יום שבת, ספטמבר 30, 2017

תנועת הפתחים בגוף



תשומת הלב המתעוררת אל הגוף בעקבות המחשבות על הפתחים או הנעת הפתחים מעמיקה את הנשימה, מעוררת נוכחות בגוף ואפשרות להתייחס לחלקיו ולשלמותו. בין הנשים המבטאות את הרגשתן יש שיגידו שהן חשות מיניות, יש שיגידו שהגוף מתרחב והן חשות שיש בו כוח והן תופסות מקום בעולם, שהנשימה עמוקה או שמרכז הגוף מתחבר ומחבר אברים שונים.

השרירים הטבעתיים בפנים-הסבר על שיטת פאולה

קבוצה גדולה של שרירים טבעתיים מרוכזת בפנים, אלו הם: העיניים,  הנחיריים, והפה הכולל שפתיים ולשון. בהשואה למספר השרירים הטבעתיים בחלקי הגוף האחרים יש לפנים השפעה רבה על הגוף כולו. תנועתם של שרירי הפנים בשיטת פאולה הינה חלק בלתי נפרד מתנועת השרירים ברצפת האגן, בידיים וברגליים. זו אחת הסיבות שלמתחילים מומלץ להניע את שרירי הפנים בפגישתם הראשונה עם השיטה. הן בשרירי הפנים והן בהתכוונות לשרירים טבעתיים בחלקי הגוף האחרים מומלץ תמיד להניע את השרירים בלי לתת למחשבה להוביל את התנועה. בין אם תתפתח תנועה משולבת של כמה אברים יחד ובין אם ינוע כל איבר לעצמו זוהי דרך מומלצת לתרגול בכל השלבים של לימוד השיטה. כאשר נוצרות תחושות חופשיות וקלות בפנים כך עולה הסיכוי לתנועות מגוונות ולהבנות אישיות של התרגילים בגוף כולו.

יום רביעי, ספטמבר 27, 2017

שימוש בשרירים טבעתיים לצורך דיוק ההפעלה והאימון של רצפת האגן

אחת הבעיות הרווחות אצל נשים ששרירי האגן שלהן נחלשו הוא העדר דיוק בהפעלת שרירי הסוגרים. כלומר הנטייה לא להפריד בין הסוגרים בזמן הפעלתם מטשטשת את התחושות המדויקות ברצפת האגן. כאשר קשה לאישה לתרגל כיווץ של הסוגרים הקדמיים הן בגלל חולשתם והן בגלל הצטרפות הסוגר האחורי ההעזרות בשרירים טבעתיים אחרים כמו עיניים מקלה.  תרגיל מומלץ הוא כיווצים קלים של העיניים, אין הוראה קבועה לגבי מידת הכיווץ, זמן הכיווץ או פתיחת וסגירת העפעפיים אלא מומלץ לכל אישה לחפש את הפעולה הקלה והנעימה ביותר עבורה בתנועת העיניים. בשלב הבא כיווץ של העיניים והסוגרים הקדמיים יחד יקל על התרגול והתחושות יהיו מובהקות וברורות יחסית לתרגול ישיר של הסוגר.

יום שני, ספטמבר 25, 2017

בעיות במערכת העיכול-טיפול בשרירים רצוניים ובלתי רצוניים בשיטת פאולה

הפוטנציאל המצוי בשיטת פאולה לפתרון בעיות תפקודיות שונות במערכת העיכול הוא בתחום השרירים הרצוניים ובתחום הלא רצוניים. השרירים הטבעתיים שיש לנו שליטה רצונית בהפעלתם הם הפה וחלקיו ופי הטבעת. השרירים הבלתי רצוניים הם רוב שרירי מערכת העיכול. על פניו נראה שהאדם המתרגל יכול להשפיע רק על האברים הניתנים לשליטה הנסיון המשותף של מטפלים בשיטה מראה כי תרגול השרירים הרצוניים משנה לטובה את דרכי הפעולה של השרירים הלא רצוניים האחראים על הפריסטלטיקה. על כן לא רק השינויים בחוזק, בגמישות או באופן התפקוד של הפה ופי הטבעת משפיעים על תפקוד מערכת העיכול אלא גם מידת היכולת של האברים הפנימיים להעביר את המזון מתוך התכווצות מלאה של הושט, המעיים והחלחולת, שמושפעים מתרגול השרירים הרצוניים.
למרות שכאשר אנשים מגיעים לטיפולי פאולה עם קשיים הנטיה של המטפל היא להתייחס ישירות לבעיה אין הכרח להפעיל את השרירים הטבעתיים הקשורים ישירות למערכת העיכול. הקשרים בין השרירים הטבעתיים מאפשרים לגוף להניע את התנועות הנלוות לשריר שבו החל התרגול לשרירים אחרים. לא פעם יהיה קל יחסית להניע את הסוגר האחורי דרך הסוגר הקדמי או להביא את הגוף כולו לידי פעולה.

יום ראשון, ספטמבר 24, 2017

מערכת היחסים בין השלד והשרירים בשיטת פאולה


לכל אחת משיטות התרפיה המנואלית דרך משלה להניע את הגוף באופן שהשרירים והשלד ישלימו אחד את פעילות האחר. בשיטת פאולה התרגילים המוצעים למתרגלים מכוונים לשרירים. כדי לארגן את השלד והעצמות  באופן שיסייע לפעולות השרירים קיימות עמדות מוצא המתאימות לצרכי ריפוי והפעלה שונות.
בתרגול בשכיבה צורת הנחת כפות הרגליים יכולה לסייע להרגיש את הסוגר הקדמי בנפרד או את האחורי בנפרד. רצוי לכוון את כפות הרגליים זו לזו כלפי פנים הגוף כדי לחוש את הסוגר הקדמי ולהיפך, להפנותן כלפי חוץ כדי לחוש את הסוגר האחורי.
סוגים של מצבי עמידה כעמדות מוצא לתנועה המעודדת תחושות נפרדות  בסוגרים הן: עמידת שש, הברכיים, כפות הרגליים והידיים מונחים על הרצפה. המרפקים משוחררים. מעמדת מוצא זו ניתן להעביר את המשקל בין הידיים לרגליים, להניע את הישבן קרוב ככל הניתן אל כפות הרגליים, להפיל את הראש או לדחוף לסרוגין את הידיים אל הרצפה ואת כפות הרגליים והברכיים אל הרצפה. מומלץ לחפש בכל אחד מהמצבים הללו אם אחד מהסוגרים מורגש באופן מיוחד או נפרד.
מצבי עמידה נוספים המעודדים את השתתפות השרירים בהתאם לתנאי השלד הם עמידה ישר בעיניים עצומות, עמידה תוך כדי הנחה של הידיים על העיניים. עמידה על ארבע והחזקת הקרסול על ידי אחת הידיים. עמידת צפרדע הכוללת הנחת המרפקים על הברכיים,

עמדות מוצא הכוללות שכיבה ומעודדות תנועה חופשית הן לדוגמה: הטייה של הידיים לאחור ואחיזה במיטה בשכיבה על הגב, במצב זה עצימה חזקה של העיניים תתחיל קבוצה גדולה של תנועות חזקות של כל השרירים ותעודד תנועה חופשית. הנחת הידיים על העיניים וחזרה למצב זה כמה פעמים. החזקת הברכיים בעזרת הידיים בשכיבה על הגב כשהידיים מונחות מצדי הברכיים מעודדת את שחרור השלד.  בכל אחת מעמדות המוצא האלו ניתן לשלב תרגילים או לחכות ולאפשר לגוף לנוע באופן לא מתוכנן בהתאם להתעוררות הגוף מתוך עמדת המוצא שנבחרה. התרגול המשלב עמדות מוצא שונות בישיבה מוטב שיעשה על גבי מזרון המונח על הרצפה או על גבי מיטה נמוכה, רחבה ויציבה המזמנת מעבר ממצבי הישיבה למצבי תנועה משתנים. בין מצבי הישיבה השכיחים נמצאים ישיבה בקרוס רגליים, עמידת צפרדע, ישיבה על הברכיים כשהישבן מונח על העקבים והבהונות נדחפות אל המזרון. 

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...