יום שבת, ספטמבר 28, 2013

תרגיל אצבעות בשיטת פאולה

האיור מדגים תרגיל אצבעות  שבו כאשר גב היד מופנה לרצפה הזרת עולה על הקמיצה. ניתן להעזר בפלסתר כדי לאפשר לאצבעות להישאר במצב מוחזק ללא מאמץ. התרגיל מיועד לשנות את מנח הכתפיים, כפות הידיים מניעות את הגוף בעקבות מצב האצבעות ותנועתן מעודדת את פתיחת הכתפיים והרחקתן לאחור, כך משתחרר אזור השכמות. מומלץ לאפשר לידיים לנוע ללא הכוונה מחשבתית

חיזוק השרירים הטבעתיים ברצפת האגן במצבי עמידה בשיטת פאולה

החיזוק וההגמשה של השרירים הטבעתיים על פי שיטת פאולה נלמדים במיטבם כאשר מדובר בפעילות הנעשית בשכיבה, זאת משום שנטייתם של כל השרירים הטבעתיים לפעול יחד ולסייע זה לפעולתו של זה ניכרת בעיקר במצבי שכיבה. יחד עם זאת הניסיון מראה כי תרגול שרירים טבעתיים במהלך פעולות אחרות מעודד את המודעות לקיומם ואת האפשרות להשתמש בהם באופן רצוף.

הצעות להפעלת שרירי רצפת האגן בעמידה:
  • עמידה על קצות האצבעות ולסרוגין העברת המשקל לעקבים והרמת הבהונות
  • העברת משקל הגוף בין החלק הפנימי של כפות הרגליים לחלק החיצוני
  • שחרור הברכיים והצמדת הירכיים זו לזו תוך הפעלת לחץ קל

יום שישי, ספטמבר 27, 2013

רצפת האגן וחיזוקה בשילוב עם תנועת אצבעות הידיים בשיטת פאולה

האיור מדגים תרגיל הצמדת האגודל לסרוגין פעם אל האצבע ופעם אל הזרת. ניתן לתרגל את תנועת האצבעות כשלעצמן או לצרף אל תרגיל אחר שבו נעשים כיווצים של הסוגרים לסירוגין, שילוב התרגילים מקל על תחושות מופרדות וכיווצים מופרדים בין שתי קבוצות הסוגרים, האחורי ושני הקדמיים הפועלים כסוגר אחד בשיטת פאולה.
תרגול ההפרדה בין הסוגרים הוא אחת הדרכים לחיזוק רצפת האגן

יום חמישי, ספטמבר 26, 2013

שחרור כאבים בתרגול עצמי בשיטת פאולה

טיפול עצמי בכאב יכול להתרחש כאשר המתרגלים יוצרים עבור עצמם מניפולציות הנעשות באזורי גוף רחוקים מאזור הכאב כגון: הפעלת הלשון לצורך שחרור הנשימה בכאבי ראש, לחיצות קלות בשקעי כפות הרגליים ובשקעי כפות הידיים, כדי לנסות לחפש דרכים תנועתיות לשחרור כאב בגפיים או בגב וכו' ההוראה  בקשר לתרגיל האחרון היא ללחוץ את שקע היד או שקע הרגל, להניח למקום ולנסות לחוש אותו דרך הנעת האזור או מתוך ריכוז מחשבתי שיעזרו להמשיך ולהרגיש את הנוכחות שהמגע בשקע עורר. מקצת מהמתרגלים חשים צורך בעקבות תרגיל זה להניע את הגפיים באופן לא מתוכנן בתנועות משתנות בין אם קטנות או גדולות כולל קשר בין הגפיים, ויש שחוזרים פעמים רבות על המגע ומעדיפים להשאיר את הידיים בתנוחה קבועה כי קל להם יותר להישאר במקום דרך הקשר בין הגוף למחשבה. 

יום שלישי, ספטמבר 24, 2013

מתי ניתן ורצוי לשלב מגע בשיטת פאולה

 רוב רובו של התרגול בשיטת פאולה מבוסס על הפעלה עצמאית של השרירים שמסביב לעיניים, לפה ולנחיריים וכמובן לסוגרים. וכן על עידוד הקשרים בין הספינקטרים. מגע ברוח שיטת פאולה מכוון לעודד ולעורר את תנועת השרירים הטבעתיים אצל אנשים המתקשים בכך.  בין חולי פיברומיאלגיה ותשישות כרונית מיועד המגע לנטרל את הקושי האופייני להתעייף מכל תנועה שהיא.
המגע מארגן תנועה דומה ככל שניתן לתרגילים ןלכן הוא צפוי לעורר בגוף תנועה עצמית. החוקיות של שיטת פאולה מתקיימת בגוף עקב מגע משום שהתגובות הנלוות, הבלתי רצוניות שבשונה מההרגל הרווח אינן תוצאה של הוראה מחשבתית, מתרחשות בגוף בדרך עצמאית,
הוראת שיטת פאולה משנה הן את המודעות לגוף והן את היכולת לאפשר לגוף לפעול מתוך תגובות ספונטניות, לא תלויות בחשיבה על הגוף. לשינוי זה יש גם השפעה חשיבתית שהיא החשובה ביותר. שכן ככל שעולה היכולת להניח לגוף לפעול מטעם עצמו כך מתחדדת ההבנה שלגוף יש חוקים משלו שאינם נתונים למרותנו השכלית. זהו שינוי חשיבתי המאפשר למעוניינים בו ללמדו ביתר העמקה ככל שהם ממשיכים לתרגל ולהכיר את התגובות המשתנות של גופם. 

יום שני, ספטמבר 23, 2013

צילום תרגיל פה בשיטת פאולה



הצילום מדגים את התרגיל כיווצי פה לסרוגין עם הרחקת קצות השפתיים, הדרך הנכונה ביותר ללמוד תרגיל זה היא לומר או (בשורוק), אי לסרוגין, לאחר שהתנועה נלמדה דרך אמירת ההברות אין הכרח להמשיך להשמיע אותן, ניתן לחזור על התנועה שההברות מייצרות.
התרגיל משפיע על כמה תפקודים בגוף המתרגל/ת: שחרור הלסתות, שיפור התפקוד של מערכת העיכול, תנועה לסרוגין של הסוגרים ועוד

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...