יום שבת, אוגוסט 22, 2009

חיזוק שרירי רצפת האגן אצל נשים

הרקע הפיסיולוגי להחלשות שרירי רצפת האגן אינו רק לידות טראומטיות, ריבוי לידות או תנאי חיים כמו הרמת משקל אחרי לידה. הנרתיק מעצם מבנהו הוא חלל שמאפשר לאברים אחרים לשנות את מיקומם כלפיו. לחץ פנימי על שרירי רצפת האגן המחליש בהדרגה את תפקודם נובע לעתים מחולשה תפקודית של אברים ומערכות אחרות. לדוגמה: תפקוד לקוי של מערכת העיכול, קשיי נשימה שונים או נטייה של הגב התחתון לשקע עמוק יכולה לכוון את מיקום האגן בזוית הגורמת להחלשות. שיקום רצפת האגן באמצעות שיטת פאולה כולל שינויים בתפקוד המערכות הפנימיות כמו מערכת העיכול, הנשימה או צורת ההחזקה של הגב והארכת השקעים.
החידוש שמכניסה שיטת פאולה בבואה לשקם את רצפת האגן או לטפל בה כחיזוק כללי, כהכנה ללידה ועוד הוא בתפיסה ההוליסטית של הגוף. כלומר חיזוק רצפת האגן ישולב בתרגילים לחיזוק הגב, להארכת ולהגמשת הפרקים. יכלול את שינוי צורת הנשימה כדי למנוע לחץ תוך בטני וישנה את החשיבה על דרכי כיווץ והרפיה. הבנת השילוב בין תנועת אצבעות הידיים ומיקום הכתפיים ובין אלו למיקומו של האגן, או הבנת הקשר בין היציבה, השליטה בסוגרים, תנועת כפות הרגליים ועוד. כל אלו נותנים לאישה הכרות חדשה עם גופה גם במהלך תהליכי החיזוק של רצפת האגן.
שיטת פאולה מטפלת במכלול התפקודי של רצפת האגן על פני רצף שנע מחולשה וחוסר שליטה ועד לכיווץ יתר.

יום רביעי, אוגוסט 19, 2009

טיפול בשינויים ביכולת השליטה בסוגרים אצל ילדים

הטיפול בשיטת פאולה מבוסס לרוב על תרגילים שהמטופל מבצע באופן עצמאי ללא מגע ותוך מעקב של המטפל/ת אחר תגובות נלוות בגוף שהן לב השיטה. אצל מבוגרים מבוססת שיטת פאולה על חזרה מונוטונית על כיווצים והרפיות, חזרה זו יוצרת בגוף תגובת מטוטלת המופיעה במקום אחר, לרוב במקום הזקוק ביותר לחיזוק או לדיוק התחושה. הדברים שונים כאשר מדובר בילדים. הרקע לשינויים ביכולת השליטה בסוגרים יכול להיות רגשי, פיסי או בלתי מאובחן ועדיין מחייב שילוב קל של מגע עם הנחיות מילוליות או משחק. היכולת של ילדים לבצע תרגילים רק מתוך הנחיה מילולית ולחזור שוב ושוב על אותו התרגיל שונה מאשר אצל מבוגרים, מגע עקיף, או מגע מרחוק מתאימים לסייע בבעיה זו. מגע עדין המיועד לעורר תנועה עצמית של שרירים טבעתיים כמו עיניים ופה יכול לעודד את מיקוד התחושה הדרושה לילד כדי לפתח את יכולת השליטה החסרה בסוגרים. המגע נעשה באופן שאינו נוגד את עיקרי השיטה שהם בין השאר-עירור היכולת לריפוי עצמי הגלום בכל ילד ואדם ע"י הפעלה ישירה ועקיפה של השרירים הטבעתיים. יכולת זו היא אישית ומתגלה באופן שונה אצל כל פרט. בדר"כ תפקיד המורה לעקוב אחר נטיות הגוף וצורת הפעולה של המטופל ולכוונו על בסיס הצפייה באופן הפעולה של המתרגל, ביכולתו להבין את התרגיל ולקיימו במשך רצף זמן מינימלי. שיאפשר למניפולציות התנועתיות ולתרגילים לאזן את הטונוס והשליטה של המתרגל בשרירים הטבעתיים ובשרירים המשורטטים. זאת משום שרצף זה הוא שמעורר את התגובות הנלוות החשובות כל כך כדי שהשינוי יהיה גם מתוך הגוף ולא מתוך חשיבה בלבד. אצל ילדים לא פעם קשה להתחיל את העבודה ממגע גם אם הוא חלקי ומיועד לעודד תנועה עצמית, אותה צפייה שאצל המבוגר מיועדת לכוונו לעבודה המתאימה לגופו היא הרקע ליצירת קשר האמון עם ילדים הדרוש לרובם. כמו כן נעשה שימוש במשחקים שהמטפל ממציא בכוחות עצמו או מתוך שיתוף הילד כדי ליצור בגוף תגובות דמויות תרגילים. לדוגמה-כיווץ חוזר ונשנה של העפעפיים, תרגיל שיש לו פוטנציאל רחב כמו השפעה על צורת הנשימה, הרגעות, או תנועה ספונטנית של הסוגרים, בהונות הרגליים, הפה או הידיים. תרגיל כזה יכול להתאים לצרכים רבים ותפקיד המטפל המכוון אדם בוגר ועצמאי לעקוב אחר התגובות הנלוות ואחר אופן ביצוע התרגיל, לעודד ולכוון לדרכי הפעלה המתאימות ביותר למטופל. בעבודה עם ילדים ניתן להפעיל את השרירים הטבעתיים בעזרת נשיפה מודרכת של בועות סבון, פרצופים, העזרות בכדורים למיניהם ואביזרים יום יומיים אחרים. בדרך כלל בנוסף לשינויים שחלים ביכולתו של הילד לשלוט בסוגרים עקב עליית יכולת התחושה באזור, ערנות לתחושות מוקדמות או שיפור יכולת הכיווץ, חלים גם שינויים אחרים, הן הילד והן המטפל נפתחים לעולם שלם של סגנונות תנועה והשפעה הנוגעים לשיטה. שחרור רגשי שמתחיל דרך תנועה חופשית, פיתוח או חיזוק הרגשת המרכז הגופני והפיסי, עלייה ביכולת הריכוז המחשבתי והגופני וכן הכרות עם דרכי הרגעות אישיים על פי צרכי הילד המתאימים לרוב למצבי לחץ חולפים. ככל שמתחזקים מרכיבים אלו משתפרת יכולת הילד להיעזר במגע קל של המטפל כדי לחוש בגופו תחושות עדינות או לייצור ולעורר בגוף תשומת לב שחסרה לו קודם לכן.
בנוסף חשובה לא פעם היכולת להמציא מניפולציות שמאפשרות לילד להתמיד בתרגיל בין אם ע"י שילוב מגע במקום אחד בו זמנית להפעלת הילד את גופו באופן יזום במקום אחר בגוף, שימוש בתיאורים דמיוניים של התנועה הדרושה או קולות ותנועה חופשית וכללית. עידוד התנועה החופשית או פיתוח התרגילים תוך כדי שיתופו של הילד כדי לעודדו להיות אקטיבי בפעילות חשובים ביותר ליכולתם של ילדים להתמיד בהתקדמותם בעזרת השיטה.

יום שלישי, אוגוסט 18, 2009

ערב מעברים ביישוב שריגים יכלול גם ארוע הסברה לחוגי היישוב

במסגרת ערב מעברים שיתקיים ביישוב שריגים יוצגו גם שולחנות הסברה על החוגים המתקיימים ביישוב.הארוע יתחיל ב19 באוגוסט, יום ד' בשבע בערב. במסגרת ארוע זה יוצג שולחן הסברה על לימודי שיטת פאולה לנשים וליחידים
למידע נוסף סמדר-0544893772

יום שני, אוגוסט 17, 2009

כאב מנקודת הראות של שיטת פאולה

הטיפול בכאב בשיטת פאולה נוגע למספר תחומים: כאבי גב ושלד, כאבים בזמן לידה או בזמן יחסי מין, כאבים הקשורים באי תקינות של מערכת העיכול.

המשותף לכאבים שונים אלו מנקודת הראות של השיטה הוא כיווץ יתר או פגיעה ביכולת הכיווץ וההרפיה התקינים. מרכיב משותף אחר הוא שבכולם תפיסת הטיפול בכאב מבוססת על העברת הידע והתרגול למטופל כך שפעילותו ותגובותיו בזמן כאב יעשו אותו למטפל של עצמו.

בכל אחד מהתחומים האלו דרוש אופן טיפול אחר שיתואר בהמשך, בחלק מן המקרים הבנת העיקרון הפאוליסטי והתרגול יכולים לסייע לאדם הסובל בפתרון מספר בעיות גם יחד.

כאבי גב ושלד יכולים לנבוע מקבוצה גדולה של "קיצורים" בלורדוזות (שקעים כמו העורף או הגב התחתון), מהבדלים בין הצדדים כמו עקמת או הבדלי אורך אחרים, מתאונות, מתח וכמובן פגיעות מסוג פריצות דיסק. המשותף לטיפול בכאבים מסוג זה הוא הכוונת התנועה העצמית של הגוף דרך תרגילים, לשילוב של הרפיה עם הארכות. ארגון הגוף מחדש למניפולציות עדינות באמצעות התרגילים או השכיבה במצבים סטטיים מסוימים אפשרית במצבים רבים, לא רק בשכיבה ולאחר סיומו של יום העבודה.

הייחודי לפעילות הגופנית בשיטה זו הוא היכולת לעורר בגוף תנועה עדינה החוזרת על עצמה במקום הזקוק לטיפול ממקומות שונים בגוף ורחוקים לעיתים מאזור הכאב. כך בעקיפין מתאפשר למקום הפגוע לפעול כמידת יכולתו וללא רתיעה לא רצונית מעצם המגע או הטיפול. תרגיל לדוגמה המקל על כאבים הקשורים בריצת דיסק, עקמת או הבדלים אחרים בין צדדים הוא לשכב כך שיד ימין פרושה ישר מעל לראש או בגובה הכתף ורגל ימין פרושה ישר, יד שמאל מחזיקה את קרסול שמאל והמבט מופנה ליד ימין, מומלץ לנסות להעביר את משקל הגוף לצד ימין בעזרת תנועות קלות של צד שמאל.

כאבים בזמן יחסי מין-

לאלו יש הגדרה רפואית מוכרת vaginismus שמחקר בניהולו של צבי צוקרמן כבר הראה את נפלאות שיטת פאולה לגביה. קשיים וכאבים אחרים הקשורים בהתכווצויות לא מלאות של הנרתיק יכולים להרויח רבות מן השיטה. ההסבר ליעילות השיטה בעניין יכול לנבוע מכמה מקורות: עבודה מרחוק כלומר מאזור אחר שאינו רגיש קלה יותר ואפשרית כאשר האישה סובלת ממצב כאב כרוני.

גילוי היכולת להפעיל אזורים המוגדרים כ"מיניים" ללא מגע נוסח הרגשת שקט ושליטה ומפתח את הקשב לגוף, וכן שינויים הקשורים בהולכה עצבית שהפעילות הכיווצית מעוררת. תרגיל לדוגמה בעניין זה הוא כיווצים קלים של העפעפיים התחתונים או לנסות לחוש נקודה בקצה הלשון.

ההקלה על כאבים בזמן לידה בעזרת שיטת פאולה כרוכה גם בשילוב שמתאפשר מאופי התרגילים בין הרפיה לבין השפעה על קצב ההתכווצויות של הרחם והנרתיק. כמו כן ניתן לשלב את ההרפיות מהכאב בנשימות המערבות כיווצים של הנרתיק. באופן זה הרפיית הכאב בזמן הלידה משולבת בהתקדמות הלידה ובשחרור האגן. הרחבה מעשית בעניין זה ניתן לקרוא בכתבה המופיעה באתר אסימון וכן ניתן לשאול דרך פורום שיטת פאולה באתר.

טיפול באי תקינות של מערכת העיכול באמצעות שיטת פאולה אינו תמיד בזמן הכאב אלא אם מדובר בתופעות כמו פיסורה וטחורים. במקרים אלו לומדים המטופלים שימוש משולב ביציבה נכונה והרפיית הכאב ע"י כיווצים קלים בספינקטר המוגדר כ"ספינקטר אחורי" בשיטת פאולה. ההקלה על מערכת העיכול בשיטת פאולה כוללת תרגילי כיווץ והרפיה של כפות הידיים, כפות הרגליים והעיניים. כל אלו מזמנים לגוף העלאה של יכולת ההתכווצות הכללית של מערכת העיכול. (לשאלות אישיות בעניין ספציפי זה ניתן לפנות במסגרת הקהילה לשיטת פאולה.)

פעמים רבות כאב, עצירות ושאר תופעות לא נעימות מקורם ב"מעיים עצלים" או מושגים אחרים המעידים על פעילות איטית ולא יציבה של המעיים וכלל המערכת. עד כמה שהדבר נשמע קשה להוכחה לכיווצים של השרירים הטבעתיים יש יכולת השפעה על מידת ההתכווצות של האברים הפנימיים ולכן יכולה השיטה להיות יעילה בטיפול בבעיות עיכול.

תחומי ההשפעה של שיטת פאולה וסוגי הפעילות המתאימים להם

שיטת פאולה מעוררת את יכולת הריפוי העצמי הגלומה בכל אחד מאיתנו ע"י הפעלה ישירה ועקיפה של השרירים הטבעתיים בטכניקות ייחודיות של כיווצים והרפיות. המניפולציות התנועתיות והתרגילים מאזנים את הטונוס והשליטה של המתרגל/ת בשרירים הטבעתיים ובשרירים המשורטטים. התרגול מביא לשינוי הן בתפקוד השרירים הטבעתיים והן בתפקוד המערכת האוטונומית. למרות שפעמים רבות הגוף מושך את התרגיל המוצע לו לאזור החלש בין אם הוצע תרגיל ישיר לבעיה ובין אם לא, ניתן להדגים את אופיה של השיטה ביתר הרחבה על ידי הצגת תרגילים ייחודיים לכל בעיה או ע"י תאור הפעילות המומלצת. המאמר יתמקד בתאור זה.

תחומי הטיפול וההשפעה של שיטת פאולה:

מכלול השיבושים האפשריים ברצפת האגן: חיזוק ושיקום רצפת האגן. חולשה במערכת השתן. טיפול בכיווץ יתר ובכאבים הקשורים בכך, שינוי מיקום האגן והשפעתו על תפקוד הגב. בריחת שתן, דלקות חוזרות בשלפוחית, קושי במתן שתן,
החידוש שמכניסה שיטת פאולה בבואה לשקם את רצפת האגן או לטפל בה כחיזוק כללי, כהכנה ללידה ועוד הוא בתפיסה ההוליסטית של הגוף. כלומר חיזוק רצפת האגן ישולב בתרגילים לחיזוק הגב, להארכת ולהגמשת הפרקים. יכלול את שינוי צורת הנשימה כדי למנוע לחץ תוך בטני וישנה את החשיבה על דרכי הכיווץ וההרפיה של הפתחים עצמם ושל אזורים נוספים בגוף המעודדים את יכולת ההתמקדות בתחושות באזור. הבנת השילוב בין תנועת אצבעות הידיים ומיקום הכתפיים ובין אלו למיקומו של האגן, או הבנת הקשר בין היציבה, השליטה בסוגרים, תנועת כפות הרגליים ועוד. כל אלו נותנים לאישה הכרות חדשה עם גופה גם במהלך השיקום של רצפת האגן וגם כקורס למניעה וחיזוק. חלק חשוב בחיזוק רצפת האגן מוקדש ללימוד ההפרדה בין הסוגרים. זאת משום שההפרדה מסייעת בשינוי הזוית של החזקת האגן.

שיבושים במערכת העיכול : עצירות כרונית, טחורים, פיסורה, קיבה עצבנית, צרבות.
על פניו נראה שהאדם המתרגל יכול להשפיע רק על האברים הרצוניים מתוך אברי העיכול אך באופן שניתן לתארו רק על בסיס נסיוני ולא ברמה התאורטית יש לשיטת פאולה השפעה גם על איכות הפעולה של תנועת השרירים המפעילים את הפריסטלטיקה. על כן לא רק השינוי בחוזק, בגמישות או באופן התפקוד של הפה ופי הטבעת משנים את תפקוד מערכת העיכול בעזרת תרגילי שיטת פאולה, אלא גם מידת היכולת של האברים הפנימיים להעביר את המזון מתוך התכווצות מלאה של הושט, המעיים והחלחולת.
בעיות וכאבים אורטופדיים :כאבי צוואר, בעיות וכאבי גב, כאבי ברכיים, כתפיים וזרועות.
בתחום הבעיות והכאבים אורטופדיים יש לפאולה השפעה ייחודית באיזון דיספרופורציה בין צדי הגוף, בהקטנת הנזקים הנגרמים מחוסר תנועה או משימוש מוגזם באחד מצדי הגוף. תוצאות יפות ניכרות גם בטיפול בפריצות דיסק, קיפוזיס, סקוליוזיס, וארגון הגוף לשימוש נכון ברצפת האגן באופן המונע נזקים בזמן הריון או שינויים גופניים שונים.
שחרור מכאב: סוגי הכאב ששיטת פאולה יעילה לגביהם הינם כאבי גב ושלד, כאבים הקשורים באי תקינות של מערכת העיכול. כיווץ ספונטאני של שרירי הפנים המצוי אצל חולי פיברומיאלגיה וכיווץ מסוג הספאזם המצוי אצל חולי טרשת נפוצה ומחלות ניווניות אחרות.
בהריון, כתהליך הכנה ללידה ואחריה, וכן הקלה בבעיות נלוות להריון מתחום כאבי הגב ומערכת העיכול, חיזוק שרירי רצפת האגן כהכנה להריון ובמהלכו נחוצים לרוב הנשים. תרגול של השרירים הטבעתיים ברצפת האגן יגמיש וישחרר את יכולת ההפעלה של האזור החשוב ביותר להריון וללידה ויעלה את רמת הרגישות והשליטה בו. מקצת מיכולות השליטה של נשים ברצפת האגן נחלשות עקב ההריון וקשה להביאם לידי תפקוד נכון. תרגול בשיטת פאולה יסייע להפעלתם של שרירי רצפת האגן על ידי העזרות בשרירים טבעתיים באזורים נוספים בגוף כמו שרירי הפנים או הידיים. התרגול יעלה את איכות הכיווץ והשליטה באזור רצפת האגן על תפקודיו השונים. באופן דומה ניתן גם להקל על הלידה. השינויים העוברים על רצפת האגן: החלשות, התרופפות, התרחבות וצניחות מביאים לעתים לנזקים בלתי הפיכים, אלו יכולים להימנע על ידי תרגול בשיטת פאולה.


טיפול בילדים רווח בעיקר בתחומים-אסטמה, שליטה בסוגרים, היפוטוניה. סגנונות העבודה: פעילות

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...