכוונים התלמידים לשימוש מודע במבנה האישי של השלד ע"י בחירת תנוחת הגוף המקלה עליהם ביותר בביצוע תרגיל מסוים. לדוגמה בפעילות עם נשים שחוו החלשות של רצפת האגן נעשית השוואה בין שלוש צורות של הנחת הרגליים בזמן ביצוע תרגילי כיווץ,(רגליים ישרות, ברכיים עומדות ומופנות לתקרה או ברכיים מוחזקות אל הבטן בעזרת הידיים). זאת כדי להגיע לזיהוי התנוחה שבה קל יחסית להרגיש את הספינקטר ולכווצו בנוחות ושלא מתוך מאמץ. 

יום רביעי, אוקטובר 02, 2019

תנועה חופשית ותנועה מכוונת בשיטת פאולה


ניתן לחלק את הגישות השונות לטיפול בשיטת פאולה לשתי קבוצות: תנועה דרך תרגול מתוכנן ומובן צורנית למטופלים ותנועה חופשית. התנועה החופשית מתרחשת אצל רוב האנשים בשתי הגישות אך מתחילה באופנים שונים, בתרגול המתוכנן ההמשכיות אינה מכוונת. היא נובעת מנטיית גוף האדם להעביר תנועה מאיבר אחד לאחר בעקבות החזרתיות שמעוררת תגובה דמויית מטוטלת בעמוד השדרה. ניתן לכוון אנשים לטפל בעצמם בשיטה "מרחוק" בדרך זו אם כי סביר שלא יפתחו את התנועה הספונטנית שממשיכה את תנועות התרגיל המונוטוני. התנועה החופשית יכולה להתחיל מחזרתיות על תרגיל ויכולה להיות הזמנה לגוף להיות חופשי באזור מסוים, מקצת מהמטפלים נעזרים בדמיון מודרך אך מתייחסים אליו כדרך להתחיל את התנועה ולא כעיקר. הפלא שלרוב חוזר על עצמו הוא הנטייה של הגוף לנוע באיברים שפעילותם אינה תקינה, לעתים לומד/ת המטפל/ת על גוף המטופל מתוך התגובות הנלוות באברים שלא הופעלו במכוון יותר מאשר מתוך דברים שהמטופל שיתף בהם גם אם לא התכוון לא לשתף.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...