יום ראשון, דצמבר 19, 2010

תרגול שיטת פאולה בגיל השלישי

היתרון של שיטת פאולה בעבודה עם אנשים בגיל השלישי שאינם סובלים מהחלשות תפקודית במערכות הפנימיות היא שהפעילות אינה כרוכה במאמץ. למרות זאת היא מעוררת בגוף הרגשת חיוניות ורגיעה ומעלה את רמת הריכוז והמודעות הגופניים. המניפולציות התנועתיות מיועדות לכוון את המתרגל להכיר סודות בגופו או קשרים בין שרירים שמשיגים שיפור באיכות החיים הכללית דרך העלאת הקשר בין מקומות שונים בגוף, לאו דווקא בעזרת הפעלת כוח או התקדמות בחוזק השריר. דבר זה משפיע על שינוי החשיבה בכל גיל ולכן מעלה את מידת האמון של המתרגל בגופו וביכולותיו הכלליות. אם חושבים על שיטת פאולה כדרך תנועה כוללת המעלה את איכות החיים מגלים שכולנו במובן זה או אחר מתרגלים פאולה במצבים שונים בחיים אך נוכל לעשות זאת טוב יותר אם נוסיף הפניית זמן לתרגול מכוון.

הניסיון בעבודה עם אנשים בגיל השלישי גיבש כמה מודלים, להלן פירוט המודלים:
עבודה קבוצתית
הפעלה בקבוצה נעשית ביתר קלות בישיבה. הן בגלל הקושי במעברים בין שכיבה לעמידה והן כדי לעודד גמישות במצבי ישיבה. שילוב תרגילים אלו במצבי עמידה תוך הישענות חלקית על מסעד הכיסא מזמין העזרות בסוגרים (הספינקטר הקדמי והאחורי) לחיזוק היציבה והרגשה דינמית בתהליכי העבודה. התרגול מכוון לשילוב בין פעילות הגב והשלד לבין שיפור השליטה בסוגרים. התמקדות בתרגילים קלים ללמידה ולזכירה מעודדת שילוב בין החשיבה של האדם על גופו לבין יכולתו להפעילו ללא מאמץ בצורכים כמו חיזוק רצפת האגן בעזרת מיקום כפות הרגליים, או אופנים שונים של הפעלת הידיים והאצבעות וטיפים המעודדים הרגשת שליטה עצמית.

עבודה יחידנית
בשיטת פאולה ניתנת בדרך כלל עדיפות לעבודה בשכיבה כדי לעודד את מקסימום התגובות הספונטניות של הגוף. בשונה מהצורך לעבוד בקבוצה בישיבה הטיפולים היחידניים יכולים לערב מגע בהשראת שיטת פאולה כלומר תנועות שהמטפל מתחיל במקומות כמו המצח או כפות הרגליים שהמשכן הספונטני בגוף ללא מעורבות המטפל מזמין התעוררות תודעתית ופסיולוגית.

פעילות תנועתית בלתי מתוכננת בהשראת שיטת פאולה
פן נוסף ב"שיטת פאולה" נקרא: "החופשי של פאולה" וכוונתו ללמד את המשתתפים לעתים בשילוב מוסיקה ולעתים על בסיס תרגילים מובנים להגיע לתנועה ספונטנית טבעית. פאולה מצאה שעל ידי מתן חופש לגוף, יוכל הגוף לשפר את מצבו. ההנחיה מכוונת תחילה לתנועות קטנות בעוד כל אדם מבטא את צורכי גופו באופן שהוא מיטבי ליכולתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...