יום שני, אוגוסט 17, 2009

כאב מנקודת הראות של שיטת פאולה

הטיפול בכאב בשיטת פאולה נוגע למספר תחומים: כאבי גב ושלד, כאבים בזמן לידה או בזמן יחסי מין, כאבים הקשורים באי תקינות של מערכת העיכול.

המשותף לכאבים שונים אלו מנקודת הראות של השיטה הוא כיווץ יתר או פגיעה ביכולת הכיווץ וההרפיה התקינים. מרכיב משותף אחר הוא שבכולם תפיסת הטיפול בכאב מבוססת על העברת הידע והתרגול למטופל כך שפעילותו ותגובותיו בזמן כאב יעשו אותו למטפל של עצמו.

בכל אחד מהתחומים האלו דרוש אופן טיפול אחר שיתואר בהמשך, בחלק מן המקרים הבנת העיקרון הפאוליסטי והתרגול יכולים לסייע לאדם הסובל בפתרון מספר בעיות גם יחד.

כאבי גב ושלד יכולים לנבוע מקבוצה גדולה של "קיצורים" בלורדוזות (שקעים כמו העורף או הגב התחתון), מהבדלים בין הצדדים כמו עקמת או הבדלי אורך אחרים, מתאונות, מתח וכמובן פגיעות מסוג פריצות דיסק. המשותף לטיפול בכאבים מסוג זה הוא הכוונת התנועה העצמית של הגוף דרך תרגילים, לשילוב של הרפיה עם הארכות. ארגון הגוף מחדש למניפולציות עדינות באמצעות התרגילים או השכיבה במצבים סטטיים מסוימים אפשרית במצבים רבים, לא רק בשכיבה ולאחר סיומו של יום העבודה.

הייחודי לפעילות הגופנית בשיטה זו הוא היכולת לעורר בגוף תנועה עדינה החוזרת על עצמה במקום הזקוק לטיפול ממקומות שונים בגוף ורחוקים לעיתים מאזור הכאב. כך בעקיפין מתאפשר למקום הפגוע לפעול כמידת יכולתו וללא רתיעה לא רצונית מעצם המגע או הטיפול. תרגיל לדוגמה המקל על כאבים הקשורים בריצת דיסק, עקמת או הבדלים אחרים בין צדדים הוא לשכב כך שיד ימין פרושה ישר מעל לראש או בגובה הכתף ורגל ימין פרושה ישר, יד שמאל מחזיקה את קרסול שמאל והמבט מופנה ליד ימין, מומלץ לנסות להעביר את משקל הגוף לצד ימין בעזרת תנועות קלות של צד שמאל.

כאבים בזמן יחסי מין-

לאלו יש הגדרה רפואית מוכרת vaginismus שמחקר בניהולו של צבי צוקרמן כבר הראה את נפלאות שיטת פאולה לגביה. קשיים וכאבים אחרים הקשורים בהתכווצויות לא מלאות של הנרתיק יכולים להרויח רבות מן השיטה. ההסבר ליעילות השיטה בעניין יכול לנבוע מכמה מקורות: עבודה מרחוק כלומר מאזור אחר שאינו רגיש קלה יותר ואפשרית כאשר האישה סובלת ממצב כאב כרוני.

גילוי היכולת להפעיל אזורים המוגדרים כ"מיניים" ללא מגע נוסח הרגשת שקט ושליטה ומפתח את הקשב לגוף, וכן שינויים הקשורים בהולכה עצבית שהפעילות הכיווצית מעוררת. תרגיל לדוגמה בעניין זה הוא כיווצים קלים של העפעפיים התחתונים או לנסות לחוש נקודה בקצה הלשון.

ההקלה על כאבים בזמן לידה בעזרת שיטת פאולה כרוכה גם בשילוב שמתאפשר מאופי התרגילים בין הרפיה לבין השפעה על קצב ההתכווצויות של הרחם והנרתיק. כמו כן ניתן לשלב את ההרפיות מהכאב בנשימות המערבות כיווצים של הנרתיק. באופן זה הרפיית הכאב בזמן הלידה משולבת בהתקדמות הלידה ובשחרור האגן. הרחבה מעשית בעניין זה ניתן לקרוא בכתבה המופיעה באתר אסימון וכן ניתן לשאול דרך פורום שיטת פאולה באתר.

טיפול באי תקינות של מערכת העיכול באמצעות שיטת פאולה אינו תמיד בזמן הכאב אלא אם מדובר בתופעות כמו פיסורה וטחורים. במקרים אלו לומדים המטופלים שימוש משולב ביציבה נכונה והרפיית הכאב ע"י כיווצים קלים בספינקטר המוגדר כ"ספינקטר אחורי" בשיטת פאולה. ההקלה על מערכת העיכול בשיטת פאולה כוללת תרגילי כיווץ והרפיה של כפות הידיים, כפות הרגליים והעיניים. כל אלו מזמנים לגוף העלאה של יכולת ההתכווצות הכללית של מערכת העיכול. (לשאלות אישיות בעניין ספציפי זה ניתן לפנות במסגרת הקהילה לשיטת פאולה.)

פעמים רבות כאב, עצירות ושאר תופעות לא נעימות מקורם ב"מעיים עצלים" או מושגים אחרים המעידים על פעילות איטית ולא יציבה של המעיים וכלל המערכת. עד כמה שהדבר נשמע קשה להוכחה לכיווצים של השרירים הטבעתיים יש יכולת השפעה על מידת ההתכווצות של האברים הפנימיים ולכן יכולה השיטה להיות יעילה בטיפול בבעיות עיכול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...