יום שבת, ספטמבר 29, 2012

חולשת שרירי רצפת האגן-הסברים ויתרונות שיטת פאולה


הרקע הפיסיולוגי להחלשות שרירי רצפת האגן אינו רק לידות טראומטיות, ריבוי לידות או תנאי חיים כמו הרמת משקל אחרי לידה. הנרתיק מעצם מבנהו הוא חלל שמאפשר לאברים אחרים לשנות את מיקומם כלפיו.  לחץ על שרירי רצפת האגן המחליש בהדרגה את תפקודם נובע לעתים מחולשה תפקודית של אברים ומערכות אחרות. תפקוד לקוי של מערכת העיכול. קשיי נשימה המפעילים לחץ תוך בטני בזמן הנשיפה כלפי רצפת האגן. נטייה של הגב התחתון לשקע עמוק יכולה לכוון את מיקום האגן בזוית הגורמת להחלשות רצפת האגן. חיזוק ושיקום רצפת האגן באמצעות שיטת פאולה כולל גם שינויים בתפקוד המערכות הפנימיות כמו מערכת העיכול, הנשימה או צורת ההחזקה של הגב.
יתרונה של שיטת פאולה הוא בטיפול בכל המערכות גם יחד תוך כדי תרגול המתייחס לחולשת רצפת האגן.
התהליך הכולל מתרחש בגופן של רוב הנשים משום שמקצת מהתרגילים הנוגעים לחיזוק רצפת האגן משנים את הרגלי הנשימה. הכוונה במיוחד להרגלים הדוחפים את שרירי רצפת האגן כלפי מטה ומחלישים את התכווצותם הטבעית של שרירים אלו.
התרגול בשיטת פאולה מפעיל שרירים נוספים לאלו שההוראה המחשבתית מכוונת אליהם, כך משתנה לטובה אופן התפקוד של מערכת העיכול, צינור העיכול מקבל גירויים להתכווצויות פנימיות והדבר משפיע לטובה על בעיות כגון: עצירויות, טחורים, ונטייה טבעית לדחוף במקום לכווץ.
ההשפעה לטובה על הגב נעשית במהלך חיזוק רצפת האגן דרך התנועה של כפות הידיים והרגליים המצטרפת לתנועות הכיווץ ולימוד ההפרדה בין הסוגרים. הסברים נוספים בעניין זה יובאו בפוסט הבא

לידה בשיטת פאולה-דברים שכתבה אישה שעברה הכנה ללידה עם סמדר נבו


ראשית כל היתה לי לידה מ ד ה י מ ה , בדיוק כמו שחלמתי ודימיינתי וביקשתי לי, מוכיח את כוחו של התת מודע והדימיון מודרך.
אני נעזרתי בלידה בעיקר בתרגיל של ה ששששש שעזר לי, וכמובן נשימות, וגם שימוש בכיווצים ושחרורים ומודעות למה עובר על הנרתיק בתהליך הזה שזה מאוד חשוב. בצירים בבית עוד ניסיתי גם עוד תרגילים, אבל בעיקר הששששש. בכלל גם בנוגע לתרגילים וגם בנוגע לנשימות מה שגיליתי זה שהיולדת שוכחת הכל ברגע האמת, אז הכי חשוב לדעתי זה ללמד את המיילדת שלה או בעלה ושהם ינשמו איתה ויזכירו לה מה אפשר לעשות כרגע בשביל להפחית את הכאב.
המודעות לכך שמה שקורה לי בפה משליך על מה שקורה בסוגרים למטה היתה החשובה ביותר בעיני (גם היום אני רואה בתינוקת הקטנה שלי את תנועות הלשון ופעירת הפה ומבינה שהיא עושה קקי J).  ברגע שמבינים שאפשר לשחרר את הפה וזה ישחרר גם למטה, ולהיפך, זה עוזר מאוד.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...