יום שבת, נובמבר 16, 2013

שינויים גופניים וחשיבתיים בשיטת פאולה

אחד העקרונות הפעילים בשיטה הוא הפעלת שרירים בגוף במקום אחד מתוך חזרתיות כדי לגרום להובלה של התנועה בגוף כולו ולהניע שרירים שמתקשים בפעולה ובתנועה. רוב התנועות מתרחשות ללא הפעלת כוח, התנגדות או מאמץ. דבר זה יוצר שינויים בהרגלי התנועה ובהרגלי החשיבה על הגוף. לדוגמה: השינוי החשיבתי יכול לקדם איזון גופני וקשב חדש לגוף. ההיכרות עם הפעלת הגוף כשני צדדים משני צדי עמוד השדרה מאזנת צד חלש. יצירת קשר בין הסוגרים הקדמיים ושרירי הפנים כקו אחד דמוי עמוד שדרה קדמי מסייע להפעלת צד חלש או פגוע, תפקוד הסוגר הקדמי מסייע למרכז את תנועת הגוף כולו. כל אלו מלמדים את מי שמתנסה בשיטה כישורים חדשים הדרושים לתפקוד תקין של הגוף. דבר זה נעשה הן דרך תרגול פשוט והן באמצעות ריכוז מחשבתי המעורר ריכוז גופני.

יום שישי, נובמבר 15, 2013

חיזוק הקשר גוף נפש בשיטת פאולה

אנשים המתרגלים את שיטת פאולה מתפלאים לגלות את ההשפעות שיש לתרגילי השיטת על חיי היום יום ועל בעיות שונות. לדוגמה: כיווץ חוזר וקל של העיניים מרגיע  ומשנה את קצב הנשימה. הרדמות בחברה ובמצבים לא צפויים יכולים להיות בשליטה בעזרת כיווצים קלים של הסוגר האחורי ושחרור הפה באופן קל ובלתי נראה, הן משום שאלו משנים את צורת הישיבה והן משום שבו זמנית הם מעודדים נשימה עמוקה יותר ויציבה. החזקת אצבעות הידיים אסופות כלפי האגודל בכל יד בנפרד מעלה את הריכוז. החזקה כזו מוטב שלא תהיה ממושכת אלא שהאצבעות תעזבנה ותחזורנה להיות אסופות. מובן שעדיף קודם לכן להכיר מקצת מהתרגילים בשיעור מונחה ע"י מורה מוסמך התרגילים מתאימים לכל אדם ושילובם בהרגלים היום יומיים ובמצבים מגוונים יכול לשפר את איכות החיים ולרענן את הקשר בין האדם לגופו.

יום חמישי, נובמבר 14, 2013

הדגמה של חיזוק רצפת האגן בשיטת פאולה באמצעות איור



חיזוק רצפת האגן בעזרת כיווצי הסוגרים נפוץ בשיטות רבות. בשיטת פאולה נהוג לאתר את הדרך הקלה ביותר לכל אישה לחוש את הסוגר הקדמי ולכווץ אותו בנפרד מהסוגר האחורי. המתרגלת באיור חשה את הסוגר הקדמי ביתר הצלחה בשכיבה ברגליים ישרות כאשר הבהונות מופנות אל פנים הגוף ואף נלחצות אלו לאלו
כל אישה חשה את הסוגר הקדמי במנח רגליים שונה, לעתים העמדת הרגליים קלה יותר, לעתים קיפול הברכיים אל הבטן ולעתים שכיבה ברגליים ישרות. מומלץ לנשים למסות ולהשוות בין עמדות הפתיחה השונות בבואן לתרגל כיווצים לצורך חיזוק רצפת האגן

איור לתרגיל בשיטת פאולה תנועה משולבת של ידיים ורגליים


האיור מדגים את התרגיל אגרוף ידיים לסרוגין, ההצטרפות של תנועת הרגליים לא כוונה מראש, ניתן לראות בתנועת הרגליים את אחד המצבים האופייניים לשיטת פאולה, תנועות נוספות של הגוף המסייעות להתארגנות חדשה לפי צורכי הגוף. הרגל והיד בחלק הגבוה יותר של האיור אינם פועלים במתואם, כלומר לו היו תכנון והכוונה של הצטרפות הרגליים היה מקום לצפות שהרגל הגבוהה יחסית תפעל בתנועת פוינט  הדומה יחסית לאגרוף. מאחר שנתגובה היא ספונטנית המתרגלת שבתמונה זקוקה לתנועה נגדית בין הידיים והרגליים, לכן הרגל הגבוהה מגיבה ליד הנמוכה. 

יום רביעי, נובמבר 13, 2013

איור לתרגיל בשיטת פאולה


התרגיל אגרוף ידיים לסרוגין צולם כאשר המתרגל שכב על הגב, יד ימין הורמה מעל לגופו בתנועת האגרוף, יד שמאל הופנתה לצידי הראש בתנועת הפתיחה. התמונה צולמה באחד מהמצבים שהמתרגל נמצא בהם במהלך ביצוע התרגיל, זאת מתוך רצף הטיות של הגוף לכיוונים שונים, דוגמה אחרת לביצוע התרגיל נמצאת באיור ששולב בבלוג  ב21 באוקטובר.

יום שלישי, נובמבר 12, 2013

תחזוקה טובה של שרירי רצפת האגן בשיטת פאולה

מקובל להניח כי הרקע להחלשות רצפת האגן אצל נשים הוא הריונות, לידות, טיפול בילדים ותפקודים נשיים אחרים. יש נשים שאכן על רקע זה סובלות מתופעות לא נעימות הקשורות בחולשת רצפת האגן ומחמירות עם הגיל. קבוצה אחרת של נשים סובלת מהחלשות של שרירי רצפת האגן מסיבות אחרות כגון: תפקוד לקוי של מערכות הגוף השונות. אי תקינות של מערכות העיכול ומערכת הנשימה. ההחלשות במצב זה חלה עקב הכוח המופעל כלפי שרירי רצפת האגן מתוך הגוף עצמו, הן בעקבות הרגלי נשימה מסוימים והן בעקבות תפקוד לקוי של מערכת העיכול. היתרון של שיטת פאולה הוא בטיפול משולב במערכות אלו. הטיפול מונע המשכיות ההרגלים המחלישים ומאפשר לגוף להתארגן מחדש בכמה מערכות ולשמור על שרירי רצפת האגן במיטבם.

יום שני, נובמבר 11, 2013

תרגול צפוי ובלתי צפוי בשיטת פאולה

ניתן לחלק את תרגול שיטת פאולה למצבים צפויים ולמצבים בלתי צפויים. המצבים הצפויים הם ארגון הגוף לתרגול שחוזר על עצמו, ותנועה קבועה עם שינויים מעטים באופן ההנחה של הגוף, לעתים תחול תגובה במקום בגוף שאליו לא כוונה הפעלה מתוך הוראה מחשבתית. אך היא תהיה משנית לתרגול המתוכנן.
המצבים הבלתי צפויים הם כאשר במהלך תרגול שיטת פאולה הגוף מתחיל לנוע מעצמו באופן ספונטני או ממשיך תנועה שהחל בה עם סיום התרגול. לעניין זה יש חשיבות רבה משום שטיב הכיווצים וההרפיות שונה מאלו שמתרחשים בגוף בעקבות הוראה מחשבתית. התנועה יכולה להתבטא במקביל לתרגול המודע והמכוון של המחשבה במקום בגוף שאליו לא כוונה הפעלה מתוך הוראה מחשבתית. או לאחר שהמתרגל החליט לסיים את התרגיל והוא מניח את הידים על העינים.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...