יום שבת, ספטמבר 14, 2013

איור המדגים תנועתיות בשיטת פאולה במצבי ישיבה

האיור מדגים תרגול במצבי ישיבה המעודד תנועתיות של הגב והאגן. תנועת כפות הרגליים מיועדת לסייע להפרדת הסוגרים ברצפת האגן, במצב המודגם באיור מימין המתרגל/ת לוחץ את העקב אל הרצפה ומרים את אצבעות הרגליים, במצב זה יש עידוד לתנועת הסוגר האחורי או להיצמדות הגב של המתרגל אל גב הכיסא.
האיור השמאלי מדגים את הרמת העקב ודחיפת בהונות הרגל אל הרצפה, כך יכול/ה המתרגל/ת לחוש ביתר מובהקות את הסוגר הקדמי.
המעברים בין שני המצבים יכולים לאפשר תרגול הן של הסוגרים והן תנועתיות של הגב במצבי ישיבה ממושכים

יום שישי, ספטמבר 13, 2013

לחיצת אגודלים ורצפת האגן בשיטת פאולה


התמונה מדגימה תרגיל בשיטת פאולה שעיקרו העברת האגודלים בכל יד בנפרד בין לחיצה של האגודל והזרת לבין לחיצת האגודל לאצבע.

התרגול נעשה בשתי הידיים בו זמנית. התאור והתמונה יכולים לבלבל.
מטרת התרגיל לחוש את הסוגרים באופן נפרד זה מזה. כאשר התרגיל נעשה בפני עצמו ללא שילוב תרגילים אחרים הוא מעורר תחושות כלליות באזור רצפת האגן. מי שרוצה להעזר בו כדי לתרגל כיווץ מופרד של הסוגרים צריך לכווץ את הסוגר הקדמי כשהאגודלים נלחצים אל האצבע או אל האצבעות והאמות. הסוגר האחורי יכול להתכווץ ללא התערבות הקדמי כאשר האגודלים נלחצים אל הזרתות.

יום חמישי, ספטמבר 12, 2013

תרגיל לשחרור הכתפיים


מיקום הכתפיים וצורת החזקתם משפיע על מידת המתח של הכתפיים ועל היחס בינם לבין העורף. יצירת קשר בין מיקומן של אצבעות הידיים לבין מיקום הכתפיים, בעזרת מניפולציה פשוטה, יכול לשחרר את הכתפיים.
החזיקו ממושכות את הזרת מתחת לקמיצה. מי שמתקשה בכך יכול לתפוס את שתי האצבעות בפלסתר. ניתן לשלב תרגיל זה עם כיווצים קלים של העיניים תוך תשומת לב לעפעפיים התחתונים. כפות הידיים מתחילות את התרגיל כשהן מונחות פשוטות בגובה הכתפיים ומחפשות במהלכו את המיקום הנוח להן ביותר. כלומר זה שיוצר הרגשת הרחקה של השכמות.


יום שלישי, ספטמבר 10, 2013

דוגמאות להשפעתה של שיטת פאולה על סמפטומים של בוגרים וילדים עם שיתוק מוחי:
o        קשיי שליטה בשפתיים ובלשון גורמים לדיבור בלתי ברור ולקשיים בהיגוי מלים, אם הפה נמשך לאחד מצדי הגוף, הדובר/ת מאבדים שליטה על הפקת הצלילים. הוספת תנועות אגרוף המשולבות בהנעת יד שמאל כלפי מרכז הגוף מסייעת לחיזוק מידת השליטה בפה. הדיבור נעשה ברור כל עוד ממשיכה ההעזרות בתנועות אלו.
o        שליטה בפה לצרכים תפקודיים כרוכה בשילוב פעולת הלשון, השפתיים, הלסתות ובית הבליעה. השפעת צלילים שונים המשולבת בנשיפה או שאיפה מאפשרת לשלב בין כמה תנועות הפה. במהלך תרגול השמעת הצליל ששש תוך כדי נשיפה הגוף מצרף מעצמו את תנועת השפתיים והלשון, בשיטת פאולה הגוף לומד להשמיע צליל כמו ש לאחר שנעזר בנשיפה מסוימת לצורך הפרחת בועות סבון, את כוח הנשיפה המדויק הנחוץ לשם כך למד דרך תרגול נוסף של השרירים הטבעתיים שברצפת האגן, שילוב בין כמה שרירים טבעתיים יכול להיות בתחילה בלתי אפשרי לילד עם שיתוק מוחי אך לאחר שתרגל בנפרד התעורר בגוף המיזוג בין תנועת השפתיים לתנועת רצפת האגן ואלו אפשרו לנשימה לתמוך בהשמעת הצליל.

o        חוסר איזון בין צדי הגוף מתבטא אצל ילדים עם שיתוק מוחין הן בתופעות כמו עקמת והן בחולשת שרירים באחד הצדדים. תרגול שיטת פאולה בתנועות רוטציה על ידי הפעלתת הגוף בשני צדדיו הקדמיים מעודד את הרגשת המרכז או את המושג "עמוד שדרה קדמי". קבוצת התרגילים הקשורה להפעלה זו מארגנת הפעלה לסרוגין בתנועות כיווץ והרפיה של העיניים, הידיים, כפות הרגליים ועוד. בנוסף תנועת הלשון בין שני צדי הפה תומכת בחלוקה זו. יש המעדיפים לשלב שני תרגילים כדי שהגוף יוכל להתארגן לצורך הפעלה זו. אצל מקצת מהמתרגלים מושכת תנועת העין את תנועת הסוגר הקדמי כאילו ניתן לחלק את הספינקטר. וכך גם לגבי קשרים בין שרירים אחרים. תרגול זה משפר הבדלים וחוסר איזון בין צדי הפנים, משפיע על קיצורים בעמוד השדרה ומאפשר להעזר בחוזקו של צד אחד כאשר חולשתו של האחר מונעת תנועה מלאה.

יום שני, ספטמבר 09, 2013

התרגיל המודגם בתמונה זו נקרא "שפה אל האף" , מטרותיו הן: ארגון עמוד השדרה והעורף ותנועה שלהם לאחור כדי לשנות את ההטיה האוטומטית לפנים של העורף ואת קיצורו, הרמת אברים פנימיים כגון: רחם, שלפוחית ורצפת האגן, 

ההוראה בתרגיל היא לגלגל את השפה העליונה כלפי האף ולתמוך בה בעזרת השפה התחתונה. ניתן להבין את ההחזקה של השפה בקלות אם מניחים זרת או עיפרון בין השפה העליונה של הפה לבין האף תוך כדי גלגול השפה

יום ראשון, ספטמבר 08, 2013

מכתב מאם שהשתתפה בסדנה בשיטת פאולה למדריכות כלות והעבירה משהו לילד עם בעיות הרטבה

השתתפתי בסדנה שלך למדריכות כלות ולקחתי משם תרגיל אחד שעניין אותי לצרכים משפחתיים
גיליתי להפתעתי שהבן שלי בכלל לא מסוגל להזיז את השפה העליונה,
ומאז אנחנו מתרגלים פרצופים מצחיקים כמה דקות בכל ערב באמבטיה
עכשיו יש לו תנועה מלאה בשתי השפתיים, ונרשמו די הרבה לילות יבשים, כן ירבו 

אז רק רציתי לומר תודה, בשמי ובשמו.

.

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...