יום שבת, מאי 11, 2019

הגוף והנפש-כיצד ניתן למנוע החלשות כללית במצבי מוגבלות פיסית וחוסר תנועה זמניים




מצבי מוגבלות פיסיים ידועים כמשפיעים לרעה על מצבה של הנפש. פגיעה בגוף (כמעט בכל רמה שהיא) מורידה את רמת התפקוד של הנפש ואת כוחות ההתמודדות הנדרשים עם הגוף ומגבלותיו. המודעות לכך קשורה גם לכל אדם ואישיותו וגם לפעילות פיסית קלה. העדר מודעות לאפשרויות להעזר בגוף למרות פגיעותו לצורך החוזק הנפשי מקשה על ההתמודדות הגופנית. פעילות גופנית שמתאימה למצבי חולשה פיסיים ומוגבלות יכולה לייצר מעגל חדש של התמודדות נפשית המשליכה על המצב הפיסי.
שיטת פאולה מתאימה למצבי מוגבלות משום שתרגילים רבים מבוססים על תנועות קטנות ומונוטוניות שאינן דורשות מאמץ. השיטה מבוססת על ההנחה שהפעלת שרירים טבעתיים חזקים שלא נפגעו יכולה להשפיע ולהניע שרירים חלשים או פגועים. בין אם המקום הפגוע הוא שצריך לפעול ובין אם אזורים אחרים בגוף התרגול מעלה את מצב האנרגיה הכללי של הגוף, מונע ניוון של האיברים הפגועים משום שפעולתם העקיפה מקבלת יותר זרימת דם מאשר במצב נטול תנועה כלל, ומפעיל אזורי קיום בלתי מוכרים לגוף.

יום שלישי, מאי 07, 2019

"תקשורת" בין שרירים טבעתיים וחלקי גוף שאינם מוגדרים טבעתיים


הצילום מדגים פעילות עם תינוקת, לחיצת האצבעות של המטפלת בשקעי כפות הידיים של התינוקת נועדה לעורר תנועה בכפות הרגליים והידיים בפרט ובגוף בכלל. תינוקות הנוטים לסבול מעודף גזים בבטן שאינם משתחררים וגורמים לכאבים יכולים להגיב בשחרור גזים למגע שכזה גם אם הוא נראה רחוק מאזור הבטן לאדם שאינו מכיר את שיטת פאולה.
מבוגרים שגופם רגיש פחות מזה של תינוקות יכולים לחוש את השקעים על ידי לחיצה חוזרת בהם או תנועה שאינה מתוכננת. ברוב המקרים המטרות של מגע בשקעים קשורות במצב כפות הידיים או הרגליים, בכאב באזורים הקרובים לשקעים כמו כיווץ שרירים באמות הידיים ובכאבי גב.
במצבים שיש צורך לעודד תנועה אצל תינוקות המבוגרים לוחצים בעדינות לפי תגובת האבר (כף רגל או כף יד או שניהם) בגוף התינוק או הפעוט. הלחיצות יכולות כאמור לעודד תנועה, שחרור גזים או חיזוק פריסטלטיקה ועוד...

יום שני, מאי 06, 2019

החזקת הצואר ותנועתו הבריאה


לפנינו צילום היסטורי חשוב ביותר
הוא מעניין גם במובנים הפסיולוגיים ובמיוחד לחינוך עצמנו לתנועה בריאה
בנימין זאב הרצל המצולם כאן מטה את גבו כשהוא נשען על מעקה באופן נכון לשמירה על איזון הגב
אך את הצואר הוא "שובר" חלקית במובן שאינו מאפשר לו להיות המשך של הגב. סביר שיש סיבה לדבר נוסף לחוסר מודעות, הרצון להסתכל על חפץ או אוביקט שדורש תנועת צואר מסוימת.
מי שמצב הצואר מעניין אותו יכול לשחק עם מיקומים שונים של העיניים שאינם מחייבים את הצואר להיות מקובע או תנועות צואר בקצב המשנה את המנח שלו יותר ממה שאנו רגילים אליו.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...