יום חמישי, נובמבר 26, 2020

השינוי הגופני הטמון בשיטת פאולה

 


  מקובל לחשוב ששרירים שתפקודם השתבש נחלשו ולכן מתייחסים רבים לשיטת פאולה כאמצעי לחיזוק הסוגרים. השיבושים בתפקוד שרירים טבעתיים רצוניים ושאינם רצוניים אינו קשור אך ורק בחולשת השרירים, חלק מהמצב הבריא של כל גוף מתבטא בתנועה של התכווצויות והרפיות שרק חלקן מודע לנו. המצב הבריא מוגדר בין השאר לפי מיקומם של אברים פנימיים, נשימה יעילה והיכולת לחוש שינויים או סימנים מוקדמים בפעילות המעיים והשלפוחית.

טיפולים בשיטת פאולה מכוונים לכיווצים והרפיות רצוניות של שריר טבעתי. ככל שאדם לומד כיצד להתמיד בתנועה זו מתוך חזרתיות כך הוא יכול להפעיל תנועה חופשית של הגוף, לעתים הדבר מתבטא בתנועות של כל הגוף ולעתים בהצטרפויות לא רצוניות של שרירים טבעתיים אחרים. תרגול שיטת פאולה אינו כיווצים והרפיות בלבד או אוסף תרגילים. זהו שחרור של הגוף ותנאים המאפשרים תנועה שלא כולה יכולה להיות מובנת בעזרת המחשבה.

במהלך תרגול שיטת פאולה הגוף נע מעצמו באופן ספונטני. התנועה הספונטנית שתארתי דומה ושונה גם יחד מזו שמתרחשת באופן רצוני. התנועה יכולה להתרחש במקביל לתרגול המודע והמכוון של המחשבה במקום שאליו לא כוונה הפעלה מתוך הוראה מחשבתית. או לאחר שהמתרגל החליט לסיים את התרגיל והוא מניח את הידים על העינים. חווית התנועה העצמית נעימה לרוב האנשים. אנשים שמעדיפים לחוש שליטה קבועה על גופם ומתקשים לאבד שליטה לא תמיד אוהבים תגובות אלו של הגוף וביכולתם להפסיק זאת כשהם בוחרים בכך. המטפל בשיטת פאולה אינו מתערב במצב עד לשלבים שבהם לא מתרחשת תנועה נוספת.

 


יום רביעי, נובמבר 25, 2020

ייחודה של שיטת פאולה בהשפעה על שרירים עמוקים

 לפי מאמר שפורסם ב2005 על ידי שרון גלעד ב"הארץ

"להבדיל משיטות אחרות להפעלת שרירים עמוקים, חלק גדול מהתרגול בשיטת פאולה נעשה באופן עצמאי, לאחר שעקרונותיה הופנמו בהדרכת מטפל, העבודה בשיטה יכולה להתבצע בכל מצב-בשכיבה, בישיבה, בעמידה ואפילו תוך כדי הליכה מתוך מטרה להפוך את התרגול לטבעי עבור המטופל. השיטה מתאימה לנשים, גברים וילדים ונלצדת בדרך כלל כשיעור פרטי."

יום שני, נובמבר 23, 2020

תרגול בקבוצה בשיטת פאולה לעומת טיפולים אישיים

 אנשים הפונים לטיפולים בשיטת פאולה לא תמיד מבינים מראש את הקשב האישי לגוף שיכול להיות מובן למי שלא התנסה בשיטות תנועה דומות. רק לאחר הפניית תשומת לב של המטפל ניתן להיכנס לקצב החיצוני והפנימי הנדרש. נושא זה נעשה מורכב יותר כאשר אנשים מתחילים להכיר את השיטה דרך תרגול קבוצתי.

תאום בין הקשבה עצמית ואישית של כל משתתף לגופו לבין עבודה של רוב האנשים בקצב דומה אינו קל, חלקו בידי המנחה וחלקו בידי המונחים. מאחר שההנחיות ניתנות תוך מתן מרחב לזמן אישי ושונה בביצוע, יכול המתרגל שרוצה בכך להמשיך תרגיל שמטיב עמו גם אם הקבוצה קיבלה כבר תרגיל חדש, וחשוב להקפיד על תזכורת זו. כמו כן עדיף להזכיר למשתתפים שלא לחקות זה את זה דבר שהוא פחות מהותי בשיטות אחרות. שכן אופן הכיווץ או קצב התנועה הכרחי שיהיו אישיים. 

פעמים רבות עולה השאלה מה עדיף-עבודה קבוצתית או יחידנית, הסדר האידאלי הוא לעבור מטיפול אישי לתרגול קבוצתי. מחויבות קבוצתית שומרת על התמדה שבטיפולים אישיים קשה למקצת מהאנשים. טיפול אישי מאפשר למטפל לראות יותר ולדבר ביתר פתיחות על מה שהוא רואה. 

לעתים  קבוצות בשיטת פאולה מופרדות לגברים ונשים שלא מתוך כוונות דתיות אלא משום שעצם המחשבה על הסוגרים כחלק מתהליך התרגול קלה יותר למשתתפים מאותו מין מאשר כשהיא נעשית בקבוצות מעורבות.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...