יום שלישי, אוקטובר 20, 2020

תרגילי עיניים ושחרור שרירים בעזרת תנועות העיניים

 


תרגילי עיניים יכולים להשפיע לטובה על ההרגל הקבוע של כולנו להימצא בתנועה וחשיבה כלפי הסביבה לפנים, ההרגל להיות בקשר עם העולם דרך המבט והשמיעה מייצר הימצאות מתמדת במצב שבו העיניים פעילות ללא הפוגה מלבד בשינה, שימוש בתרגילי עיניים יעיל הן להרפיה כללית ולשינוי הרגלי חשיבה והן להקלה על מצב הגב והכתפיים למי שסובל מכאבים.

תרגילי העיניים המוצעים בזאת יכולים להדגים כיצד הפעלת העיניים באמצעות שיטת פאולה יכולה להפעיל את הגוף באופן לא שגרתי לרוב בני האדם.

 

·         פתיחת העפעפיים וסגירתם היא פעולה פשוטה עבור רובנו, יש סיבות רבות להתנסות בכך, בקצב איטי הפתיחה מעמיקה את הנשימה והסגירה מעודדת נשיפה מלאה, קשה לדעת מתי אנו פותחים במידה שמשפיעה על הגוף ומתי לא. בשלב ראשון נסו לפתוח ולסגור את העיניים בלי מאמץ מיוחד ובלי לנסות לפתוח או לסגור בצורה שונה מנטייתכם הטבעית, חזרו על כך כעשר פעמים, נוחו כמה שניות, עברו לפתיחה גדולה מהרגיל ושחרור ואחכ. לפתיחה רגילה וסגירה שמהדקת שפתיים. נוחו כמה דקות, עכשו פתחו במידה נוחה לכם וסגרו במידה נוחה.

יום שני, אוקטובר 19, 2020

בריחת שתן והליכות תכופות לשרותים לא נובעות בהכרח מחולשת שרירים

 טיפולים בשיטת פאולה מבוססים על הפעלת השרירים הטבעתיים בכל חלקי הגוף כמו עיניים, פה, נחיריים, והפתחים שבתחתית האגן ועל העקרון שכל השרירים הטבעתיים עובדים בו זמנית. מאחר שכל השרירים הטבעתיים פועלים יחד או מפעילים זה את זה, פעולת שריר אחד יכולה להשפיע באופן ספונטני על פעולת שריר אחר, מרוחק ממנו. אפקט המטוטלת שנוצר בדרך זו מעורר שרירים נוספים והגוף כולו מושפע מפעולת השריר המכוונת. 

התעוררות התנועה "מרחוק" יעילה במיוחד כאשר סביבת השרירים או הפתחים שבהם יש צורך לטפל איבדו את החישה הרגילה שהייתה בהם, פעמים רבות חיזוק שרירים הוא החלק הקל שבתהליך השיקום. החלק העדין והמורכב יותר הוא יכולת לשים לב לתחושות מוקדמות מהסוג הדרוש במערכת השתן או העיכול. אנשים אינם יכולים להבין את מה שאינם מרגישים, זה חלק מהמקצועיות של המטפל/ת, 

מספר מחקרים שניסו לבדוק את מהות השיטה ואת יעילותה יוצגו במאמר זה.

במחקר קליני מבוקר שנערך בבית החולים הדסה בירושלים הושוו שתי שיטות התעמלות (שיטת פאולה ושיטת תרגול שרירי [[רצפת האגן]] ) כטיפול בנשים שסבלו מ[[דליפת שתן]] במאמץ. חמישים ותשע נשים, מלאו שאלוני [[דליפת שתן]] ואיכות חיים, עברו בדיקת פד ובדיקת כוח כיווץ שרירי [[רצפת האגן]] (בדיקה ידנית וע"י מכשיר הנקרא פרינאומטר). הנשים חולקו בצורה אקראית ל-2 קבוצות טיפול. קבוצה אחת התעמלה בשיטת פאולה, ע"י שיעורים אישיים שניתנו ע"י מורות המוסמכות להוראתה. הקבוצה האחרת, קבלה הדרכה בשיטת תרגול שרירי [[רצפת האגן]], ע"י פיזיוטרפיסטיות.

שיטת פאולה ושיטת תרגול שרירי [[רצפת האגן]] נמצאו יעילות, משמעותית על פי מבחן הפד שנעשה לפני ואחרי ההתערבות, בהשוואה בתוך כל קבוצה (.(Change within group נמצא כי שיטת פאולה שפרה באופן משמעותי את דליפת השתן, שינוי זה היה דומה לתוצאה שהושגה בקבוצה שטופלה בשיטת תרגול שרירי [[רצפת האגן]].

בנוסף, נמצא כי איכות החיים של המטופלות בשיטת פאולה השתפרה באופן משמעותי. שיפור זה לא נמצא בקבוצה שטופלה על פי שיטת תרגול שרירי [[רצפת האגן]]. לא נמצאו הבדלים משמעותיים במדדים הקליניים האחרים (2).

מחקר אחר שבדק את יעילות שיטת פאולה התייחס לטיפול בואגיניזמוס-כיווץ לא רצוני של הנרתיק אצל נשים הגורם לכאב ומפריע לקיום יחסי מין תקינים. התכווצויות אלו קשורות לרוב בתגובה לסיטואציות של חיי מין אך מופיעות גם באופן ספונטני. המחקר מצא כי שיטת פאולה יעילה יותר באופן משמעותי בהשוואה לשיטות המסורתיות. גם מספר הטיפולים שנדרשו היה קטן באופן משמעותי בהשוואה לשיטות אחרות. הכותב מצא כי השיטה יעילה, קצרה ובטוחה ולא נצפה אף מקרה אחד של כישלון .(3)

מהות השיטה הוסברה ע"י יום טוב וגולני במאמר המתאר את הבסיס התפקודי של השיטה. הם בדקו מהו הגורם לכך שהפעלת ספינקטר אחד גורמת להצטרפות ספונטנית של ספינקטר אחר. לטענתם התרגול המתמשך במקום אחד יוצר תגובת מטוטלת העוברת דרך תנודות חוט השדרה. תנועת המטוטלת יוצרת בהדרגה קצב סינכרוני הגורם להפעלת צמדי מתמדים (אוסילטורים) הפועלים באופן פיזיקלי, ביוכימיקלי, הורמונלי ועצבי (1).

1. Yom-Tov, S, Golani, I. Oscillators in human body and circular muscle gymnastics. Med. Hyp. 1993 ;118-22

2. Liebergall-Wischnitzer M, Hochner-Celnikier D, Lavy Y, Manor O, Arbel R, Paltiel O. Paula method of circular muscle exercises for urinary stress incontinence-a clinical trial. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct. 2005 Jan 20

3. צוקרמן צ. רוסליק י. ואורביטו ר. הטיפול בנשים הלוקות בוואגיניסמוס על ידי הרפיה של שרירי . הטבעת במשלב עם טיפול במרחיבי לדן לעומת טיפול התנהגותי במרחיבים בלבד. ה[[רפואה]], כרך 144 חוב. ד' אפריל 2005

: ל

יום ראשון, אוקטובר 18, 2020

פילאטיס ושיטת פאולה-לשלב דרכים בחיזוק רצפת האגן או להבין מה מתאים לאיזה מצב?!

 

 

תרגילי פילאטיס משלבים חיזוק שרירים באזורי הגוף השונים לצורך חיזוק שרירי רצפת האגן. המתרגלים מפעילים  את שרירי הבטן ואת שרירי הירכיים. בשיטת פאולה משלבים בין הפעלת שרירים רחוקים פיסית מרצפת האגן כמו הבהונות, אצבעות הידיים, העיניים והפה לבין הפעלת שרירי רצפת האגן מתוך הסוגרים. מאחר שלעיתים הקושי לשפר את מצב רצפת האגן והבעיות הקשורות בו נובע מחוסר יכולת לחוש את שרירי הסוגרים השרירים הנ"ל משפרים את הרגישות החושית הדרושה.

במהלך תרגול פילאטיס קשורה הפעלת שרירי הבטן גם בהארכת שרירי הגב והרגליים, בתנועת ידיים ובחיזוקם של כל אלו. 

המודעות לחשיבותם של שרירי רצפת האגן גורמת לעידוד המשתתפות בתרגול להפעיל גם אותם, עניין זה לוקה בחסר אם אינו 

מקבל הכוונה נפרדת הן משום מורכבותו והן בגלל הפעלת הכוח המזיקה לרצפת האגן כאשר היא מופנית לשרירי הבטן בלבד 

כאשר יש למתרגלות קושי לשמור על כיווץ בסוגרים בזמן הפעלת שרירי הבטן.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...