יום שישי, דצמבר 22, 2017

מיינדפולנס (קשיבות) והגוף

בשעת מיינדפולנס (קשיבות) מופנית תשומת לב אל הגוף כך שהרגלי החשיבה עוברים למצב חדש. הקשב לגוף, לנשימה, למצב הידיים או הרגליים מתעורר במהלך ההקשבה למנחה וההנחיות שמקבלות ביטוי מעשי במנח הגוף משקיטות את המחשבות.
מי שאינו מוטרד מהאפשרות שמשתתף אחר בקבוצה יתבונן בו מרשה לעצמו לנשום לעומק בצורות משתנות ולהבין חלק מהרגליו. ההצעות ביחס לדרכי נשימה יכולות להתקבל או לא להתקבל על ידי המשתתפים. זאת משום שאין צורה מועדפת לנשימה. הפניית תשומת הלב לנשימה היא שיוצרת את הצורה אצל כל אדם בנפרד.

יום רביעי, דצמבר 20, 2017

תקשורת גופנית בין אצבעות הידיים ושרירי רצפת האגן




לימוד עצמי של הגוף

תרגילי עיניים ופנים דרושים הן במצבי חולשה של שרירי הפנים, הן לצורך הפעלה מרחוק של פתחים אחרים והן כדרכי הרפיה וכיווץ של הגוף כולו. קבוצות תרגילי העיניים כוללות סוגים שונים של כיווצים, שימוש בדמיון ועצימת עפעפיים להרפיה ורגיעה והעזרות בתנועות עיניים לשחרור שרירי הצוואר, העורף והגב.
הפעלת הפה יכולה לסייע לעיניים באופן יזום או להתרחש מעצמה כחלק ממעגלי התנועה הנוספים לתנועות כיווץ והרפיה של השרירים הטבעתיים.
למי ומתי כל אלו נחוצים?  כיצד ועד כמה יכולים תרגילים באזור מסוים לשנות את  צורת התפקוד של הגוף כולו? 

מצבו  של כל אדם הוא שילוב גוף ונפש באופן שרק חלקו ידוע לנו, לנו אנשי המקצוע ולנו בני האדם המנסים לעזור לעצמם. בשיטת פאולה מתבררות צורות תנועה חדשות לאנשים רבים, שרירים לא מוכרים מקבלים מעמד ותפקיד חדש והיחסים בין השרירים לבין עצמם מובנים מחדש.
כל זה נחוץ הן לסובלים מהפרעות תפקוד שונות והן למי שאוהב ללמוד את גופו

יום שלישי, דצמבר 19, 2017

הרפיה עצמית ועזרה למתקשים לישון בשיטת פאולה


מצבי אי שקט פנימי מתבטאים בהתנהגות הגופנית של רבים, חלק מהתופעות נמצאות על הרצף של אוכל ושינה, מקצת מהאנשים נוטים לאכילת יתר בעקבות מתח ואחרים מתקשים לאכול, לתכנן את מעשיהם ולבצע את התכנונים. מי שאינו ממהר להעזר בכדורים מתמודד בדרכים טבעיות שונות כגון: הקלטות מרגיעות, קטעי מוסיקה המיועדים לכך או תנאי שינה מיטיבים.
אחת הבעיות עם סגנונות ההתמודדות האחרונות היא שהשפעתן הולכת ויורדת.
העזרות בשיטת פאולה ייחודית בכך שניתן לשנות את התרגילים ולמנוע מהגוף להתרגל לדרך אחת. ניתן בעזרת שיטת פאולה להגיע לנשימה עמוקה, להרפיית שרירים, לארגון הגוף בצורות מעודדות שינה ובעיקר לחוות עצמאות ושליטה במצב.
אמנם מי שלא התנסה בתרגול שיטת פאולה יתקשה להבין את התאור בדברים הבאים אך סביר להניח שהפניית הקשב והזמן הדרושים לעניין יהיה להם ערך.
אפשרויות הקשורות בעיניים:
·         בשכיבה על הגב בעיניים עצומות כשהפה משוחרר כדאי לנסות ולהפיל את העיניים לכיוון הרצפה. אין הכונה להביא את העיניים למקום מסוים באמצעות הדמיון אלא לשים לב לחזרה של הנטייה להסתכל לפנים. רובנו נמצאים רוב הזמן בתבנית החשיבה המפנה את העיניים לפנים, בין אם בזמן עשייה, שכיבה או בכונה להרדם. זוהי אחת הנטיות הקבועות והמעייפות ביותר. כדי להניח למתח שנובע מהרגל זה ניתן לדמיין את נפילת העיניים אל הרצפה. חשוב לחזור ולשים לב פעמים רבות לחזרה האוטומטית של העיניים להסתכל לפנים, התהליך מייצר ריכוז שמשפיע על היכולת להרפיה.
·         התרגול הבא אינו מחייב שכיבה על הגב ואפשר לנסות את צורת השכיבה הנוחה ביותר למתרגל/ת. ההצעה משלבת דמיון מודרך משום שההרפיה מתחילה במחשבה על העפעפיים העליונים כמו על שמיכה. שמיכה זו הולכת ומתרחבת אל הצדדים, מאריכה את הריסים ומאפשרת לעפעפיים להיות בתנועה מעטה. אין צורך להשאיר את העיניים עצומות ללא הפוגה. ניתן לפקוח את העפעפיים ולהתחיל מחדש.
אפשרויות הקשורות בפה
·         תנועות שונות של הלשון מסייעות להעמקת הנשימה, מי שמצליח להרגיש זאת ולא ממהר לחוש תוצאות יכול להפיל את הלשון אל שורש הלשון בשכיבה על הגב. מוטב לתת לגוף לשנות חלק מצורת השכיבה ולא להתרכז התרכזות יתר בלשון. יתכן שתנועות הלשון ישפיעו לטובה על חגורת הכתפיים והרגיעה בגב תעודד הרדמות.

·         פתיחות קלות וסגירות של הפה הן דרך נוספת להרגיע את הגוף.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...