יום שבת, ינואר 19, 2008

הדגמה של תהליך עבודה קבוצתי


העבודה הקבוצתית צריכה להעשות בקבוצות הומוגניות כמו בעיות גב, שילוב בין חיזוק רצפת האגן וחיזוק הגב והשלד או הכנה ללידה. כמו כן עליה להיות מתוכננת מראש על פי נושאים בשונה משיעור יחידני שבו ההקשבה לתלמיד והצפייה בו מאפשרת למורה לכוון את השיעור מתוך התגובות לתרגילים הראשונים שהציע ולבדוק מחדש בכל פעם את הרלוונטי ביותר למצב המסוים של תלמידו. ניתן ועדיף כמובן גם בעבודה קבוצתית להשאיר מרווח לתרגול שנובע משאלות, הערות או צפייה של המורה שמעידה על משתתפות הסובלות מכאבי גב עקב תרגילים מסוימים, אך העבודה על פי נושאים יכולה לקדם גם את הבנת המשתתפות וגם את ארגון הגוף במהלך השיעור. ( השימוש בלשון נקבה הוא משום שניסיון העבודה של הכותבת הראה שיש יתרון בעבודה נפרדת עם נשים, כמו כן עבודה של נשים בנפרד מקלה על הרגשת העיסוק בסוגרים ומאפשרת תגובות מילוליות.)
ארגון העבודה על פי נושאים במקרה של סדרת שיעורים לחיזוק רצפת האגן במשולב עם הגב והשלד מבוסס על כמה הנחות: ההכרות החדשה עם השיטה בקבוצה קלה יותר כאשר מצרפים בין ההיגיון המחשבתי המתרכז בנושא לצרכי הגוף, רוב הנשים המתעניינות בסדנה זו סובלות משתי הבעיות גם יחד, קל יותר לתרגל את שחרור הגב בפני עצמו מאשר לעסוק ברצפת האגן בנפרד, תרגילים מסוימים בשיטת פאולה נותנים בו זמנית מענה לשתי הבעיות, אם אישה סובלת מחולשת רצפת האגן גם בגלל שקע עמוק בגב התחתון ותנאי חיים הדורשים עבודה בעמידה כל חיזוק של רצפת האגן לא יימשך זמן רב אם לא תעשה במקביל גם תחזוקה של השלד ושינוי מצב הגב. סיבות אלו הן הרקע לכך שתכנון כל אחד מהשיעורים נעשה באופן המחלק בשווה את הזמן בין תרגילים לגב ותרגילים לרצפת האגן. עיקרון נוסף הוא הצורך לבסס את השליטה בתרגילים ע"י חזרה עליהם במספר שיעורים תוך איזון עם הצורך האנושי ללמוד תרגילים חדשים וכן התהליך ההדרגתי של הבנת השיטה המאפשר בתחילה להתמקד רק במקום אחד בגוף ואחר כך לצרף פעילות בו זמנית בכמה מקומות.
להדגמת הרצף והחלוקה לנושאים יובאו כאן מקצת דוגמאות מהשיעורים הקבוצתיים:
שיעור ראשון: כיווצים קלים של העיניים, כיווצים קלים של הפה כלפי חוץ ואח"כ כמו בשתייה בקש כלפי פנים, ש ארוך, כיווצים קלים של ספינקטר קדמי,
שיעור שני: כיווץ ספינקטר קדמי תוך כדי דחיפת כפות הידיים המונחות לצדי הגוף אל הרצפה.(למי שלא מרגישה את הספינקטר הקדמי בנפרד מהאחורילכוון את בהונות הרגליים כאילו הן מסתכלות אלו לאלו)
כיווץ ספינקטר אחורי תוך כדי דחיפת אמות הידיים אל הרצפה כשגב היד פונה אל הרצפה. (למי שלא מרגישה את הספינקטר האחורי בנפרד מהקדמי לכוון עקבים אלו לאלו.)
שיעור שלישי: ברך דוחפת ברך כשהברך הנדחפת לא נופלת ולא דוחפת חזרה.
ברכיים אל הבטן-להרפיית הגב ולתרגול כיווצים בספינקטר קדמי-לעבור מהברכיים להחזקת הקרסוליים ולעקוב אחרי השפעת הפעולה על תנועת הגב.
שיעור רביעי: גלגול כפות הרגליים מימין לשמאל כשהברכיים כפופות, ניתן לשלב שפשוף הצדדים כלפי הרצפה, לתת לברכיים ולאגן להצטרף תוך העזרות בספינקטר הקדמי והאחורי.
בעזרת סיבוב הרגליים פנימה והחוצה ברגליים ישרות, דימוי פתיחה וסגירת סוגרים תחתונים.
שיעור חמישי: לשון מסתובבת בין השפה לשיניים
עיניים מסתובבות עם המבט סביב עצמן
שיעור שישי: כיווץ לסרוגין של העיניים בנפרד אחת נפתחת והשנייה מתכווצת.
כיווץ ספינקטר קדמי צד צד
אגרוף יד אחת ומתיחת האצבעות באחרת לסרוגין
הצמדת בהונות ברגל ימין ופישוק בשמאל ולהחליף.
הצמדת אצבעות ביד ימין ופישוק ביד שמאל.
תרגילי השיעורים השביעי והשמיני התמקדו בחזרה ובביסוס התרגילים שניתנו עד לשלב זה

שיעור תשיעי: הצמדת בהונות ועקבים לסרוגין
הרחקת אצבעות והצמדתן
מתפלא וזועף

תרגילי נקודות והרפיה:
להרגיש נקודה בכפות הידיים, כפות הרגליים או בשלושה מקומות על פני עמוד השדרה, מותנית, עורף ובין השכמות.
לעודד הרגשה בשקעי המרפקים והברכיים ע"י גרוד ולנסות להמשיך את אפקט הגרוד ללא מגע.
מהשיעור העשירי והלאה נעשתה חזרה על כל התרגילים כדי לוודא שהמשתתפות בסדנה יודעות כיצד להמשיך את התהליך שהחלו בו בכוחות עצמן.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תנאים מיטיבים לתנועות של שרירי רצפת האגן ולחיזוקה

  הגישה של שיטת פאולה לשרירי רצפת האגן כוללת כמה הבטים: שינוי הרגלי חשיבה, שיפור תשומת הלב ועידוד רגישות לתנאים שמשפרים תנועות וכמו כן תנו...