יום חמישי, ינואר 31, 2008

תשובות קצרות לשאלות נפוצות

תשובות קצרות לשאלות נפוצות
· כמה זמן עדיף לתרגל לבד בכל יום? בין חצי שעה לשעה בהנחה שלא מדובר בכאב כרוני, במקרה של כאב כל ארוע שהכאב מופיע בו הוא הזדמנות טובה להפגתו ללא התייחסות למשך הזמן.
· תוך איזה משך זמן צפוי להיות שיפור? עניין זה משתנה על פי סוג הבעיה, האפשרות שמדובר ביותר מבעיה אחת, משך הזמן שהאדם חי עם הבעיה, הגיל ועוד, לדוגמה בנוגע לכאבי גב יכול לחול שיפור תוך שבוע שבועיים אך רק לאחר התרגול, עם הזמן יורגש השיפור על פני משכי זמן ארוכים יותר, לפי הצעתה של פאולה עדיף לא לצפות לשיפור לפני שעברו פחות משנים עשר שבועות אך מניסיונם של מטפלים אחרים שיפור חלקי יכול לחול גם לאחר ארבעה עד שישה שבועות ואיכותו משתנה ועולה בהדרגה. לעתים ניכר שיפור בבעיה שלא לשמה החל האדם בטיפול והדבר מעיד על התחלת השינוי שהגוף עובר ועל האפשרות שהשינוי בבעיה שמעסיקה אותו במיוחד קרוב.
· האם השיטה מכוונת רק לטיפול בבעיות או גם למניעה? הטיפול בבעיות שונה מתרגול לצורך מניעה, בהקשר של מניעה יש לעתים יתרון למפגשים קבוצתיים, הנושאים שחשוב להתייחס אליהם כמניעה הם: הכנה ללידה, שיקום לאחר לידות, חיזוק רצפת האגן לאחר גיל חמישים אצל נשים והכנה לתופעות הגיל השלישי.
· האם ניתן לתרגל את השיטה בהריון? כן בהחלט, כאשר אישה תרגלה את השיטה לפני ההריון אין צורך בשינוי התרגול בזמן ההריון, אם החלה רק בזמן ההריון עדיף להתחיל לאחר שבוע עשרים, בשליש השלישי של ההריון ניתן לתרגל גם כהכנה ללידה על פי שיטת פאולה.
· ניסיתי לתרגל לפי הספר של פאולה ולא ראיתי תוצאות מה הסיכוים שתרגול בעזרת מורה יהיה שונה? הסיכויים טובים מאוד, כאשר אדם לומד את השיטה לראשונה רק בעזרת ספר הוא יכול לקבל מושג על סוג הפעילות והשפעתה הכללית אך קשה להתאים את התרגילים ולהמשיכם באופן הרצוי ללא הדרכה. כמו כן מתקשים רוב האנשים לקיים תרגיל ברצף הזמן הדרוש משום שעניין זה אינו ניתן למדידה ע"י ספירה או שימוש בשעון. לכן לא כדאי להסיק מסקנות רק על סמך הניסיון מתרגול על פי הצעות כתובות בלבד.
· המליצו לי לעשות פיסיותרפיה ולתרגל את שרירי רצפת האגן בגלל חולשה כללית האם שיטת פאולה זה אותו דבר? כן ולא, התוצאות יכולות להיות זהות דבר שהוכח ע"י מחקר,צורת התרגול שונה גם משום שבפיסיותרפיה מתייחסים לרצפת האגן בלבד ובשיטת פאולה מתרגלים גם באזורים נוספים של הגוף בהנחה שיש להם השפעה על מיקום וחוזק רצפת האגן, לדוגמה-הרגלי נשימה המפעילים לחץ תוך בטני ימשיכו את הבעיה אם לא תשתנה צורת הנשימה, ולכן תרגול שיטת פאולה לחיזוק רצפת האגן מתייחס לכלל ההרגלים והבעיות הגופניות גם אם הבעיה המציקה ביותר היא חולשת רצפת האגן.
· המליצו לי על ניתוח לתיקון בקע האם שיטת פאולה יכולה להחליף את הצורך בניתוח? אין אפשרות ל"תקן" בקע בעזרת שיטת פאולה, ניתן רק להקל על הסמפטומים.
· האם אצטרך לתרגל את שיטת פאולה כל החיים? רק אם תרצה ותהנה מזה, יש נושאים כמו כאבי גב, נשימה, חולשת רצפת אגן ועוד שתרגול מתמיד מונע את חזרתם ולכן עדיף להמשיך ולשמור על תרגול מתמיד אך גם אם לא מתמידים בהם באופן יום יומי ניתן לחזור לתרגל ולשפר את המצב ברגע שההפרעה חזרה. יש מצבים שהבעיה החלה על רקע ארוע חד פעמי, טראומה גופנית או נפשית ואז אין הכרח בהמשך תרגול, עם ילדים שנגמלו לחלוטין מחיתולים בעזרת השיטה גם אם באיחור אין צורך להמשיך לתרגל.
· האם שיטת פאולה יכולה למנוע ניתוחים? יש כמה סוגים של ניתוחים ששיטת פאולה יכולה למנוע, לדוגמה: ניתוחים הקשורים ברצפת האגן, ניתן למנוע ע"י תרגול להרמת הרחם או השלפוחית. ניתוחים הקשורים בכאבי גב בעקבות פריצת דיסק, בלט או סקוליוזיס.
· מה אחוז ההצלחה של השיטה? במסגרת מחקרים כמותיים שנעשו בהשוואה לשיטות טיפול אחרות השיטה הוכיחה הצלחה של מאה אחוזים בבעיה הקרויה וגיניסמוס והצלחה ממוצעת של מעל לחמישים אחוזים בטיפול בדליפת שתן במאמץ, בתחומים אחרים לא נעשה מעקב כמותי אלא איכותי.
· האם ניתן לפתור כמה בעיות במקביל? כן בהחלט אלא שלעתים הדבר מאט את מידת השיפור.
· מה העדיפות של השיטה ביחס לשיטות אחרות? באופן כללי ברוב התחומים שהשיטה מטפלת בהם ניתן להגיע לעצמאות מלאה בתחזוקה הגופנית ובהמשכיות השינוי שהטיפול גרם, כלומר אין צורך בקשר מתמשך עם מורה או מטפל לאחר שהבעיה טופלה. כמו כן מעצם מהותה כמשפיעה על כמה תחומים הכרוכים זה בזה יש פוטנציאל של שינוי כולל בגוף. לדוגמה אם תופעה כמו בריחת שתן נפתרה וגם מצב הנשימה שהיה אחד המקורות לדליפה השתפר יש סיכוי גדול יותר שהשינוי יתמיד.
· איזו תדירות של דליפת שתן במאמץ מוגדרת כבעיה המחייבת טיפול? אין הגדרה כזו, מידת ההפרעה שהאדם חווה ביחס לחייו היא החשובה.
· איזו השפעה יש לשיטה על קמטים בפנים? אין תשובה חד משמעית על שאלה זו גם משום שהנטייה לקמטים קשורה לתחומים רבים נוספים. מי שחושש מקמטים יכול להתמקד בתרגילים שאינם בשרירי הפנים או שמותחים את הפנים.
· האם יש קשר בין תרגול השיטה לבעיות פוריות? כמעט כל מטפל/ת בשיטה יכול לספר על מקרים של נשים שהיו בטיפולו והרו בעקבות הטיפול, הבעיה היא שקשה למצוא לדבר הסבר עקבי ולכן עדיץ שלא לפרסם את השיטה בהקשר זה.
· האם מספר המפגשים או משך התקופה שהאדם היה בטיפול הם שקובעים את סיכוייו לשינוי? עדיף לשלב במידה מאוזנת את שני המרכיבים. בעבר נהגה פאולה לפגוש אנשים לפחות פעמיים בשבוע כשהיגיעו לטיפולה ויש עדיין מורים המקפידים על כך, הזמן והפנאי הנפשי שהאדם מפנה לתרגול עצמי יכולים גם הם להשפיע השפעה ניכרת על עניין זה, לכן יש מצבים שמספר המפגשים משפיע ויש מצבים שמשך התקופה של הטיפול הוא שמשפיע.
· באיזה סוגי בעיות אם בכלל עלולה לחול החמרה של המצב בעקבות טיפול פאולה? מקרי החמרה הם מעטים ביותר ולרוב קשורים בבעיות נוספות שלא היה ידוע עליהן.
· האם הרגשת כאב או הרעה במצב היא חלק מהתהליך הצפוי למתרגלי השיטה? לא, הרגשת כאב מעידה על דרך תרגול לא נכונה ואינה רצויה בגישה לשיטת פאולה. יש מצבים שהאדם מדווח על הרעה אך סביר יותר להניח שמידת רגישותו לדבר השתנתה משום שדרך העבודה לא מייצרת תנאים להרעה.
· באיזה אופן מסייעת שיטת פאולה להחלמה מניתוחים? הדבר שונה מתחום לתחום, בכל הקשור לניתוחי גב ומפרקים מאחר שהשיטה מבוססת על תנועות קטנות ביותר היא יכולה לזרז את משך ההחלמה כי אינה פוגעת בהוראה להימנע מתנועה ויחד עם זאת מייצרת תנועה קלה המעודדת החלמה. בתחומים כמו מערכת השתן תרגול שיטת פאולה מזרז את החזרה של המערכות לפעולה וגם מחזק את השרירים שנחלשו לפני הניתוח או בעקבותיו. הניתוחים החדשים בתחום כמו השתלת סרט להרמת השלפוחית מצליחים למשך זמן ארוך אם לאחריהם נעשה גם תרגול של השיטה.
· האם צניחה של דופן הנרתיק ניתנת לתיקון ע"י שיטת פאולה? ברוב המקרים כן, אך יש גם מצבים שהשיפור אינו מתמיד. הדבר כרוך גם באורח החיים של האישה ובהיקף התרגול שלה.
· מהם סוגי ההשפעה של השיטה על מחלות ניווניות? קשה להעריך מראש את דרך ההשפעה אך כאשר יש חשש מאיבוד השליטה בסוגרים לימוד השיטה כאשר האדם נמצא בתחילת התהליך הניווני הוא יעיל, זאת משום שניתן עורר תחושות בסוגרים מרחוק דרך שרירים טבעתיים שיש בהם שליטה. כמו כן כאשר מדובר במחלות הקשורות בקישיון שרירים האדם יכול ללמוד לבדו להרפות דרך תרגילים מסוימים.
· היכן נעשית הכשרת מורים מוסמכים לשיטה? פאולה גרבורג שייסדה את השיטה הסמיכה שלוש מורות להסמיך מורים חדשים, המורות הן: איה גולדהמר, יואלה מגנט ונועה אילת. ההסמכה נעשית על פי מספר שעות אחיד לשלושתן ואינה קשורה במוסדות אחרים. בנוסף לאחר מותה של פאולה הוקמה עמותה של המורים המוסמכים, באתר העמותה ניתן למצוא פרטים מלאים על תהליכי ההסמכה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...