יום שלישי, נובמבר 20, 2007

מודלים של פעילויות עם קשישים על פי שיטת פאולה

שיטת פאולה מעוררת את יכולת הריפוי העצמי הגלומה בכל אחד מאיתנו ע"י הפעלה ישירה ועקיפה של השרירים הטבעתיים בטכניקות ייחודיות של כיווצים והרפיות. המניפולציות התנועתיות והתרגילים מאזנים את הטונוס והשליטה של המתרגל בשרירים הטבעתיים ובשרירים המשורטטים. התרגול מביא לשינוי הן בתפקוד השרירים הטבעתיים והן בתפקוד המערכת האוטונומית ובשליטה בשלד. המתרגלים לומדים לעבוד באופן עצמאי בביתם על פי הצורך הדחוף להם ביותר משום שהתרגילים מונוטוניים, קלים לזכירה ומאפשרים פעילות של תנועות קטנות שאינן מאיימות על הרגשת היציבות והשליטה של המתרגל אלא מחזקות את הרגשת השליטה העצמית. תחומי הטיפול וההשפעה של שיטת פאולה נחוצים לרוב בני האדם אך משפיעים באופן שונה על קשישים שהחלשות התפקוד במערכות שונות מביאה אותם לעתים להסתגרות בביתם המעוררת דיכאון או לויתור על עצמאות תפקודית. הכוונה לשיבושים ברצפת האגן, במערכת העיכול, חולשות בתפקוד השלד, כאבים אורטופדיים. קשיי נשימה והרגשה כללית של ירידה תפקודית. היתרון של שיטת פאולה בעבודה עם קשישים כולל אלו שאינם סובלים מבעיה של העדר תפקוד במערכות הפנימיות היא שהפעילות אינה כרוכה במאמץ. למרות זאת היא מעוררת בגוף הרגשת חיוניות ורגיעה ומעלה את רמת הריכוז והמודעות הגופניים. המניפולציות התנועתיות שתוארו למעלה מיועדות לכוון את המתרגל להכיר סודות בגופו או קשרים בין שרירים שמשיגים שיפור תפקודי לאו דווקא בעזרת הפעלת כוח או התקדמות בחוזק השריר. דבר זה משפיע על שינוי החשיבה הן אצל צעירים והן אצל קשישים ולכן מעלה את מידת האמון של המתרגל בגופו וביכולותיו הכלליות. בנוסף יש לזכור שאין הכרח להציג את שיטת פאולה לקשישים כ"טיפול" או "פתרון בעיות" אלא כדרך תנועה כוללת, דבר שאופיו יורחב בהמשך.

הניסיון בעבודה עם קשישים בשיטת פאולה הביא לפיתוח מספר מודלים:
עבודה קבוצתית עם קשישים
הפעלה של קשישים בקבוצה נעשית ביתר קלות בישיבה. הן משום שלקשישים רבים יש קושי במעברים בין שכיבה לעמידה והן כדי לעודד גמישות במצבי ישיבה. שילוב תרגילים בעמידה תוך הישענות חלקית על מסעד הכיסא מזמין העזרות בסוגרים לחיזוק היציבה והרגשה דינמית בתהליכי העבודה. התרגול מכוון לשילוב בין פעילות הגב והשלד לבין שיפור השליטה בסוגרים. התמקדות בתרגילים קלים ללמידה ולזכירה מעודדת שילוב בין החשיבה של הקשיש על גופו לבין יכולתו להפעילו ללא מאמץ בצרכים כמו חיזוק רצפת האגן בעזרת מיקום כפות הרגליים, אופנים שונים של הפעלת הידיים והאצבעות וטיפים המעודדים הרגשת שליטה עצמית.

עבודה יחידנית עם קשישים
בשיטת פאולה ניתנת בדר"כ עדיפות לעבודה בשכיבה כדי לעודד את מקסימום התגובות הספונטניות של הגוף. בשונה מהצורך לעבוד בקבוצה בישיבה הטיפולים היחידניים בשיטת פאולה עם קשישים יכולים לערב מגע בהשראת שיטת פאולה כלומר תנועות שהמטפל מתחיל במקומות כמו המצח או כפות הרגליים שהמשכן הספונטני בגוף ללא מעורבות המטפל מזמין התעוררות תודעתית ופסיולוגית.

פעילות תנועתית בהשראת שיטת פאולה
פן נוסף ב"שיטת פאולה" נקרא: "החופשי של פאולה" וכוונתו ללמד את המשתתפים לעתים בשילוב מוסיקה ולעתים על בסיס תרגילים מובנים להגיע לתנועה ספונטנית טבעית. פאולה מצאה שעל ידי מתן חופש לגוף, הוא יוכל להביא את עצמו למצב טוב יותר מבחינה גופנית פיסית, נפשית ורוחנית. בהקשר של עבודה עם קשישים יכולה פעילות זאת להתבצע בישיבה או תוך אחיזה בכיסא משום שדרך ההנחיה מכוונת תחילה לתנועות קטנות בעוד כל אדם מבטא את צרכי גופו באופן שהוא מיטבי ליכולתו.

יום שני, נובמבר 19, 2007

מערכת העיכול באדם ותרומתה של שיטת פאולה להשבחתה

על פי הערך "מערכת העיכול" בויקיפדיה האברים הכלולים במערכת העיכול הם הפה כולל השיניים, הלשון החיך והלוע. הושט המקשרת בין הפה לבין הקיבה. המעי הדק, המעי הגס, החלחולת ופי הטבעת. כמו כן משתתפים בתהליך העיכול גם הלבלב והכבד וכן אנזימים, עמילן ושרירים הנמצאים מסביב לושט ואחראים על התנועה המעגלית הקרויה פריסטטלטיקה הדוחפת את המזון כלפי מטה. הקורא המקושר במהלך הקריאה לאינטרנט יכול להרחיב את הקריאה על תפקוד כל אחד מהמרכיבים האלו ע"י לחיצה על הקישורים הבאים.
פה · בלוטות רוק · שיניים · חניכיים · לשון · לסתות · לחיים · שפתיים · חך · לוע · ושט · קיבה · כבד · כיס המרה · לבלב · תריסריון · מעיים · מעי דק · מעי גס · תוספתן · חלחולת · פי הטבעת
הרשימה המובאת בזאת מציגה שני צדדים של הפוטנציאל המצוי בשיטת פאולה להשבחת מערכת העיכול ולפתרון בעיות תפקודיות שונות. האחד הוא השרירים הטבעתיים (במקרה של מערכת העיכול מדובר בפה וחלקיו ובפי הטבעת). והאחר השרירים החלקים הבלתי רצוניים. על פניו נראה שהאדם המתרגל יכול להשפיע רק על האברים הניתנים לשליטה מתוך הרשימה אך באופן שניתן לתארו רק על בסיס נסיוני ולא ברמה התאורטית יש השפעה גם על איכות הפעולה של תנועת השרירים המפעילים את הפריסטלטיקה. על כן לא רק השינוי בחוזק, בגמישות או באופן התפקוד של הפה ופי הטבעת משנים את תפקוד מערכת העיכול אלא גם מידת היכולת של האברים הפנימיים להעביר את המזון מתוך התכווצות מלאה של הושט, המעיים והחלחולת.
כמו בשיפור התפקוד של מערכות אחרות באמצעות שיטת פאולה אין יתרון לטיפול בבעיות מערכת העיכול רק ע"י תרגול השרירים הטבעתיים הקשורים ישירות למערכת זו. הפעילות המלאה של שאר המערכות והשינוי של זוית האגן, אופן העמידה, היכולת להפריד בין הספינקטרים וצורת האכילה, כולם יכללו בתהליך התרגול השינוי ושיפור התפקוד של מערכת העיכול. זאת ע"י תרגול כל השרירים הטבעתיים ושילוב התרגול במניפולציות המשפיעות על שרירי השלד.

יום ראשון, נובמבר 18, 2007

עשרים טיפים לטיפול בכאבי גב על פי שיטת פאולה

  1. בזמן נהיגה או ישיבה ממושכת חפש כיצד לשחרר את צוארך
  2. הדרך הטובה ביותר לשחרור הצואר בזמן נהיגה היא גלגול השפה העליונה של הפה כלפי האף כאילו יש לאחוז עיפרון בין שניהם
  3. אם אתה ישן על מזרון רך החלף אותו במזרון קשה יותר
  4. שחרור הצואר במצבי ישיבה יכול להעשות בקלות ע"י ניסיון להסתכל לצדדים או מלמעלה למטה כאשר הצואר והראש נעים בעקבות העיניים
  5. כיווצים קלים של הספינקטר האחורי בזמן נהיגה או ישיבה על כיסא עם תמיכה טובה מצמידים את הגב אל המשענת ומונעים מאמץ מתמשך.
  6. הרחקת אצבעות הידיים באופן מתמשך בכל יד בנפרד כאילו אנו רוצים להפוך את כיוון התנועה הרגיל של כף היד מותחת את הידיים ואת הכתפיים. ניתן לבצע הן בישיבה והן בשכיבה ובודאי שבעמידה.
  7. כדי להרחיק את השכמות זו מזו דבר המביא לשחרור סוגים שונים של כאבי גב מומלץ להניח את הזרת על גבי הקמיצה גב היד פונה כלפי הרצפה
  8. הרמת הגבות ועזיבתן בתנועת פליאה תוך שיתוף העיניים מקלה על תנועות קלות של הצואר והעורף ומביאה לשחרור שניהם.
  9. לאנשים העובדים בישיבה שעות ממושכות מומלץ לחפש סיבות לקום או להתפנות לתרגילים המוזכרים למעלה תוך כדי הישיבה.
  10. הנעת כפות הרגליים מצד לצד בתנועת גלגול משחררת את הגב התחתון מכאב אם המתנסה בתרגיל שוכב ומאפשר לאגן להצטרף לפי הצורך.
  11. ניתן במהלך ישיבה להעמיד את כפות הרגליים לסרוגין כך שיעברו מלחיצת הבהונות ללחיצת העקבים תגובת הגב הצפויה היא תנועות בגב התחתון הנחוצות לרבים
  12. לאנשים הנמצאים בעמידה שעות רבות מומלץ לנסות לשחרר את הגב תוך כדי עמידה ע"י העברת משקל מרגל לרגל או ע"י שחרור הברכיים תוך כדי הורדת המשקל כלפי מטה.
  13. הרמת משקל כלשהו אינה מקלה על הסובלים מכאבי גב ומומלץ לנסות לחלק את המשקל או לכווץ את רצפת האגן בזמן ההרמה.
  14. השקעים הנמצאים בעורף ובגב התחתון הם הרקע הדומיננטי לכאבים הטיפול להארכת השקעים יכול להעשות ע"י תרגילים כמו כיווצי ספינקטר קדמי במקרה של הגב התחתון ותרגילים להארכת הצואר שתוארו קודם לכן.
  15. קבוצה אחרת של כאבים קשורה בנטייה של עמוד השדרה לצד אחד באופן המקצר את השרירים בצד מסוים. במקרים כאלו ההכרות עם הצד המקוצר והתאמת התרגילים אליו יכולה לשחרר מכאב אם המתרגל עובד זמן רב יותר כלפי הצד המקוצר.
  16. אחיזת כף יד אחת באחרת כך שהאצבעות אינן נכנסות אלו מתחת לאלו אלא לוחצות על מרכז כף היד והנעת שתי הידיים יחד משחררת גב כואב אם תנועת הידיים מנסה להשתנות בהתאם לתחושות הגב המשתנות.
  17. התבוננות בראי לפני ואחרי תרגול או ניסיון להשוות בין מידת המונחות של שני צדי הגב על גבי הרצפה מלמדת את המתרגל להכיר את גופו.
  18. אחיזת הברכיים בעזרת הידיים כלפי הבטן תוך כדי שכיבה על הגב והנעת הגוף לכיוונים שונים משחררת כאבי גב תחתון
  19. פתיחה גדולה של הפה בסגנון שאינו מנומס אך משחרר את העורף יכול לאפשר שחרור של העורף
  20. הנחת הגוף על גבי המרפקים בברכיים מקופלות כשהראש מורכן משחררת את העורף והגב.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...