יום שבת, אוקטובר 14, 2017

הבדלים בין גישות לתרפיה מנואלית: אלכסנדר, פלדנקרייז ושיטת פאולה

מתרגלים שמכירים שיטות אחרות אומרים לא פעם ששיטת פאולה מזכירה להם את פלדנקרייז, איני ממהרת לתקן אותם שכן ככל שמטפל בשיטת פאולה ממעיט במילים כך גדל הסיכוי שהמטופל/ת יהיו קשובים לגופם,
זה עיקר ההבדל ולא שבטכניקת אלכסנדר חסר קשב לגוף או בשיטת פלדנקרייז, אחד ההבדלים הם שבשתי גישות אלו יש צורך בנוכחות מורה או מטפל כדי להגיע לקשב זה.

המהות של שיטת פאולה היא לתת לגוף לפעול כרצף של תנועות המתעוררות בעקבות התנועה הראשונה באופן לא מאורגן.
אצל חלק מהאנשים מתחילות תגובות השרשרת במפגשים הראשונים, דבר המקל על הבנת העיקרון וגורם שחרור והנאה נוסף לתועלת הגופנית.
מי שגופו אינו פועל כך צריך התאמות של התרגילים לנטייה שאינה תמיד גלויה לעין.
כל זה חשוב במיוחד כאשר חושבים על שיטת פאולה כתנועה שמתחזקת את הגוף, אנשים רבים פונים לשיטה כדי לפתור בעיות תפקודיות הקשורות במערכות הפנימיות.
יש לטכניקת אלכסנדר ולשיטת פלדנקרייז יתרון על פני שיטת פאולה בתחזוקת השלד או בפתרון בעיות השלד.
לשיטת פאולה לעומת זאת יש יותר מה להציע בכל הקשור למערכות הפנימיות: מערכת הנשימה, מערכת העיכול, המערכת הגניקולוגית או מערכת השתן.
הטיפול באלו נעשה דרך שליטה ושחרור השרירים הרצוניים, זאת למרות שהמערכות הפנימיות אינן רצוניות, היכולת של השרירים הרצוניים להשפיע על המערכות הלא רצוניות אינו מובן אך מוכח.

יום חמישי, אוקטובר 12, 2017

הבדלים בין יעילות שיטת פאולה ליעילות פילטיס בחיזוק רצפת האגן

מה ההבדל בין שיקום ואימון רצפת האגן ברוח שיטת פאולה לבין חיזוקה, שיקומה ותרגולה בשיטות אחרות כמו פילאטיס?

מאחר שתרגלתי פילאטיס אצל מורה מצוינת ששילבה פילאטיס רצפה ומכשירים תאור ההבדלים מערב את ניסיוני האישי וניסיון של מטופלות שלי שהגיעו אחרי שתרגלו פילאטיס.
המהות של שיטת פאולה כוללת קישור שהגוף יוצר בין שרירים שונים. מקצת מהנשים שרצפת האגן שלהם נחלשה אינן חשות באופן מדויק את הסוגרים הקדמיים. חלק מהחלשות הסוגרים הקדמיים כרוך בהפעלת יתר של הסוגר האחורי ולכן פיתוח היכולת לתחושות מדויקות דורש שימוש במניפולציות שמלמדות להפריד בין הסוגרים הקדמיים לאחורי. אפשרות זו אינה כלולה בתרגול פילטיס.
 בין היתרונות של תרגול פילטיס נמצא השילוב בין חיזוק הגב ושרירי הבטן. התרגול הנ"ל מתאים לנשים שאין אצלן כל סוג של החלשות ברצפת האגן אך לא לנשים שחלק מתחושותיהן אינן מדויקות.

יום שלישי, אוקטובר 10, 2017

בהעדר דרך אחת בתרגול פאולה אמונות המטפל משפיעות על תנועת השלד

התנועה הכוללת של הגוף בזמן תרגול שיטת פאולה משתנה לפי נטיות המתרגל ואמונות המטפלים.
מקצת מהמתרגלים נוטים לא להזיז את הגוף כשהם בשלבי ההתחלה ומתמקדים בריכוז הנדרש כדי לכווץ את העיניים או שרירים טבעתיים אחרים. הפניית תשומת הלב מצד המטפל תעזור להם להוסיף מעט תנועות. מאחר שהגישה הבסיסית של מטפלים בשיטה נמנעת מהכונה מיותרת ישארו חלק מאנשי קבוצה זו בתרגול הממעיט בתנועת השלד.
לא כל המטפלים ממעיטים להתערב, יש שמסבים את תשומת הלב לתנועות נוספות המתרחשות בגוף כדי שהמתרגל יתן להם מקום ואחרים נעזרים במניפולציות כמו קול היוצק קצביות כדי לעורר בגוף תנועה נוספת.

יום שני, אוקטובר 09, 2017

פתיחת כתפיים דרך מצג אצבעות ידיים בשיטת פאולה

האיור מדגים הקלה לכתפיים במצבי ישיבה ממושכים בעזרת מצב סטטי של אצבעות הידיים. מאחר שהמצב המתמשך של ישיבה גורם לאנשים רבים להטות את הראש והכתפיים לפנים באופן המקצר את הצואר ומוביל את הכתפיים לנטייה מוגזמת לפנים יש צורך להשיג פתיחה של הכתפיים ואיזון הזוית של הצואר.
החזקת האצבעות כאשר החמישית מונחת מעל לרביעית בעמדת פתיחה שבה גב היד בכל אחת מהידיים פונה לרצפה מזמינה פתיחה של הכתפיים. האצבעות יכולות להיות אחוזות בפלסתר. מצב האצבעות אמנם סטטי אך הידיים נמצאות בתנועה לפי הצורך.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...