יום שני, ינואר 31, 2011

תרגול בקבוצה של שיטת פאולה-יתרונות וחסרונות

פעילות קבוצתית בשיטת פאולה צריכה להעשות בקבוצות הומוגניות כגון: קבוצות לחיזוק רצפת האגן וחיזוק הגב והשלד, הכנה ללידה, תנועה בישיבה לאנשים בגיל השלישי ועוד. בשונה מהנעשה בשיעורים יחידניים שבהם ההקשבה לתלמיד והצפייה בו דרושים יותר ומהוים את לב לבו של השיעור מחייבת העבודה הקבוצתית תכנון מראש. בשיעורים יחידניים נבחרים התרגילים מתוך כוונה להעלות ולעודד תגובות שהחלו להראות בתנועת התלמיד/ה וכן מתוך בחינת הרלוונטי ביותר למצב התלמיד בזמן השיעור. לא כך הדבר בשיעורים קבוצתיים התכנון הוא האמנות הנדרשת בעבודה עם קבוצה. מובן שניתן בעבודה קבוצתית להשאיר מרווח לתרגול שנובע משאלות, הערות או צפייה של המורה. העבודה על פי נושאים יכולה לקדם הן את הבנת המשתתפים והן את ארגון הגוף במהלך השיעור. לדוגמה: תרגול רצוף של כמה תרגילים המתמקדים בהפרדה בין הסוגרים הקדמיים לסוגר האחורי, תרגול של תנועות רוטציה בין צד ימין לצד שמאל, תנועה חופשית דרך שקעי עמוד השדרה וכפות הידיים. אחד העקרונות החשובים בשיטת פאולה הוא התרגול העצמי, לשם כך נדרשת חזרה על מקצת מהתרגילים מדי שיעור. הצורך לבסס את השליטה בתרגילים על ידי חזרה עליהם מוטב שישולב בצורך האנושי ללמוד תרגילים חדשים וכן ביצירת תהליך מדורג של הבנת השיטה כמו התמקדות במקום אחד בגוף גם במצבים שתנועתיות עצמית של הגוף מתרחשת מאליה.
תפקיד המורה בתרגול בקבוצות הוא ליצור את השילוב ההכרחי בין הקשבה עצמית ואישית של כל משתתף לגופו לבין עבודה של רוב האנשים בקצב דומה אם כי לא אחיד. מאחר שההנחיות ניתנות תוך מתן מרחב לקצב אישי בביצוע ההנחיות, יכול המתרגל שרוצה בכך להמשיך תרגיל שמטיב עימו בזמן שהקבוצה קיבלה כבר תרגיל חדש. מחובתו של מורה להקפיד על תזכורת זו בתהליך העבודה עם קבוצה. כמו כן חשוב להזכיר למשתתפים שלא לחקות זה את זה דבר שהוא מקובל בקבוצות בתחומים אחרים, שכן אופן הכיווץ או קצב התנועה הכרחי שיהיו אישיים. פעמים רבות עולה השאלה מה עדיף-עבודה קבוצתית או יחידנית ומובן שאין תשובה אחידה בעניין. התוצאות נוטות להיות איטיות יותר בעבודה בקבוצה אך הקבוצה יכולה להיות קלה יותר למי שמתקשה להתרכז בגופו ולעסוק בתנועות קטנות הדורשות ריכוז רב. קשה לתכנן הרכב קבוצתי מושלם. הייחודי לעבודה בקבוצה הוא ההזדמנות שיש למשתתפים לשוחח על התהליך. לא פעם שאלתו של אחד מבהירה לאחר את שלא ידע לשאול ואף מעודדת אותו לא לותר בשלב הקושי. יחד עם זאת התרגול בקבוצה עלול להשאיר את התהליך ברמה טכנית הפותרת בעיות חשובות אך לא מזמנת שילוב בין גוף לנפש, עידוד ההרגעות וכניסה לשקט פנימי כפי שמתרחש לרוב בעבודה יחידנית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...